• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips om tillskott av elvärme i husbilen!

F

F.d. 55521

Guest
v_rmare.jpg

I vår husbil har vi luftburen värme och det har sina nackdelar bla på vintern när man bör kunna använda el för att hålla ner kostnaden för värme.
Jag har funderat på att komplettera med el på något sätt. Kupévärmare funkar bra, men väsnas. De är inte gjorda för att ha i miljöer där människor vistas.
Jag har sökt och hittade då denna som har många fördelar enligt mig. Den suger kall luft från baksidan nere vid golvet och utblåset sitter högt uppe. den väsnas betydligt mindre.
Första året ställde vi den ganska nära sängen där bak, vilket medförde att den startade och stannade ganska ofta på grund av att det blev stora temperaturskillnader i husbilen.
I vår hittade jag den ideala platsen för värmaren. Den största värmeförlusten, är i vårhus bil i förarhytten, därför bör den placeras mellan förarstolarna och blåsa luften bakåt i husbilen.
Vi har nu fått en jämnare värme i husbilen, den slår inte av lika ofta vilket innebär att man vänjer sig lättar e med det lilla surr som uppstår när fläkte är i gång.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Tips om tillskott av elvärme i husbilen!

Den går att ställa på 1000w och 2000w och vi har inte haft något problem med 10a säkring, även när vi kört med 2000w och kylskåp. Vi har i bland kompletterat med gasol för att få bättre spridning av värme i hela vagnen.

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2025

Jag har köpt en Heat 1500 från Danska Kronings, kopplade in den på luftvärmeslangen bak i garaget, har testat en gång för några veckor sedan och det fungerar fint.
Enkel montering och mycket tyst, hade tidigare en likadan som er.
MVH KEJO

F

F.d. 29954

Guest

Nu vet jag inte hur pass "frisinnad" du är, men om jag hade samma problem och vi är bara två i husbilen, så skulle jag se över ventilationen som förmodligen är överdriven och därmed ventilerar ut värmen onödigt mycket.
Finns mycket att göra på den fronten. Är du intresserad så kan exempelvis ta reda på för hur många personer är bilen tänkt? Är det exempelvis för 5 personer och ni bara är två, så betyder det att ni ventilerar halva värmen ut i onödan...

Lars o Carina

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
11722
Medlemskap
2025

Jag har också kollat extra värme till vår husbil som bara har gasoldriven luftburen värme. Har du någon koll på ljudnivån. Min fru är lite känslig. Vi har idag en värmefläkt som står mellan förarstol och passagerarstolen som jag kopplat till en termostat som för lite förmycket "oljud "
Mvh Lars H

Toppen