• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

S

Sören-6830

Guest
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Utefter en del vägar i trakterna där jag bor finns fina cykelbanor med ibland kilometerlång sikt och möjlighet att köra av och på med jämna mellanrum. Ändå måste i princip alla med racercykel köra på vägen bland bilarna.

Är man lite rädd om livhanken borde man använda dessa cykelbanor i så stor utsträckning som möjligt, inte minst för att skydda sig själv, man vet ju aldrig om bilister som kommer bakifrån är nyktra, skriver sms eller har annat för sig.

I min ungdom (ganska längesedan) när jag under några år tävlingscyklade körde vi ofta serietävlingar med 30 - 40 deltagare mellan olika klubbar i Stockholmsområdet på cykelbanor i parkområden mm, visserligen avlysta, men visst går det bra att cykla på sådana.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Utefter en del vägar i trakterna där jag bor finns fina cykelbanor med ibland kilometerlång sikt och möjlighet att köra av och på med jämna mellanrum. Ändå måste i princip alla med racercykel köra på vägen bland bilarna.

Är man lite rädd om livhanken borde man använda dessa cykelbanor i så stor utsträckning som möjligt, inte minst för att skydda sig själv, man vet ju aldrig om bilister som kommer bakifrån är nyktra, skriver sms eller har annat för sig.

I min ungdom (ganska längesedan) när jag under några år tävlingscyklade körde vi ofta serietävlingar med 30 - 40 deltagare mellan olika klubbar i Stockholmsområdet på cykelbanor i parkområden mm, visserligen avlysta, men visst går det bra att cykla på sådana.

Det är hastighetsbegränsning på cykelbanor.
HaDe Hasse
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Hennes eventuella skäl vet vi inget om och det är inte alls bara hennes ensak. Det handlar om att visa hänsyn i trafiken och det gäller givetvis även den cyklande tjejen. Om hon valt att cykla på vägen istället för på cykelbanan p.g.a. okunskap eller ren bekvämlighet är det att inte respektera regler och medtrafikanter.
Som bekant så har ju ingen några rättigheter i trafiken, bara skyldigheter.

Tyvärr får många duktiga cyklister ta skit för den stora massa med cyklister som beter sig som huliganer i trafiken. Speciellt inne i städer cyklas det kors och tvärs över gator, mot trafiken och ofta mot rött. Noll respekt för trafikreglerna.
Som bilist blir det då tyvärr lätt att råka se cyklister ute på landsvägen som samma huliganer fast ute på långfärdsresa.:oops:

Fortfarande....där o då....det viktigaste är att förhålla sig till henne som medtrafikant bla genom att tillmötesgå trådskaparen om 1.5m passageavstånd.
Känner någon behov av att utbilda henne...eller stilla sin nyfikenhet om hennes skäl...ja då återstår väl bara att ta kontakt med henne.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Igår körde vi på E14 från Åre mot Östersund. Efter en jättekö pga asfalteringsarbete löstes inte kön upp som brukligt. Varför? Jo ett stort antal cykellag med 20-tal cyklister som körde två i bredd och med följebil blockerade. Ingen info om detta evenemang och inga poliser i sikte. Livsfarligt. Ett lag som stod på parkeringsficka för matpaus(?) kastade sig upp på cyklarna när de startade igen utan att ens titta bakåt innan de var ute på vägbanan.
Vet inte om det var träning eller tävling.
Ingen trevlig upplevelse.


"Cycle for change" heter evenemanget.

Samma sak i dag mellan Bollnäs och Kilafors. 2-3 i bredd på tungt trafikerad väg med tidvis länga sträckor med spärrlinjer. ca 5km bilköer.
Tur att dom tog rast i Kilafors. :)
Det gick lugnt till vid om körningarna som jag såg men innan var det många som inte uppfattade situationen så många bilister ville stressa om tills dom snällt fick infinna sig att hålla 20km/h. :)
Kul att någon vill o vågar ställa upp på dessa evenemang.

http://www.cycleforchange.se/
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Det är värre på "kontinenten"! I Spanien exempelvis betraktas horderna av tränande tävlingscyklister som gudar. Ve den som vågar ge sig på dessa oberörbara övermänniskor som sätter alla normala trafikregler ur spel.

Jappe
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Fortfarande....där o då....det viktigaste är att förhålla sig till henne som medtrafikant bla genom att tillmötesgå trådskaparen om 1.5m passageavstånd.
Känner någon behov av att utbilda henne...eller stilla sin nyfikenhet om hennes skäl...ja då återstår väl bara att ta kontakt med henne.

