• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När kommer första elhusbilen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Tesla går liksom din tidigare arbetsgivare Saab med förlust. Men man måste skilja företagets ekonomi och deras produkter.
Din fantasi/tro och förutfattade meningar verkar vara på topp JonasS, jag har faktiskt aldrig varit anställd på ett företag som gått med förlust och än mindre har SAAB någonsin varit min arbetsgivare!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Har du läst länken så är kostnaden ca 4500€. Alternativet är ju att skrota en husbil som kanske är värd upp till miljonen. På min gamla bil är det ju inte ett alternativ, konverteringens pris överstiger bilen värde.

Drömmar och fantasier igen. Rekomenderar minst en vit månad.
Våra bilar är helfordonsgodkända. Vedbombyggnader är inte lagliga.
Du får nog minst sätta en nolla bakom detta pris tyvärr.
Vi kan ta min bil som ett exempel.
Bilen är en N-B Flair från 2008 med eur4 klassad motor. Den är helfortdonsgodkänd
på ett CoC intyg från N-B. Där hävisas till avgasprover gjorda av Iveco 2008.
Bygger man om denna bil som du föreslår för 4500 euro är den olaglig att köra då den avviker från CoC intyget och ett nytt behövs.
Då måste först Iveco intyga att bilen uppfyller nu gällande svgaskrav och förete bevis genom utförda tester att så är fallet. Idag gäller eur6 och att min motor skall klara den nivån är mindre troligt. Det slutar där men även om det skulle gå att vidare bygga om motorn till eur6 så tar testerna tar några månader och är riktigt dyra. När Iveco är klara kan N-B utförda ett nytt CoC intyg hos Defa. Kostar runt 10 000 euro.
Din dröm håller litet dåligt och priset blir mycket högt.
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Din fantasi/tro och förutfattade meningar verkar vara på topp JonasS, jag har faktiskt aldrig varit anställd på ett företag som gått med förlust och än mindre har SAAB någonsin varit min arbetsgivare!

Ber om ursäkt för att jag drog lite stora slutsatser av det du skrivit tidigare, som "ledning/bilutveckling inom flera icke okända större bilföretag"

Däremot så står jag fast vid att man måste skilja på företagets nuvarande ekonomi och deras produkter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: När kommer första elhusbilen?



Svar 3) för 30 år sedan, då ansälld inom Televerkets Industridiv (Teli) inom den sfären uppfanns och konstruerades faktiskt värdens första "mobiltelefon", jag nyttjade ibland företagets bil försedd med tidiga experimenttelefoner (av bakelit, med fingerskiva och vikt ca 40kg) men de fungerade väl på resor. Inom televerket insåg man/vi faktiskt från början kommande utveckling (i motsats till ex Facit), tekniskt lagda människor måste inte vara begränsade i tanken för att deras realism/inte tro sätter gränser för hur pengar/medel inte får slösas bort .
Hm, fra 1978 til 1982 slepte jeg med meg en mobiltelefon på 13 kg. Hoppet så over NMT. Fikk leke litt med proof of consept enhetene under testing før de ble brukt på ITU møtet i Paris (1982?) hvor GSM konseptet ble drøftet og det nordiske alternativet ble valgt.

Proof of consept terminalen veide med batteri om lag 15 kg, det kan ha vært en svensk prøve på gsm du var med på å teste. Tidsmessig burde det passe.
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: När kommer första elhusbilen?

Utan Drömmar vore livet väldigt fattigt och det är många
gånger drömmar och fantasier som för utvecklingen framåt.
Man kan också kalla det Visioner.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Drömmar och fantasier igen. Rekomenderar minst en vit månad.
Våra bilar är helfordonsgodkända. Vedbombyggnader är inte lagliga.
Du får nog minst sätta en nolla bakom detta pris tyvärr.
Vi kan ta min bil som ett exempel.
Bilen är en N-B Flair från 2008 med eur4 klassad motor. Den är helfortdonsgodkänd
på ett CoC intyg från N-B. Där hävisas till avgasprover gjorda av Iveco 2008.
Bygger man om denna bil som du föreslår för 4500 euro är den olaglig att köra då den avviker från CoC intyget och ett nytt behövs.
Då måste först Iveco intyga att bilen uppfyller nu gällande svgaskrav och förete bevis genom utförda tester att så är fallet. Idag gäller eur6 och att min motor skall klara den nivån är mindre troligt. Det slutar där men även om det skulle gå att vidare bygga om motorn till eur6 så tar testerna tar några månader och är riktigt dyra. När Iveco är klara kan N-B utförda ett nytt CoC intyg hos Defa. Kostar runt 10 000 euro.
Din dröm håller litet dåligt och priset blir mycket högt.
Ok, jag ger mig! Men jag tror fortfarande att det kommer att finnas bränsle till bilar som är producerade idag. Jag tror på framtiden och problem är till för att lösas.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Tittade lite mer på erbjudandet på Nissan Leaf. Kör du 4000mil/år så blir kostnaden 12,30:-/mil. Tillkommer gör ju strömmen på ca 3:-/milen. Vad mer som kostar framgår inte men att köra en ny bil för under 20:-/milen är ju extremt billigt. Detta visar ju bara att elbilar är konkurrenskraftiga.

