• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elcyklar

F

F.d. 56138

Guest
Sv: Elcyklar

Är supernöjd men min nyinköpta EvoBike. Med batteriet inbyggt i ramen och sju växlar plus gasreglage om man inte vill trampa alls :yes: Batteriets placering gör att det inte syns alls och jag inbillar mig att den inte blir lika stöldbegärlig då det inte helt uppenbart ser ut som en elcykel.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 21
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Elcyklar

Då verkar den andra ett snäpp bättre!
Med växlar.
Visa bilaga 114469

Jag tyckte att den nya kändes lite stabilare i konstruktionen men jag har inte provcyklat någon av dem. Den nya har ju 2vxl automat inbyggd i navet om det är en för eller nackdel låter jag någon annan svara på, men det känns ju bättre att slippa utanpåliggande växlar när man ska förvara den liggandes i kofferten.
 
F

F.d. 55538

Guest
Sv: Elcyklar

Kan man montera en cykelkorg till hund på styret? Är den så stabil så det funkar?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Elcyklar

Korgen kan monteras permanent i styret men med en hund i korgen blir det ostadigt att cykla. Det finns dock lösningar att montera korgen framtill i ramen vilket blir betydligt stadigare.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Elcyklar

Jag tyckte att den nya kändes lite stabilare i konstruktionen men jag har inte provcyklat någon av dem. Den nya har ju 2vxl automat inbyggd i navet om det är en för eller nackdel låter jag någon annan svara på, men det känns ju bättre att slippa utanpåliggande växlar när man ska förvara den liggandes i kofferten.

Köpte den med 7 växlar, behövs verkligen när det går uppför. Dessutom pakethållare, skärmar m.m.

Anders
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Elcyklar

Jag köpte ett kit från EcoRide som jag monterade på en 26-tummare för 6-7 år sedan och den cykeln har fungerat utmärkt till för c:a ett år sedan. Den kärvade i framhjulet där motorn är. Med lite hjälp av en tekniskt bevandrad kompis så tog jag ur navet och sprayade lite 5-56 på lämpliga ställen, en ganska snabb och enkel procedur och nu fungerar den som i fornstora dar.

"Freja" i Santa Pola december 2010:

freja.jpg
 

jalle

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Båstad
HBK-Nr
352
Medlemskap
2024
Sv: Elcyklar

På tal om elcyklar,har Ecoride 24volt damcykel.Vet någon var man får tag i ett nyttbatteri billigast.Tacksam för alla tips.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Elcyklar

Hej Jalle
Jo, jag köpte nyss ett batteri till min EcoRide Flexi och trodde i min endald att det bara var att beställa från deras hemsida!

Tydligen är det så att de har slutat att sälja på nätet och nu skall allt gå via deras återförsäljare (vilket det finns gott om)

Men min närmsta återförsäljare (Mjölby) visste knappt vad en Elcykel är så den månglaren gick jag ut från!
Men det finns många återförsäljare på deras hemsida så det är bara att välja!

Ett nytt batteri med bättre kapacitet köptes och det kostade 3990kr

Ps.
Jag har en granne som jobbar med datorer och teknikinköp och han försökte hitta ett billigare ersättningsbatteri.....men gick bet
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Elcyklar

Batterierna finns att köpa där de tillverkas - i Kina. Problemet är att hitta rätt modell. Har man absolut exakt modellbeteckning och exakta mått på batteriet så skulle det nog vara möjligt men kontakta tillverkaren först. Kineserna presterar världens sämsta engelska utan att skämmas ett dugg men de är begripliga. OBS! Stora prisskillnader mellan olika säljare.

Shop electric bike battery 24v online Gallery - Buy electric bike battery 24v for unbeatable low prices on AliExpress.com

Jappe

PS. Jag googlade runt lite på Aliexpress och hittade flera cykelbatterier på 20Ah i samma format som tidigare 10Ah-batterier. Är detta möjligt? Någon som vet? Det börjar bli dags att byta mitt batteri och 20Ah skulle vara smaskens!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Elcyklar

Jappe
Där finns det ju batterier som ser ut som EcoRides batterier! 245dollar och det är halva priset minst!
Fast mitt nya batteri hade lite mer Ah....12 istället för 10.

Fast det har ju marginell betydelse egentligen, den stora frågan är ju om batteriet passar i bottenanslutningen till cykeln samt om befintlig laddare passar?

Orginalladdaren till min cykel passar inte till det nya batteriet som jag köpte, så en adapter krävdes (som EcoRide skickade med).

Så även om man tjänar ett par tusen på att köpa ersättningsbatterier så är det flera faktorer som skall stämma för att ett sådant skall funka fint

Fast Jappe!
Det var häftigt att se hur snabbt du fick fram batterierna på nätet, något som min ytterst högutbildade granne missade, ha ha
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Elcyklar

Ja, kruxet är säkert passningen till befintlig inkoppling. Laddare följer nog ofta med batteriet.

Jappe
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Elcyklar

Eller plocka itu det gamla batteriet och se vad det innehåller. Går säkert att köpa delarna och löda ihop själv.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Elcyklar

Eller plocka itu det gamla batteriet och se vad det innehåller. Går säkert att köpa delarna och löda ihop själv.
LiPo celler uten kapsling er normalt innhold, ikke det enkleste å finne på nettet til god pris. Kan ofte være billigere å kjøpe ny pakke med bunnkontakt som passer.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Elcyklar

Det verkar som om elcyklarna äntligen faller i pris, konkurrensen från Biltema gör sig påmind.

image.png
 
Toppen