Har inte cyklister som väljer gatan skyldighet att informera sig om lagar och skyldigheter om hon väljer gatan i stället för cykelvägen?
Menar du verkligen att jag som bilist ska göra det? :rolleyes::cool:
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Har inte cyklister som väljer gatan skyldighet att informera sig om lagar och skyldigheter om hon väljer gatan i stället för cykelvägen?
Menar du verkligen att jag som bilist ska göra det? :rolleyes::cool:

!?
... upprepar....viktigast är att där o då så har du att förhålla dig till henne som medtrafikant.
Resten är bara spekulationer.....där ingen av oss vet varför hon valde körbanan just vid det tillfället.
Slutdiskuterat för min del...nu Sarah i OS simningen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

En parallell er det med ryttere på hest, disse er etter lov å betrakte som kjøretøy og har ikke lov til å benytte gangbaner om de ikke er spesiellt merket for ridning. Og her er det snakk om ekvipasjer som har behov av full bredde på kjørebanen! En hest med rytter i fronten på en bil er mer katastrofalt enn en elg, og du kan aldri regne en hest som 100% trafikksikker - spesiellt ikke om du tuter elle ruser opp motoren like ved hesten. Et sammenstøt kan fort bli til mordtilltale og domfellelse.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

NTF Konsument - Trafikregler för cyklister och mopedister
Bara att läsa, man behöver inte cykla på cykelbanan om det inte passar för det tilltänkta målet.
Upp till cyklisten.

Att läsa, nja så enkelt är det inte. Och klart är det absolut inte att man kan välja körbanan när man tycker det passar. Denna mening klara varken du eller jag av att tolka. "Om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge får de dock cykla eller köra moped på körbanan även om det finns cykelbana."
Tjejen skall cykla på cykelbanan till vänster på bilden.
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Att läsa, nja så enkelt är det inte. Och klart är det absolut inte att man kan välja körbanan när man tycker det passar. Denna mening klara varken du eller jag av att tolka. "Om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge får de dock cykla eller köra moped på körbanan även om det finns cykelbana."
Tjejen skall cykla på cykelbanan till vänster på bilden.
Flera påstod att man MÅSTE cykla på cykelbanan.
Läser man på så inser man att nej det MÅSTE man inte beroende på färdmålets läge och det vet ju bara cyklisten.
Som jag skrev tidigare så kan ju cyklisten ange vilket mål som helst vid en ev förfrågan, detta gör ju att hur du eller jag tolkar det inte spelar någon roll för det är i praktiken så gott som omöjligt att fälla någon för att inte cykla på cykelbanan.
Bättre att lägga energin på trevligare företeelser än att reta upp sig på skitsaker som man ändå inte kan göra något åt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Du menar att vi egentligen inte skall lägga oss i, om cyklisterna vill tolka lagtexten efter eget huvud, och cykla i bredd där det passar dem trots att man hindrar övrig trafik, och cykla på gatan trots att samhället bygger cykelbanor för stora pengar, och sedan försöka förklara det med diverse dimmiga förklaringar typ: jag har inte samma resmål som cykelbanan som går parallellt med vägen, därför behöver jag inte använda den?! :rolleyes:
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Inte så konstigt att det är som det är ute i trafiken när jag läser inläggen här. Man gissar och hittar på sina egna tolkningar och är bergsäker på att det är så det är. Varför har vi regler och skyltar och trafiksignaler, jo för att det skall funka smidigt där ute för alla. Ett problem är att man inte är påläst, som man kan se i denna tråd. Bygger vägverket och kommuner cykelbanor för våra pengar för att individen själv skall välja om det passar vart man skall cykla, nja så är det ju inte. Det är nyligen en dom i detta ämne, läs vad SDS skriver i nedanstående länkar som beskriver det väl. Mig veterligen så är lagen inte ändrad, har läst att den skulle skrivas om då det i vårt land så snöar det en del i ett halvår och då skulle där vara utrymme för tolkning att då kunna cykla på körbanan. Då man oftast snöröjer körbanan före cykelbanorna. Första domen kvarstår och det har han fått böter för, 500:- kronor. ”Domen mot Andreas Grass för att ha cyklat på vägen istället för på cykelspåret står kvar utan några ändringar.”

