• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hemlarm

Marja & Örjan

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Orust
HBK-Nr
12574
Medlemskap
2026
Jag har ett larm i huset från Säkra Larm som jag köpte 2005. Det är kopplat till Securitas och har funkat perfekt i alla år, men igår ringde det på dörren och utanför stod en man från Säkra Larm och tyckte att jag borde uppgradera mitt larm. Jaha vad får jag för finesser då??
Svar: Rörelsedektor med kamera och tuta med blixt på taket
Och vad skulle detta kosta??
Svar 25000:- !!!!!!!!!!!!!!!! Eftersom du är en gammal kund
Noteras bör att jag köpte ett larm till husbilen, visserligen inte med kamera,men kopplat till mobilen, för 2300:-. Då fick jag visserligen montera själv, men ändå en viss prisskillnad.
Ocker???
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Hemlarm

För den summan bör du kunna fullarma en väldigt stor villa.
Gå in på t.ex. Verisures hemsida och titta vad delarna ska kosta. Ring till deras kundtjänst och prata med de då det alltid är prutmån på detta. Förklara att du haft ett annat larmbolag men vill byta till Verisure.
Har själv Verisure och är nöjd och känns bra att vara kopplad mot en larmcentral som kan hjälpa till om något händer såsom brand eller inbrott
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: Hemlarm

Verisure är överlägset först och bäst med diverse utrustning och tillbehör! Dom har personlig snabb uppringning vid larm och ingen avgift för falsklarm! Läs det finstilta, många får betala när man drar falsklarm för det gör alla ibland av misstag. Några billiga bolag har telefonsvararen sittande i Syd Afrika!?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Hemlarm

Vi har Länsförsäkringar larm fullt utbyggt med kamera, Brand & läckage, 5 IR & magnetkontakter på alla dörrar. Allt är larmat husets alla 3 plan, uthus & garage. Larmcentralen finns i Borås & väktare i Uddevalla, Vänersborg & Trollhättan. För detta betalar vi 897:-/kvartal. Dom är blixtsnabba att ringa upp & inte betalar vi för falsklarm eller utryckningar heller.

Bennie
 

Klaus Möhrpahl

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
20083
Medlemskap
2026
Sv: Hemlarm

Har själv säkra larm hemma fördelen är att du köper larmet och den är din.
Jag betalar 200 kr månaden då ingår service avtal och är ansluten till Securitas. Även brandvarnaren är då ansluten dit. Hos dom andra larmfirmorna får du köpa ett grundpaket som du inte får behålla om du byter operatör plus du har en hög månadskostnad så du räknar snart hem om du köper istället.
 

Lantvallen

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14396
Medlemskap
2023
Sv: Hemlarm

Vi har larm från Gardio skomärket möjligt att bygga ut efter behov. Låg investeringskostnad och månadskostnad.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Hemlarm

Jag anser nog att ett SMS larm är tämligen meningslöst eftersom man normalt inte är hemma när larmet är tillkopplat. Jag avråder också en ovan person att ingripa vid ett pågående inbrott.
Dessutom har de notoriska "tjuvarna" lärt sig vilka larmtyper och bolag som de skall undvika och vilka det inte är så mycket att bry sig om och här är nog den största vinsten att ett tilltänkt inbrott kanske helt uteblir.
jag jobbade några år som utryckningsväktare " på ett stort bolag" där var bilar ständigt ute över hela kommunen och inställesetiden var normalt inom 10-15 minuter. Dessutom hade utryckningsbilarna med utrustning för glasning och verktyg för tillfälliga reparationer, utöver det hade vi telefonlistor till glasmästare och rörfirmor m.m som hade dygnet runt jour om det var något känsligt objekt som behövde fullständig reparation direkt.
När det gäller hemlarm så gäller det verkligen att se till vad vad man får för pengarna. Det viktigaste anser jag att larmet ifråga är kopplat till ett vaktbolag som har fungerande och ständig utryckningstjänst i området.
 
F

Frudden

Guest
Sv: Hemlarm

Jag har Sektor Alarm i min lägenhet. 3 st kameror/rörelsedetektorer och 2 brandvarnare som är kopplade till larmföretaget. Bryter sig någon in så blir de fotograferade, mycket bra. Kostade 3800 kr i installation.

// Fredrik W
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hemlarm

Jag anser nog att ett SMS larm är tämligen meningslöst eftersom man normalt inte är hemma när larmet är tillkopplat. Jag avråder också en ovan person att ingripa vid ett pågående inbrott.

Självklart att man inte kopplat till larmet när man är hemma och i regel ingen risk att någon ingriper vid pågående inbrott. Dessutom helt meningslöst att ansluta hemlarmet till en larmtjänst om man bor på landsbygden.

Om man själv befinner sig långt hemifrån är den bästa väktaren en uppringd granne som kan iaktta fordon och ge signalament. En vaktfirma som kostar skjortan lämpar sig bäst att vakta industrier och köpcentra.

