• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta däck på egen hand

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Finns det någon på forumet som själv byter däck (sommar/vinter) på husbilen?
Vad jag närmast funderar på är det här:
• Är det ok att lyfta ett hjul i taget eller ska man lyfta en axel i taget för att minska sned belastning. Tänker mig att det inte är så bra för bodelen med enhjulslyft. Lyfta framaxeln är väl ok men lyfta bakaxeln är väl lite knepigare att komma åt på halv/hel-integr. Plåtis inga problem.

• Åtdragning av hjulmuttrarna, hur gör man säkrast? Momentnyckel?

Kanske bättre att lämna in till däckverkstad, eller vad säger ni?
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.712
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Jag lyfter ett hjul i taget på lyftpunkterna, och använder ett rör som är 1 m långt som jag trär på bultnyckeln och använder till att lossa och dra åt bulten. Använder inte momentnyckel. Använder en 2 tons garagedomkraft.
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Se till att ställa hb på asfalt eller stenunderlag. Grus är inget bra. Min förra gled åt sidan och ramlade av domkraften...
Men det gick bra, inga skador.
 
F

Fd.16159

Guest
Momentnyckel är väl bästa alternativet för att dra hjulbultar. Värt att betänka är vilken felprocent nyckeln har som kan vara mellan 1-4% lite beroende på prisläge. Spelar troligen ingen större roll.

Så länge man använder man fordonets medföljande verktyg för hjulbyte utan att lägga till egen förlängare för att dra fast bultarna fungerar det utmärkt. Verktygens längd är anpassade för att ge ett moment som motsvarar vad en normal person orkar vrida med.
För att lossa bulten kan en förlängare nyttjas.

Vill man vara 100% seriös är det vinkeldragning som gäller men det är knappast tillämpligt på hjulbultar.

Bosse
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Byter också däck själv, 2,5 tons garagedomkraft och förlängare för att lossa hjulmuttrarna.
Har denna från Biltema som lyfter så högt som behövs för mitt FIAT-chassie:
Garagedomkraft 2,5 ton
Monterar utan förlängare och efterdrar efter någon km körning.
Lyfter ett däck i taget och har inte reflekterat över att det skulle vara något problem att göra så?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Och viktigast att efterkolla hjulmuttrarna/bultarna är det om man monterat nya alufälgar på bilen. De har alltid en tendens att kanske ge med sig lite innan både aluminiumet och ev. färg har "plattat" till sig lite av första åtdragningen.

M.v.h. JANKRO.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Jag byter däck själv och drar åt tillräckligt utan momentnyckel samma sak på personbilarna inom familjen dvs 5st och det går utmärkt utan en massa momentnycklar, samtliga har alufälgar.

Det behövs bara EN momentnyckel, oavsett hur många hjulskruvar och -muttrar du ska efterdra.;)

Utan momentnyckel är det lätt att dra åt för hårt "för säkerhets skull", vilket kan leda till sprickor i lättmetallfälgarna.

En momentnyckel kostar bara en femhundring, och det tycker jag är en billig "livförsäkring".

Pålle
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Det gäller också att veta hållfastheten på bultarna / muttrarna. Hur mycket kan man dra utan att överskrida sträckgränsen ? Dessutom mår bromsskivorna bättre av att alla hjulbultar är dragna lika hårt. Då gäller momentnyckel.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Det behövs bara EN momentnyckel, oavsett hur många hjulskruvar och -muttrar du ska efterdra.;)

Utan momentnyckel är det lätt att dra åt för hårt "för säkerhets skull", vilket kan leda till sprickor i lättmetallfälgarna.

En momentnyckel kostar bara en femhundring, och det tycker jag är en billig "livförsäkring".

Pålle


Hmmm har bytt däck i så många år och på så många bilar så det fungerar bra utan momentnyckel, men tack för tipset.
 
Toppen