Statestik och även kalkyler blir lätt missvisande och rent felaktiga, beroende på sammanhang och kostnader, men för vem/vilka?

Personlig ekonomi är ett av "samhällets" styrmedel för att förändra vårt beteende/förhållande till olika produkter och tjänster, här i kalkylen berörs andra skattebetalare av kostnader som den en enskild person/produkt förorsakar men inte bär/bekostar;
¤ Elbilen i sig är kraftigt subventionerad (i Sverige minst 40.000:-, räknar man in en Tesla som tjänstebil kan det bli mer än så).
¤ Samhället bjuder på kostnader för ex skatt, parkering i storstäder, fri trängselpassage, mm (andra får betala motsvarande mer).
¤ Vem bygger/ska bygga upp erforderlig infrastruktur för laddning, framledn av el resp elproduktionen utan att få tjäna pengar på dessa investeringar. Jfr skatt/förtjänst på konventionella drivmedel a' 13:-/lit, skatt 7-8:-, bensinbol kostn.täckn/förtj 3-4:-/lit. När uttagen energi/effekt sätter sig i "systemet" kommer troligen analogt med diesel ... att landa på ungefär samma pengar eller högre och en korrekt kalkyl då se helt annorlunda ut.

Har iofs förståelse för att detta är en metod som används för att styra samhället mot ett tillstånd som beslutsfattarna med sin "genuina sakkunskap" önskar eller TROR på och vi har ju valt dem. Dock fördelas kostnaden på hela samhället och inte bara på dem som "köper" produkten - i detta fallet elbilar.
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Svar till Relax:

Svar 2) Pågående prover med lastbilar javisst, men; Volvo (och troligen fler) satsar visserligen vad jag vet på att ta upp laddning/ström från slingor inbyggda i vissa huvudvägar (via induktionsladdning) och sedan köra kortare förbindelse/avlastningssträckor med batteridrift (inte billigt, men ev möjligt i en helt ny typ av samhälle). Ren batteridrift för lastbilar existerar vad jag vet inte ens i tanken eller på något idestadie, det måste finnas åtm viss verklighetsförankring för att sänka pengar/resurser.

Kolla här.
Liten svensk lastbil från Västervik.

Uppstickarbolaget lanserar svenskt elfordon | Ny Teknik

Om fyra år räknar man med att ha ett litet arbetsfordon. Inget stort men en början.
Göteborgsföretaget Powercell levererar utrustning till världens första vätgasdrivna bränslecell / ellångtradare, till Schweiz, 34 ton maxvikt, ska gå 40 mil per vätgasladdning, 250 kW motor. Inga dåliga grejer.

Det händer grejer överallt. Kom inte och säg att det och det inte går. Applegrundaren Steve Jobs bad en gång en ingenjör göra en datormus med kula istället för de hjulförsedda som fanns då. Ingenjören sa att det går inte att göra. Nästa dag var han avskedad och in kom en ingenjör som sa att han kunde fixa det. Och så blev det. Samma sak med elprylarna vi pratar om i den här tråden!

Svenska bränsleceller i världens första tunga vätgaslångtradare | Ny Teknik
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Svar till Relax:
Kolla här.
Liten svensk lastbil från Västervik.
Uppstickarbolaget lanserar svenskt elfordon | Ny Teknik

Det händer grejer överallt. Kom inte och säg att det och det inte går.
Likvärdiga lättare fordon har ju funnits att köpa i decennier vid det här laget. Många småtillverkare lever på TRO och marginalen "föds och går i putten" ... men det repr faktiskt ingenting nytt bara enklast tänkbara befintliga teknik!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Hm, fra 1978 til 1982 slepte jeg med meg en mobiltelefon på 13 kg. Hoppet så over NMT. Fikk leke litt med proof of consept enhetene under testing før de ble brukt på ITU møtet i Paris (1982?) hvor GSM konseptet ble drøftet og det nordiske alternativet ble valgt.

