• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kilar under framhjulen

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Kilar under framhjulen

Små serier ( eller one off byggen) behöver inte betyda dålig kvalitet. Utan att ha ägt någon så har jag kikat rätt noga på Bocklet och Woelcke och där övertygar byggkvaliteten, även Phoenix ser riktigt bra ut. Men det är klart att kvalitet kostar.
Den specialbeställda fyrhjulsdrivna Pillos jag ägde på 90-talet var även den byggd på ett sätt som en yrkesstolt snickare inte skulle ha skämts för. Dessutom köpte jag ett hembygge på en MB 508 i början av 80-talet och den bilen var byggd av en professionell köksbyggare och var mycket gedigen men naturligtvis tung, med massiv ek och böjträ i inredningen.

Nu i höst skall jag kika närmare på några Phoenix och Bimobil med fyrhjulsdrift och även på den nya Hymer ML-T, även den fyrhjulsdriven och ett betydligt lättare bygge. Rapport kommer!

aake
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Kilar under framhjulen

Detsamma gäller delar av båtindustrin. Hallberg-Rassy och Najad är bra exempel på små serier byggda med mycket hög kvalitet. Senaste båten jag ägde var en Storebro byggd 2000, också ett bygge av hög kvalitet rakt igenom, trots ganska liten produktion.
Aake ger exempel på några av de tyska tillverkarna av husbilar av hög kvalitet, ytterligare några finns, men de är inte billiga.
Det är inte självklart att masstillverkning betyder högre kvalitet. Se t ex på de massåterkallelser som förekommit hos t ex Toyota och Ford.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Kilar under framhjulen

Att en tillverkare tar ansvar för konstruktions/produktionsmissar genom kostsamma massåterkallningar är på ett sätt också ett kvalitetsmått.
 

Sirre

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
11766
Medlemskap
2024
Sv: Kilar under framhjulen

När jag lämnade båtlivet och började fundera på husbil i stället kunde jag se att det förekom alla möjliga kombinationer av kilar för att få husbilar att stå något så när rätt. Båten ligger ju alltid i våg och så ville jag ha det med husbilen också. Därför beställde jag en bil med fyrkanals luftfjädring som både gör att bilen ställer sig rätt oavsett underlag och även ger en mycket behagligare fjädring under färd. Det blev åtta månaders leveranstid för att få bilen byggd, men det var det värt - jag skulle aldrig vilja vara utan den bekvämligheten! Så det är inte alla helintegrerade som har behov av kilar!
 
Toppen