Jag för just nu kommunikation med Fiat CA om stötfångarskadan, jag lägger in en summering av dagarna i stenstan/slarviga stan Civitavecchia, ersätter kanske del av det jag skrivit tidigare. Kanske till och med kolliderar. Inte lätt att rekonstruera röran - men väsentligheterna borde vara med...
Till Fiat CA idag, eller rättare sagt: Det är skickat till Fiat Camper Assistans (rc@se.falck.com) och kvalitetsansvarig på Falck Räddningskår (rc.kvalitet@se.falck.com) ...
Hej,
Jag har försökt ringa er härifrån Civitavecchia. De flesta samtal får en dålig linje, meningarna går fram bara delvis. Omöjligt att prata.
Så vi kom överens om att jag skickar ett mail i stället.
Frågan gäller om jag måste skicka in en reklamation, eller om ni fixar den stötfångarskada ni (er partner A. Cracchiolo SRL i Civitavecchia, de som skötte bärgningarna, har orsakat,se nedan).
Det är ett mil jag skickat till kvalitetsansvarig Tom Kristensen på Falck.
Mvh Bo Eriksson
Från: bo.g.eriksson@bahnhof.se <bo.g.eriksson@bahnhof.se>
Skickat: den 19 oktober 2019 11:39
Till: 'Kvalite' <rc.kvalitet@se.falck.com>
Ämne: Sv: Fiat camper Assistans ersättningsanspråk
Hej Tom,
Så här har det gått till .. Till att börja med: Se nedan/sist ditt/Fridas första mail (från Fial Camper Assistans, nedan kallat Fiat CA)
Fredag 11 oktober
Vår husbils motor stannade heldöd 300 m från färjeterminalen i Civitavecchia i 19-tiden fredag 11 oktober. Vi skulle med färjan Civitavecchia – Barcelona. Check-in senaste kl 21, färjan skulle gå kl 23.
Oljud i motorn först, sedan helt död. Gick inte att starta. Alla lampor lyste ilsket rött på instrumentpanelen, inklusive oljelampan. Jag rusade ut, kollade oljestickan – helt torr (senare har jag fått veta att jag var alltför tidig på att kolla oljan, den hade inte hunnit rinna tillbaka ner i oljetråget. Alltså ingen brist på olja, något annat fel hade inträffat).
I paniken som uppstod, med motorn heldöd, stående i en innerfil på en trafikerad tillfartsväg, ringde jag Fiat Camper Assistans då jag trodde Fiat skulle ta tag i stoppet, dvs att Fiat-garantin gällde.
Italiensk telefonväxel, telefonsvarsalternativen presenterades på snabb italienska. Efter många om och men kom jag till Fiat Camper Assistans i Sverige. Man tog tag i problemet, började ordna med bärgare. Samtal med italienska Fiat CA för att beskriva var vi stod, adressen. Många missförstånd. Man bad mej kommunicera direkt med bärgaren. Bärgarpersonalen kunde inte ett ord engelska, bara italienska. I det läget (eftersom jag trodde jag att problemet var slut på oljan), försökte jag få dem att ta med sig motorolja, vi skulle ju med färjan.
Jag kontaktade samtidigt SOS International/LF:s Utlandsjour för att anmäla skadan. Dålig information, men även de tog tag i ärendet, åtminstone bokade även de ett hotell för natten. Jag vet inte, men antagligen visste de att Fiat CA hade ordnat bärgning.
Till slut dök bärgaren upp, vid 22-tiden. Diskussioner, de hade ingen olja med sig. Men tiden för incheckning hade passerats, så bärgaren drog oss till en verkstad här i Civitavecchia (A. Cracchiolo SRL). Det var i enlighet med Fiat CA’s beslut tidigare. När man drog in oss på verkstadsparkeringen tog bakdelen på husbilen i asfalten. Vi kollade, men bärgarna sa att det var bara chassit som tog i marken.
Bärgarpersonalen sa att man skulle börja titta på husbilen/kolla motorn dagen därpå.
Lördag 12 oktober
Vi tog taxi på till verkstaden på fm för att prata med verkstaden. Bara italienska, men vår taxichaufför agerade tolk. Två personer på verkstaden, de verkade mest hålla på med städning, ingen verkstadsaktivitet. Husbilen hade man inte tittat på/kollat. Vi hämtade kläder, medicin mm. Inga besked överhuvudtaget, trots många kontakter med både Fiat CA och LF Utlandsjour. Jag hämtade även det kvitto jag fått av bärgaren för bärgningen som jag behövde i min kommunikation med färjebolaget Grimaldi Lines, orsaken till att vi missade färjan.
Vi fick i alla fall reda på att hotell var bokat t o m söndag natt (man tar tydligen bara en hotellnatt/arbetsdag i stöten).
Söndag 13 oktober
Inget händer. Vi tar tåget in till Rom för att komma ifrån eländet, ovissheten. Dock en antal samtal med LF utlandsjour, Fiat CA och färjebolaget för mer info.
Måndag 14 oktober
Vi åker ut till verkstaden Cracchiolo igen framåt lunch. Och får då veta att husbilen ska bogseras till en annan verkstad under dagen (kl 16), VL Autocenter i Civitavecchia – för motoranalys och felletning. Inget hade gjorts åt bilen hittills.
Tisdag 15 oktober
Exempel på mail på morgonen - till kvalitetsansvarig Falck,com (räddningdkåren tydligen, jag trodde i det läget att det var FCA)
Vi får mailet från dej/Fiat CA (se nederst i maillistan) om att stötfångaren skadats vid transport/bärgning till verkstad nr 2, VL Autocenter. Jag skickar det första mailet till dej där jag anger att jag inte sett skadan, att den inträffat under bogseringen till verkstad 2 och jag inte varit närvarande. Under Fiat CA’s ansvar och åtgärder. Jag skrev också att jag skulle åka ut och fotografera skadan.
Vid kontakt med Fiat CA får vi veta att man släppt ärendet tack vare att garantin gått ut, och att det nu enbart är ett ärende gentemot mitt försäkringsbolag. Men det har alltså varit beroende på ansvar och åtgärder beordrade av Fiat CA, utan min egentliga vetskap, inom ramen för min första anmälan till Fiat CA om motorskadan.
Vi får även veta från LF utlandsjour att jag måste åka ut till verkstan och ge okay till att starta en motoranalys, samt betala för denna, 6 tim á 40 €/tim, och sedan i efterhand kräva det gentemot försäkringsbolaget – om nu LF skadekontor beslutar att åtgärdandet av motorskadan täcks av motorförsäkringen.
Onsdag 16 oktober
Vi tar taxi ut till verkstad nr 2, VL Autocenter, dit vi kommer efter mycket letande, vi hade fått fel adress både av Fiat CA, LF Utlandsjour och hotellreceptionen (som ändå ringde till VL Autocenter).
En vänlig man från Milano agerar tolk. Jag ger OK för att starta analys/felletning. Jag får även en kopia av det kvitto/dok bärgarens personal skrivit i anledning av skadan vid bogseringen till VL Autocenter.
Jag får även veta att motoranalysen borde vara klar sen em på fredag.
Jag fotograferar skadan på stötfångaren, åter på hotellet skickar jag ett mail till dej med foton på skadan och det kvitto från bärgaren jag fick kopia på.
Torsdag 17 oktober
Väntan på motoranalys och besked om motorskadan.
Fredag 18 oktober
Hustrun fyller 80. I Civitavecchia ☹
Jag har inte fått någon feedback, börjar jaga er/dej på Falck. Pratar till slut med Daniel Farai_Ronsholdt på er kundservice i CPH. Han hjälper mej, under samtalet skickar jag om alla mina tre tidigare mail, han lägger upp det som ett ärende inklusive mailen för att nå dej (du svarade inte på telefon).
På em får vi besked av LF utlandsjour om att motoranalysen fortfarande pågår, svaret kommer först på måndag. Hotell förlängt t o m måndag natt. (Jag fick dem till slut att kontakta verkstan direkt).
Och här står vi nu. Enligt min uppfattning
- Bogseringen då skadan inträffade skedde under Fiat Camper Assistans ansvar, och beordrad utan min inblandning
- Den har inget med mitt försäkringsbolag att göra, åtminstone inte vad jag vet
- Behöver jag göra en formell reklamation mot Fiat Camper Assistans?
Jag önskar
- Att Falck/du omedelbart tar tag i åtgärdandet av stötfångarskadan
- Att Falck/du eller er italienske partner snarast ordnar fram reservdelar (lyktor, stötfångarsektion höger bak) från Laika Caravans eller dito åf
- Att stötfångaren repareras senast i samband med att motorskadan åtgärdats, helst redan på tisdag på plats VL Autocenter (det kan inte ta mer än en timme att fixa)
Vi har bokat färjeresa på onsdag kväll. Om motorskadan tar lång tid att åtgärda flygs vi antagligen hem på tisdag, men det vet vi inte förrän på måndag. Är det ett begränsat fel kanske de kan åtgärda motorskadan på ett par dagar? Och då tar vi färjan. Inte tid då att vänta på reparation av även stötfångaren.
Ovan motsvarar även det mail jag skickat till Fiat Camper Assistans. Som verkar tillhöra Falck.com! Iallafall har de en e-postadress som är
rc@se.falck.com. Vilken organisatorisk röra.
Jag har just nu även fått svar från Fiat Camper Assistans (Falck), "svar på mailet kommer på måndag". Puh. det får bli en utflykt till etrusk-land imorgon, Tarquinia. 2.5 mil nordost.