Proof of consept terminalen veide med batteri om lag 15 kg, det kan ha vært en svensk prøve på gsm du var med på å teste. Tidsmessig burde det passe.
Nja, min upplevda 40kg Televerks mobil hade vi monterad i bil redan 1975, dvs betydligt tidigare än den som du ref till!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Betr teknikens "snabba" framsteg, vi tror ju att det gick väldigt fort att utveckla lysdioden som nu är så "aktuell", spec under senaste 10 år.
Tänkvärt är att lysdioden, uppfanns i mitten på 1920-talet av en ryss vid namn Oleg Vladimirrovitj, därefter tog det alltså uppemot 90 år för att få till en ekonomisk och riktigt användbar produkt.

Vi har möjligen ännu svårare att ta till oss 4000 år gamla egyptiska fynd som antyder på att det redan vid den tiden fanns någon form av batterier? Arkeologer påstås ju vid utgrävningar i Egyptien för en del år sedan ha funnit lerkärl innehållande såväl en anod som katod och som sannolikt varit nedsänkta i någon form av elektrolyt (användning ?? höljt i dunkel).

Detta apropå gamla upptäckter och tänkare som lätt faller i glömska, först en intelligent hållbar tanke, därefter en mänsklig inkubations- och mognadstid för att inte bara okritiskt rusa vidare ... ?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Sedan finns det många ärkekonservativa som vill hindra all form av nydaning och att allt skall vara som det varit. Det är dock lite oklart vilket utvecklingsstadie som dessa vill stanna vid. Här har ju nämnt både tid före och efter katalysatorn, ångmotor mm. Vita månader verkar också vara något allena saliggörande, oklart dock vad en vit månad är i sammanhanget elbil.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Här är en drömmare i Göteborg som gjort sitt hus helt oberoende av extern el. Solceller, bränsleceller och batterier gör det möjligt. Allt för att det är kul och att visa att det fungerar. Totalkostnad 15 miljoner och därav ca 2 miljoner för elförsörjningen. KWH-kostnaden är ca 2.40:- på 10 års avskrivning. Även 2 elbilar finns såklart i garaget. För att se artikeln på DI så tryck på stoppknappen innan sidan laddat klart.

Egen värme är guld värd | Energi-miljo.se

Fri från elnätet – med egen vätgas | Ny Teknik

Birgitta och Hans-Olof Nilsson är helt bortkopplade från elnätet
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Här är en drömmare i Göteborg som gjort sitt hus helt oberoende av extern el. Solceller, bränsleceller och batterier gör det möjligt. Allt för att det är kul och att visa att det fungerar. Totalkostnad 15 miljoner och därav ca 2 miljoner för elförsörjningen. KWH-kostnaden är ca 2.40:- på 10 års avskrivning. Även 2 elbilar finns såklart i garaget. För att se artikeln på DI så tryck på stoppknappen innan sidan laddat klart.

Egen värme är guld värd | Energi-miljo.se

Fri från elnätet – med egen vätgas | Ny Teknik

Birgitta och Hans-Olof Nilsson är helt bortkopplade från elnätet
Jättefint. Hade jag så gott om pengar skulle jag också leka och ha kul. Tyvärr är det få som är så rika vilket ju är synd. Hade säkert varit riktigt kul☺ Hoppas allt är betalt med skattade pengar.
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Här är en drömmare i Göteborg som gjort sitt hus helt oberoende av extern el. Solceller, bränsleceller och batterier gör det möjligt. Allt för att det är kul och att visa att det fungerar. Totalkostnad 15 miljoner och därav ca 2 miljoner för elförsörjningen. KWH-kostnaden är ca 2.40:- på 10 års avskrivning. Även 2 elbilar finns såklart i garaget. För att se artikeln på DI så tryck på stoppknappen innan sidan laddat klart.

