• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny vs 10 år gammal husbil

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Om bilarna man jämför är byggda på samma chassie (ex. Fiat Ducato med ALKO lågbyggd Heavy-ram) kan man släppa jämförelserna avseende just chassiet (där är små skillnader från år till år).

Vad gäller motoralternativen är det dock stora skillnader vad gäller prestanda/bränsleförbrukning och också tyvärr pris. Vi gick från en 127hk 2,8-liters Fiat-motor från 2003 med en bränsleförbrukning på 1,15-1,25lit/mil till en 177hk 3,0-liters Fiat-motor från 2015 med en bränsleförbrukning på 0,95-1,05 lit/mil men då för en bil med en totalvikt om 4500kg jämfört med den gamla bilen 3,500kg.

De stora skillnaderna mellan våra två bilar är dock komponentval samt byggkvalitén (installationerna) i bodelen.

- Den ena bilen hade sugpump nedsänkt i färskvattentanken, den nyare tryckpump servicevänligt monterad i dubbelgolvet under en lucka.
- Den ena bilen hade ingen isolering vid övergången mellan bildel/bodel medan den nyare har 38mm isolering i väggar/tak och golv.
- Den ena bilen hade enkelgolv (oisolerat) medan den andra uppvärmt dubbelgolv.
- Den ena bilen hade enklare (läs tunnare) plåtbeslag för låsning av luckor (ex. ovanför kök/bord mm.) medan den andra har betydligt kraftigare låskonstruktion.
- Den ena bilen hade EN punkt för låsning av bodelsdörr medan den andra (nyare) har 3 låspunkter.
- Den ena bilen hade ouppmärkta kablar anslutna till EBL:en medan den andra (nyare) har uppmärkta kablar snyggt klammade vid el-centralen bak i garaget.
osv.

I denna lilla jämförelse, som man skulle kunna påstå haltar, är den äldre bilen också billigare i inköp. Men när jag på mässan i Elmia går runt och tittar på exempelvis låsbläck, gångjärn, dörrlås, installationer mm. på flera "billigare" märken och jämför med de dyrare märkena ser man stora skillnader.

Genom att jämföra denna typen av detaljer går det att bilda sig en uppfattning om byggkvalitén. Och här skulle jag vilja påstå att det skiljer stort mellan "billigare" bilar jämfört med premiummärkena.

Vi bytte från en Bürstner (som vi var nöjda med) till en Carthago (som vi är ännu mer nöjda med).

Med vänlig hälsning!
// Niklas
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Sämre ja men betydligt nej . Det handlar om att man vill få det bästa och det mesta för pengarna. I mitt fall så var det planlösning och lastvikt som avgjorde (och kanske motor ) tittade på lyxigare varianter men tycker inte dom erbjuder tillräckligt mervärde för oss.
Rapido må vara ett mellan klass märke men duger gott
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Mycket bra skrivet Björn & Lena!
Även vi åker Rapido (9090 DF). Vi har kikat på så många olika bilar för att "byta upp" oss. Vi har dock kommit fram till att ingen hitils slår vår nuvarande bil. På mässan i februari tog vi in en offert på en Morelo Palace Liner.
Den är helt fantastisk. Otroligt snygg, stor, kvallitét, etc. Det slutar nog ändå med att vi håller oss till vår kära "Ella" ännu en stund till ;)

//Jocke
 
F

F.d. 54202

Guest
Tänk också på att de olika fabrikaten har sina instegs modeller, så bara för att fabrikatet klingar Premium är det inte självklart att den modellen man är intresserad av tillhör premium segmentet. Ta ett exempel på klassen under de stora premiumfabrikaten. Burstner som har/hade likvärdiga planlösningar på Aviano och på Elegance modellerna, där det dock skiljer sig rätt ordentligt när det kommer till tex vinterkomfort och vissa material skillnader, fönster, dörrar placering av tankar osv.
Sen vad ska bilen användas till, fritidsintressen är jag i behov av garage i husbilen mm. om inte bilen passar ens behov finns risken att den blir stående och inte används och då spelar nog inte Premium kvsliten in.
Bara lite tankar!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Hejsan!