Påkörd cyklist dömdes - nu ändras lagen - Sydsvenskan
Påkörd cyklist tar strid - Sydsvenskan
Dömd cyklist får ny rättegång - Sydsvenskan
Ändrad dom i cykeltvist - Sydsvenskan
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Du menar att vi egentligen inte skall lägga oss i, om cyklisterna vill tolka lagtexten efter eget huvud, och cykla i bredd där det passar dem trots att man hindrar övrig trafik, och cykla på gatan trots att samhället bygger cykelbanor för stora pengar, och sedan försöka förklara det med diverse dimmiga förklaringar typ: jag har inte samma resmål som cykelbanan som går parallellt med vägen, därför behöver jag inte använda den?! :rolleyes:
Menar ingenting, det är luddigt skrivet och detta gör att det som sagt är svårt att göra något åt detta, man kan ju hoppas på en lagändring.
Du får lägga dig i hur mycket du vill för mig men det lär ju inte göra någon skillnad.
Du kanske borde fundera över ditt eget beteende, det är inte på något vis ok att tuta bakom cyklister!!
 
Senast ändrad:

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Inte så konstigt att det är som det är ute i trafiken när jag läser inläggen här. Man gissar och hittar på sina egna tolkningar och är bergsäker på att det är så det är. Varför har vi regler och skyltar och trafiksignaler, jo för att det skall funka smidigt där ute för alla. Ett problem är att man inte är påläst, som man kan se i denna tråd. Bygger vägverket och kommuner cykelbanor för våra pengar för att individen själv skall välja om det passar vart man skall cykla, nja så är det ju inte. Det är nyligen en dom i detta ämne, läs vad SDS skriver i nedanstående länkar som beskriver det väl. Mig veterligen så är lagen inte ändrad, har läst att den skulle skrivas om då det i vårt land så snöar det en del i ett halvår och då skulle där vara utrymme för tolkning att då kunna cykla på körbanan. Då man oftast snöröjer körbanan före cykelbanorna. Första domen kvarstår och det har han fått böter för, 500:- kronor. ”Domen mot Andreas Grass för att ha cyklat på vägen istället för på cykelspåret står kvar utan några ändringar.”

Påkörd cyklist dömdes - nu ändras lagen - Sydsvenskan
Påkörd cyklist tar strid - Sydsvenskan
Dömd cyklist får ny rättegång - Sydsvenskan
Ändrad dom i cykeltvist - Sydsvenskan

Jodå, jag vet om den domen. I detta fall så hände en olycka så polis blev inblandad och han var på väg till jobbet.
Alltså var färdmålet känt och då kan ju bedömningen bli som den blev.
Men det ändrar ju inte det faktum att om du ser någon som cyklar på vägen istället för cykelbanan så kan du inte veta om det är ok eller inte då det som sagt beror på färdmålet.
Då känns det ju rätt onödigt att reta upp sig så fruktansvärt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Menar ingenting, det är luddigt skrivet och detta gör att det som sagt är svårt att göra något åt detta, man kan ju hoppas på en lagändring.
Du får lägga dig i hur mycket du vill för mig men det lär ju inte göra någon skillnad.
Du kanske borde fundera över ditt eget beteende, det är inte på något vis ok att tuta bakom cyklister!!

Självklar är det o.k att tuta, jag är t.o.m. skyldig att göra dom uppmärksamma på att jag vill passera. Och cyklisterna är skyldiga att underlätta omkörningen!
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Självklar är det o.k att tuta, jag är t.o.m. skyldig att göra dom uppmärksamma på att jag vill passera. Och cyklisterna är skyldiga att underlätta omkörningen!
Dags att läsa på lite, du får bara tuta för att avvärja fara och inget annat!!
Du kan ju dessutom orsaka en olycka om du tutar och skrämmer cyklisten så den vinglar ut i vägen.
 
F

F.d. 53192

Guest
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Det är hastighetsbegränsning på cykelbanor.
HaDe Hasse

Var står det att det är hastighetsbegränsning på cykelbanor?? Om det står , vad är då hastigheten??

Tycker det känns som en mycket dålig ursäkt till att inte använda cykelbanor.
Man kan ju inte vara speciellt rädd om sitt liv om man cyklar på bilvägar i stället för att använda cykelbanan där sådan finns.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Håll gärna ut 1.5 m från oss landsvägcyklister

Dags att läsa på lite, du får bara tuta för att avvärja fara och inget annat!!
Du kan ju dessutom orsaka en olycka om du tutar och skrämmer cyklisten så den vinglar ut i vägen.

Det är ju precis det man gör genom att varna med ljudsignal, jag gör cyklisterna uppmärksamma på att ett fordon har kommit ikapp och vill/kommer att passera!

Du läser verkligen allt ur ett snävt cykelperspektiv, utan att vilja förstå att vi är flera i trafiken.
 
Toppen