Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Efter 8 år med vattenburen (Alde) värme i husvagn så bytte vi till en husbil med dieselburen värme (Webasto). Vid bytet hade jag en del funderingar om hur den luftburna värmen skulle upplevas. Nu efter ett års användning under alla årstider så är jag väldigt glad i luftburen dieselvärme.
Vattenburen värme passade bra i husvagnen som är isolerad med samma material och isolerade fönster runt om, samt tyst. Den luftburna sprider värmen mycket bra, även in i bildelen (halvintegrerad) med sina enkelglas. Två luftutblås värmer mot pilotstolarna. Dieselvärmaren sitter under bilen och man hör den om den går på fulltskaft framme vid sittgruppen (om inte tv eller stereo är på), bak i sovrummet är det lika tyst som med Alde. Det som låter mest är återluftintaget vid sittgruppen vilket man kan dämpa om man vill. Vad gäller golvvärme så är den elektrisk och har använts ibland när vi står vid elstolpe. Jag upplever dock att värmeutblåsen som sitter längs golven värmer upp golvet bra, så när vi fricampar eller står på plats utan el som vi gjort ofta i vinter så har vi inte frusit om fötterna. En vagn/bil uppvärmd med Alde hade haft iskalla golv om den inte haft vattenburen golvvärme.
Nu har ju vinterna varit mild och kallast ihållande har väl varit ca -7°C men en köld dipp ner till -19°C, dettan utan några problem.
Vad gäller gas, så har vi förbrukat 2,5 PC10 under årettrots att vi fricampar eller står på plats utan el en hel del. Längsta fricampingtiden blir vid älgjakten, då står vi i skogen i 9 dygn med avbrott på två fricampardygn i staden intill. Skönt att tanka på diesel i bilen och sedan inte oroa sig för att trassla med flaskbyten/påfyllning
Vilka lösningar har ni med Aldevärme för att sprida värme i bildelen effektivt? (halvintegrerad/helintegrerad)
Allt som allt mer än nöjd och byte till annan bil handlar mer om det är planlösning eller annat än just uppvärmningssystemet som skulle komma på tankar.
Låter fantastiskt! Frågan man ställer sig är vad du har för batteribank som grejjar 9 dygn i spenaten med Dieselvärmaren?
Kalla golv blir det inte med konvektorer i mellangolvet.
Vad gäller comfort är nog alde svårslaget enda fördelen med truma som jag kan framhålla är att det är ett snabbare system på gott och ont.