Är grön när det gäller husbilar och fabrikat av dessa.
Är uppvuxen i båt och kan det mesta om de olika fabrikaten till sjöss.
Vet t.ex. skillnaden från en Bayliner 2007 års modell till en Storebro från 1995. Samma pris men enorm skillnad i kvalitet och känsla. Men när det gäller husbilar så är det värre med kunskap.
En 10-12 år gammal bil som gått 8-10000 mil kostar i princip samma som andra fabrikat som är 1-2 år gamla och gått 2000 mil.

Idag rullar vi en liten fräsch äldre (2002) Hobby med alkov som vi trivs jättebra med men känner att det kanske snart är dags att byta upp sig.
Vi kikar på allt mellan 10 år gamla bilar till sprillans nya och märker att det är inte så stor skillnad att köpa en ny Rimor (eller liknande) till en 10 år gammal Rapido/Niesman Arto.
Är det lika stor skillnad på kvaliten och känslan i husbilar som i båtar?
Dela gärna med er av era kunskaper. Layouten vet vi hur den ska vara så jag är mest ute efter att få förkovra mig i kvaliten kring husbilar.

Väl mött

NU är det inte så lätt att man bara kan jämföra båtlivet med husbilslivet, då framstår husbilsfolketet som svagbegåvade. Nästan varenda båtgubbe har sina egna idéer hur saker å ting ska göras, specialblandningar och speciallösningar, kunskapsnivån ligger på två olika kontinenter.

När frågan om mil kontra årsmodell kom upp på tapeten, ställde sig många upp och ropade rakt ut, att alltid årsmodell före mil. Liten eller Stor husbil, kommer många basunera ut STOR husbil, man vill ju få med sig ALLT. Sen finns det givetvis dom som tycker tvärtom!

Det är lätt att tro att det som skrivs här är sanningen på vad folk tycker, men det är ganska få som skriver mycket på forumet och ibland i egen sak, eftersom ni kommer från båtlivet har ni nog redan listat ut det.;)

Mitt råd blir således gå på magkänslan.



Ps, Jag tillhör inte båtfolket, så mina åsikter kanske inte är så smarta!
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Tänk också på att de olika fabrikaten har sina instegs modeller, så bara för att fabrikatet klingar Premium är det inte självklart att den modellen man är intresserad av tillhör premium segmentet. Ta ett exempel på klassen under de stora premiumfabrikaten. Burstner som har/hade likvärdiga planlösningar på Aviano och på Elegance modellerna, där det dock skiljer sig rätt ordentligt när det kommer till tex vinterkomfort och vissa material skillnader, fönster, dörrar placering av tankar osv.
Sen vad ska bilen användas till, fritidsintressen är jag i behov av garage i husbilen mm. om inte bilen passar ens behov finns risken att den blir stående och inte används och då spelar nog inte Premium kvsliten in.
Bara lite tankar!

Premium är i sig inte en lösning på värdens alla problem man kan ha med en husbil. Fast jag hoppas heller ingen uppfattat det så. Däremot så är det en skillnad på kvalité mellan olika biltillverkare och modeller. Och sannolikheten att den allmänna byggkvalitén skall vara högre (bättre är upp till var och en att avgöra) är större på sk. premiumbilar.

Dock är priserna löjligt höga, vilket jag i och för sig anser det är på i stort sett alla nya bilar oavsett märke/modell. Trots det anpassar jag/vi oss efter det.

I slutändan är det viktigaste att man är nöjd med sin bil och att man använder den. Logga på fronten spelar sedan ingen som helst roll, anser jag.