Egen värme är guld värd | Energi-miljo.se

Fri från elnätet – med egen vätgas | Ny Teknik

Birgitta och Hans-Olof Nilsson är helt bortkopplade från elnätet
Han är def ingen drömmare utan är både tekniskt kunnig, intresserad, har gott om kapital och är klyftig/kunnig nog att använda befintlig/etablerad teknik och betala för den - han VET då vad han får, han TROR inte.

Kan betr vårt eget hus (10 år gammalt) komplettera med att vårt hus inte skulle kunna återbetala en sådan teknisk lösning, inte ens med dagens låga räntor och bef teknik.
Vårt hus (ca 170m2m totalt) är byggt med ganska normal värmeåtervinning, vi förbrukar normalt runt 10.000 kWh/år inkl hushållsel, uppvärmning och lite övrigt till avfuktning i husbilen. Vår totalkostnad per förbrukad kWh = 1,48Kr (inkl alla fasta avg). I detta husexempel kan omöjligen ditt exempel räknas hem kalkylmässigt hur mycket nu någon skulle hitta på att just TRO!

Sensmoral; För att ta ibruk denna typ av teknik gäller det att veta vad man pysslar med och ha tillgång och kunskap om befintlig fungerande teknik. Dvs det är vetskap inte TRO som gäller och kanske som i detta fall också ha rätt gott om kapital om återbetalningen nu ligger 10 år bort i tiden och även ska inkludera visst underhåll ... och annat oförutsett (tekniskt och även samhällsmässigt)!
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: När kommer första elhusbilen?

Mycket om politiska beslut bra eller dåliga ? Säger bara en sak, kom ihåg till nästa val nämligen vilket parti som orsakade fördyring i miljardklassen genom att stoppa "förbifart Sthlm." Och vart togs dessa pengar, ja inte ur partiets kassa ? :confused:

Vinterhälsningar från
Hasse & Ingegerd
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Han är def ingen drömmare utan är både tekniskt kunnig.............................

Skrev "drömmare" och försökte vara ironisk eftersom jag och andra blivit kallade för det så fort vi skulle visa något som har bäring på framtiden men det är alltid svårt med ironi skriftligt.

Att det inte går att räkna hem ekonomiskt förstår till och med jag, skrev tydligt att kostnaden var 2.40:-/kWh. Däremot är det som sagt ett intressant exempel på vad som är möjligt att göra.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Norge har såvitt jag förstått haft ett flertal elbilstillverkare under senaste decenniet och eftersom Norge inte är så känt som biltillverkarland så är jag lite nyfiken. Därför har jag har några enkla frågor om någon VET mer och hur dessa tillverkare "lever" i nuläget;

¤ Vilka tillverkare/ägare och modeller har funnits resp finns kvar (var, storlek och produktion i dagsläget, ekonomi)?
¤ Vad kostar dessa bilar och vilka köper dem i dagsläget?
¤ Är dessa Norska bilar subventionerade, isf fall med hur mycket, mm?
¤ Hur har försäljningsandelen elbilar av totalen 2015 resp 2016 utvecklats?
¤ Vilken grupp människor har främst köpt dessa elbilar under säg sista 10-årsperioden och av vilken orsak/-er (ev förmåner)?

/ Tack på förhand om någon kan tillfredsställa min kanske alltför stora nyfikenhet.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: När kommer första elhusbilen?

Det har bare vært 2 elbilprodusenter i Norge, Think som i praksis ble drept av Ford gjennom oppkjøp og Kewet/Buddy som produserte en dansk konstruksjon og ikke fikk til finansiering av videreutvikling. Har selv hatt en Kewet :D.

Think fikk noe distriktsutbyggings midler til å bygge fabrikkbygningen i Aurskog, ellers normal finansiering via aksjer. Buddy kun privatfinansiering, ingen av disse to er i drift lenger.

Subsidieringen av elkjøretøyer i Norge består i at staten IKKE krever inn engangsavgift ved registrering og heller ikke moms på elbiler og hydrogenbiler.

Engangsavgiften for hybrider er noe redusert i forhold til andre biler da den kun beregnes på fosildelen.

Omsetningstallene har jeg ikke her jeg sitter annet enn at VW Golf som er mestsolgte bilmodell i Norge er halvparten av salget e-golf. Har sett tall på noe over 20% av bilsalget på rene elbiler for de to siste år.

På Eidsvoll er verdens største ladestasjon for elbiler, Tesla delen er like stor som den Tesla har ved hovedkontoret i California. I tillegg er det en ladestasjon for andre elbiler med begge standarder og 4 plasser.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen