F
F.d. 59082
Guest
En grej till om kylarrensningens vara och inte vara.
Det funkar med allt möjligt som föreslås. Det mesta är mer eller mindre frätande, och kylarrens är inte mindre aggressivt än maskindiskmedel egentligen.
Jag tänker lite så att man måste funderar på hur stora risker man vill ta med sitt fordon.
Lite halvmoderna bilar som jag haft som slit och släng har jag känt att det inte spelar så stor roll. Reservdelar är ofta billiga och lättillgängliga, jobbet att laga är enkelt. Det är värt risken att hälla i nått jox och få den ren med minimalt jobb.
Jag har även ägt allt från ”riktiga” veteraner i stil med gamla bubblor, nån 140 och en Granada, samt modernare veteraner som t.ex. min nuvarande Caddy MK 1. Dessa avstår jag gärna att hälla annat än vatten och glykol i av den enkla anledningen att det inte är lätt och billigt att svänga förbi närmaste reservdelsfirma och köpa delar om något blir tok.
Gamla packningar, slangar och kylare/värmepaket kan man aldrig gå i god för.
Rensade för övrigt caddyn för en månad sen. Ur med det gamla, i med rent vatten. Körde den varm. Upprepade 4-5 gånger, sista sköljen var rent vatten ut.
Sen i med rätt mängd färdigblandad glykol och jobbet är klart.
Jag behöver skölja rent vår husbil, byggd på en ducato -95, inför vintern. Inte en chans att jag använder annat än vatten till det.
För övrigt är backspolning nog det effektivaste sättet, gäller bara att ha ett bra uppsamlingskärl som får plats under bilen om man inte vill spola ut skiten i sin trädgård.
(Jag har såklart aldrig hällt glykol i en bubbla, av förklarliga skäl. )
Det funkar med allt möjligt som föreslås. Det mesta är mer eller mindre frätande, och kylarrens är inte mindre aggressivt än maskindiskmedel egentligen.
Jag tänker lite så att man måste funderar på hur stora risker man vill ta med sitt fordon.
Lite halvmoderna bilar som jag haft som slit och släng har jag känt att det inte spelar så stor roll. Reservdelar är ofta billiga och lättillgängliga, jobbet att laga är enkelt. Det är värt risken att hälla i nått jox och få den ren med minimalt jobb.
Jag har även ägt allt från ”riktiga” veteraner i stil med gamla bubblor, nån 140 och en Granada, samt modernare veteraner som t.ex. min nuvarande Caddy MK 1. Dessa avstår jag gärna att hälla annat än vatten och glykol i av den enkla anledningen att det inte är lätt och billigt att svänga förbi närmaste reservdelsfirma och köpa delar om något blir tok.
Gamla packningar, slangar och kylare/värmepaket kan man aldrig gå i god för.
Rensade för övrigt caddyn för en månad sen. Ur med det gamla, i med rent vatten. Körde den varm. Upprepade 4-5 gånger, sista sköljen var rent vatten ut.
Sen i med rätt mängd färdigblandad glykol och jobbet är klart.
Jag behöver skölja rent vår husbil, byggd på en ducato -95, inför vintern. Inte en chans att jag använder annat än vatten till det.
För övrigt är backspolning nog det effektivaste sättet, gäller bara att ha ett bra uppsamlingskärl som får plats under bilen om man inte vill spola ut skiten i sin trädgård.
(Jag har såklart aldrig hällt glykol i en bubbla, av förklarliga skäl. )