Valet av Carthago kom sig i grund och botten INTE av den högre byggkvalitén utan vi inte hittade någon annan modell/tillverkare som byggde den planlösning inkl. storlek på garage (höjd >120cm) för de pengar vi var beredda att betala. Byggkvalitén blev en bonus.

// Niklas
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24550

Guest
Vår första husbil var en 2011, den vi har nu är en 2013, båda samma modell byggd på Fiat. Ingen av dem var begagnad. Den första köpte vi färdig direkt från handlaren, den andra beställde vi så att vi själva kunde välja klädsel, motor, växellåda, extra gasoluttag på utsidan etc. Trots att det är samma modell och inte skiljer så mycket i ålder så var det stor skillnad. Den från 2013 är betydligt mer lättkörd, mer som en personbil. Bodelen är också mer välbyggd, inget skrammel.

Det som är viktigast när man köper husbil är naturligtvis att välja bil efter vad man vill använda den till. Man kan få intrycket här att störst är bäst, men så är definitivt inte fallet. Vi har pratat med tillräckligt många ägare av t ex Concorde och Morelo för att veta att det finns måndagsexemplar även bland dessa bilar. Morelo skall visst vara ganska kass för det pris man får betala, det märket har vi blivit varnade för. Vår bil är 7,4 m och 2,75 m hög. Det är ungefär maxgränsen för att kunna köra in på i stort sett varje ställplats/camping i Europa. Det händer dock att även vi är för stora. Har läst någonstans att när man bygger nya ställplatser i t ex Tyskland och Frankrike så räknar man med 7 m långa husbilar.

Vi har en lite enklare husbil, men vi har aldrig haft problem med den. Varför lägga ut mer pengar än man behöver? Vi ville inte lägga en mille till på bling-bling. Vi har en bil med öppen planlösning och stort badrum längst bak. Vi duschar i bilen - Concorde-ägarna gör det oftast inte. Varför? För att det är svårt att hitta ställen där man kan tömma? En Morelo-ägare vi träffade skröt om att han minsann inte behövde tömma toatanken lika ofta som vi som har kassett. Att tömma en kassett är hur enkelt som helst. Vem vill betala dyr diesel för att frakta runt en massa sk*t? :)
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Tänk på att en bil på tio år har du ingen maskin försäkring. Då får du stå för eventuella maskinskador själv.
Du får även räkna med att byta ut saker som slits i och på bodelen efterhand som tiden går.
Och det är inte säkert att bilen som körts minst är den bästa.
Bilarna mår bra av att rulla om dom servas.
Allra helst med tanke på avgasrening.

En sak att tänka på med en stor husbil, är att du måste tänka det mesta större.
Ex. Större verkstad.
Större kostnad på service, reparationer, drivmedel, vägavgifter, parkeringar, för att nämna något.

Själv har vi 07a carthago som vi har haft snart 9 år. 6,95 lång och 4500 kg.
Den tänker inte vi byta. Den passar oss perfekt på det sättet vi använder den.
Om vi räknar på kostnaden att byta den till en likadan nyare bil, så kan vi reparera den vi har för en mille och hamna på samma kostnad.

Detta var bara några tankar hur jag tänker utan att vara för eller mot.
Som Chippen skriver, att gå på sin magkänsla är inte fel.
När du väl begrundat och tänkt igenom alla svaren här.

Hälsn. Krister
 
Senast ändrad:

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Hej
Vi har visserligen bara haft 3 husbilar men det under snart 25 år. Dessförinnan hade vi husvagn. Den första husbilen byggde vi själva. Den tankeproceduren som föregick bygget var omfattande men borde i mycket vara tillämplig även vid köp. Hur använda? när? var? En husbil är en samling kompromisser. Vad kan jag göra avkall på och vad absolut inte? Vi skrev ner en lång lista med prioriteringar innan vi byggde med resultat att det dröjde 14 år innan vi bytte.
Lycka till
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
En 10 år gammal husbil kan ha OCH troligen har många fördelar, självklart, men vi var mer intresserade av ny teknik och att allt är nytt innan vi börjar "slita" på det. Nu är vi inne på 3:e året, vi utvecklas vidare tillsammans med husbilen och lär oss bemästra felen och konstigheter som dyker upp under resans gång. All service är gjord enligt regelboken även om det har kostat en slant, och vi känner oss trygga när vi sätter oss bakom ratten oavsett vart vi är på väg (en mil till matbutiken hemma, 200 mil norrut eller 350 mil söderut).

Det viktigaste jag (vi) tror är att man ska må bra genom att inte vara belastad med tankar kring husbilens-teknik där allt självklart måste fungera så fort man sätter sig vid ratten. Sen hur stor eller liten husbilen är, det är högst individuellt, alla har vi olika utrymmesbehov. Vi har träffat prick redan vid 1:a försöket och är mer än nöjda än idag, men det har tagit oss 2-3 år funderingar och massvis med läsning från andras erfarenheter innan vi slutligen bestämde oss för att lätta på sparbössan.

images-1.jpeg

...eller

Unknown.jpeg

Bilder: lån från nätet

Här kommer mitt eget foto från häromdagens utflykt genom smala gränder på den fantastiska Spanska landsbygden med mandel i blom: har ingen betydelse hur gammal husbilen är, dock hur bredden & höjden är?

trångt.jpg
 
Senast ändrad:

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Vad som skiljer på en äldre och nyare bil är driftkostnader. En 10 år gammal Iveco är inte så kul och börja renovera, typ byta bakaxel,läckande drivaxlar och bromsar. Fråga vad en service kostar på en Iveco eller MB när mätaren passerat 10-15 tusen mil. Ska du inte använda bilen vintertid i Sverige så skulle jag absolut köpa en ny med alla garantier mm. Men det är mitt val
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Byta bakaxel,läckande drivaxlar och bromsar? Varför skulle detta hända? Min förra HB var från -91 & där hände visserligen en del som jag fick åtgärda men det kostade inga stora pengar & det var enkelt att åtgärda själv. En del av felen var jag medveten om när jag köpte den. Min nuvarande HB som lag haft i 2 år har jag full historik på & aldrig behövt göra någonting förutom ABS-enheten som jag bytte förra veckan. Om något allvarligt skulle hända med en äldre HB så täcker prisskillnaden till en ny den reparationen med råge.
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Byta bakaxel,läckande drivaxlar och bromsar? Varför skulle detta hända? Min förra HB var från -91 & där hände visserligen en del som jag fick åtgärda men det kostade inga stora pengar & det var enkelt att åtgärda själv. En del av felen var jag medveten om när jag köpte den. Min nuvarande HB som lag haft i 2 år har jag full historik på & aldrig behövt göra någonting förutom ABS-enheten som jag bytte förra veckan. Om något allvarligt skulle hända med en äldre HB så täcker prisskillnaden till en ny den reparationen med råge.

Nu vet jag inte om det är den bilen du har nu som är på bilden, för det är inte en bakhjulsdriven Iveco. Och visst kan man reparera bilen själv så är en äldre bilen ett alternativ!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vad som skiljer på en äldre och nyare bil är driftkostnader. En 10 år gammal Iveco är inte så kul och börja renovera, typ byta bakaxel,läckande drivaxlar och bromsar. Fråga vad en service kostar på en Iveco eller MB när mätaren passerat 10-15 tusen mil. Ska du inte använda bilen vintertid i Sverige så skulle jag absolut köpa en ny med alla garantier mm. Men det är mitt val
---------------------------------------------------
Hejsan, det är ju tur att vi alla är olika och tänker olika, annars så skulle det ju inte finnas tio år begagnade bilar åt dem/oss som vill ha det, eller helst ännu äldre.
Om man meckar själv så är ju bilen bättre att förstå sig på ju äldre den är, och till slut vet man var "man har den" till varje del. Kostnaden för reservdelar som då skickas efter på nätet blir nästan löjligt låg vid ex. bromsrenovering m.m.
Det jag mest reagerar lite mot i ditt inlägg är att du skriver vad service kommer att kosta när bilen är gammal.
Vi som har äldre bilar reagerar nog mera på vad alla dyra påtvingade, ibland mystiska korta serviceintervaller kostar ägaren av nya bilar med det ständiga hotet att "sköter du inte alla våra påhittade serviceintervaller så mister du garantin på hela bilen".
Hög värdeminskning, just nu hög beskattning plus påtvingade dyra serviceintervaller med hutlösa priser på delarna till nyare bil, kontra väldigt liten värdeminskning, service vid verkligt behov med nätdelar till rätt pris och en och annan renovering på en äldre bil......... Som sagt det är tur att vi ser olika på kostnader.

Obs. Inte alls illa menat bara en annan vinkel på kostnadsproblemet.
M.v.h. JANKRO.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Nu vet jag inte om det är den bilen du har nu som är på bilden, för det är inte en bakhjulsdriven Iveco. Och visst kan man reparera bilen själv så är en äldre bilen ett alternativ!
Jo det är den på bilden som jag har. Om alla dom felen som uppräknades mot förmodan uppträder på en bakhjulsdriven HB typ IVECO, Mercedes, Ford etc. så kan man ju titta på en framhjulsdriven istället. För min del tror jag att det inte spelar någon roll vad drivlinan anbelangar. Fortfarande är det ju så att prisskillnaden mellan gammal & ny HB täcker reparationskostnaderna gott & väl. Att kolla upp inköpsobjektet vad gäller skick, funktion & historik är A & O. Mer kan man ju inte göra för att känna sig säker. Men det är klart, man kan ju lägga upp 1/2 till 2/5 miljon för att känna sig säker & trygg, i alla fall så länge man har garanti.
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
---------------------------------------------------
Hejsan, det är ju tur att vi alla är olika och tänker olika, annars så skulle det ju inte finnas tio år begagnade bilar åt dem/oss som vill ha det, eller helst ännu äldre.
Om man meckar själv så är ju bilen bättre att förstå sig på ju äldre den är, och till slut vet man var "man har den" till varje del. Kostnaden för reservdelar som då skickas efter på nätet blir nästan löjligt låg vid ex. bromsrenovering m.m.
Det jag mest reagerar lite mot i ditt inlägg är att du skriver vad service kommer att kosta när bilen är gammal.
Vi som har äldre bilar reagerar nog mera på vad alla dyra påtvingade, ibland mystiska korta serviceintervaller kostar ägaren av nya bilar med det ständiga hotet att "sköter du inte alla våra påhittade serviceintervaller så mister du garantin på hela bilen".
Hög värdeminskning, just nu hög beskattning plus påtvingade dyra serviceintervaller med hutlösa priser på delarna till nyare bil, kontra väldigt liten värdeminskning, service vid verkligt behov med nätdelar till rätt pris och en och annan renovering på en äldre bil......... Som sagt det är tur att vi ser olika på kostnader.

Obs. Inte alls illa menat bara en annan vinkel på kostnadsproblemet.
M.v.h. JANKRO.

Haha! Har inga problem med olika åsikter! Vi har ju alla olika ekonomiska förutsättningar vid vårt husbilsval. Jag har varit i bilbranschen mitt yrkesliv, och där ser att ena kunden lägger 1 milj. kontant och nästa kund är 70 år och tar en kredit på 25år. Därför kan det vara svårt och ge ett råd som passar alla!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Map servicekostnader.
Jag var in på MAN i Stockholm och köpte filter.

Bränslefilter, både förfilter och huvudfilter samt oljefilter.
Allt naturligtvis original MAN.
Kostnad för dessa tre filter...........486 kr. (inkl moms)
20l Olja på Swedol enligt MAN 3477 (Q8) ca 1500.

Inte dyrt alls.
 
Toppen