PS! Har för övrigt ett enklare SMS-larm i husbilen som garanterat ger inkräktaren långvarig tinnitus om han/hon fullföljer inbrottet.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hemlarm

I mitt yrke har jag jobbat åt flera olika elbolag. Har gjort så hundratals larm löst ut pga dåliga batterier i backuppen. Detta medför att larmet går när spänningen återkommer. Hör å häpna, jag har aldrig sett en väktare besöka dessa hus.
Mitt eget larm är kopplat till familjens telefoner plus kameraövervakning där jag även manuellt kan filma/fota.
Håller med Knarrevik vaktbolag går bort för mig.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Hemlarm

Om man själv befinner sig långt hemifrån är den bästa väktaren en uppringd granne som kan iaktta fordon och ge signalament. En vaktfirma som kostar skjortan lämpar sig bäst att vakta industrier och köpcentra.

Vet inte vad du har för grannar men jag skulle inte ringa och väcka mina grannar mitt i natten för att de ska gå och kolla på ett eventuellt falsklarm. Om de nu ens svarar när man ringer mitt i natten!? Själv har jag alltid min mobil på ljudlöst när jag sover.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hemlarm

Lite förberedelser får man göra, en är att varsko grannar eller släkt att släppa igenom samtal från ett visst nummer. Siri hjälper till.
 
B

Brincken

Guest
Sv: Hemlarm

Har arbetat 44 år på bevakningsföretag och gör så fortfarande. Först och främst så är begreppet "fria larmutryckningar" inte fria. Självfallet ligger detta inbakat i månadspriset. När det gäller kvaliteten på hårdvaran så har de större firmorna ungefär likvärdig utrustning så där behöver man inte fundera på om prylarna fungerar. När det gäller utryckningskapacitet så är Securitas outstanding. Äldsta bolaget med ca 60% av marknaden. Funderar man på att ha väktarutryckning så är nog Securitas förstahandsvalet. Men som det skrevs i tråden så är inte väktarens primära uppgift att gripa utan endast observera , restvärdeshantering och skyddstäckning av rutor , dörrar etc. ( detta betalas oftast av ens försäkring vid konstaterat inbrott ) insatstiden kan vara allt från några minuter upp till i värsta fall timmar. Prova att få skriftligt från något bolag där man garanterar inställelsetid så skall ni se vad svaret blir.
Ett tips att fundera på är att verkligen förvissa sig om att säljaren är kompetent dvs vet hur många detektorer som åtgår för att få så bra täckning som möjligt i förhållande till priset. I annat fall kommer installatören ut och påtalar att det inte räcker utan man måste komplettera. Då stiger såväl grundpriset som månadskostnaden. Kameradetektorer i all ära. Men larmcentralerna litar inte fullt ut på dessa. Går du diagonalt och snabbt förbi detektorn så är det inte alltid att man fastnar på bild. Bättre då att investera i en utrustning som spelar in och lagrar på en hårddisk. Dessa kan streama både till larmcentral och till en app i den egna telefonen. Man får då livebilder och kan själv bedöma om det är legalt det som händer i huset eller inte. Kika gärna på Tetetec Connects hemsida. Köp sedan på E-bay så får ni en riktigt bra kameraanläggning för ett bra pris. Plug and play så man behöver inte vara raketforskare. Sak samma med inbrottslarmet. Enkelt att köpa , enkelt att installera.
Gissa om man ringer 112 och talar om att man sitter i Spanien , larmet har gått i huset och man ser inbrottstjuvarna i kameran , kör Polisen tror ni ? Rätt gissat , då går det undan , tro mig , det är provat. När det gälmer bevakningsföretagen vilket larm tror ni att man prioriterar ,
bankens , apotekets , Maxi stormarknad eller ett villalarm. Ja det får ni fundera på. Jag vet svaret. I min husbil har jag valt Vikinglarms utrustning. Skickar Sms blixtsnabbt till min telefon, eller frugans och i slutänden till 2 andra om inte vi skulle svara. Lätt att installera och programmera och ett vettigt pris. ( man skall ju inte svära i kyrkan men är man även medlem i husbilskompisar så får man rabatt ) Lycka till
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hemlarm

Känns bra och fungerat perfekt, undrar så vad man menar med det? Ni fokuserar helt fel i ert resonemang. Lägg pengar först på fönsterlås om man har haspafönster, har man vred så tar man bort vredet eller byter mot ett med nyckel eller kod, bakkantssäkring på alla dörrar, ASSA 2002, lås på altandörr, brytskydd på alla dörrar, envägsskruv i listerna på fönster, förstärka den undre spegeln i altandörren. När man är klar med detta så kan man fundera på bokstäverna L, A, R, M. Bifogar lite extra information till er som skrivet i tråden.
Störsändare slår ut larmet - Sydsvenskan
Störsändare slår ut villalarm - P4 Kronoberg | Sveriges Radio
Tjuvar använder störsändare - slår ut larmet | SVT Nyheter
Inbrottstjuv slog ut larm med störsändare | Ny Teknik
Sändare som stör ut villalarm säljs billigt på nätet - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
Tjuvarnas nya metod gör dyra larm värdelösa - DN.SE
Så slår tjuvarna ut ditt inbrottslarm på några sekunder | Kvällsposten
Misstänkta tjuvar fast med störningssändare - Sydsvenskan
Störningssändare slår ut villalarmen | SVT Nyheter
 
Toppen