• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solfångare för vatten?

F

F.d. 54808

Guest
Är det någon som testat solfångare för varmvatten under sommaren och värme på höst och vår?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Solfångare för vatten?

Jag rullade ut en slang på en svart skiva med kanter och satte ett fönsterglas på lådan och fick på så vis varmvatten i sjöbon. Fungerade utmärkt! Detta skedde för ungefär 40 år sedan.

Jappe

elegance

FD HBK Medlem
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023

Mnjae det går åt energi också för att skapa energi (varmvatten) så frågan är om det lönar sig men å andra sidan det kanske nån klurig pulare löser :)

F

F.d. 55554

Guest

En tanke jag haft sen vi skaffade husbilen, vattentank under solcellen, den blir ju jättevarm.
Nog borde det gå, dock inte att köra med, kanske fylla när man parkerat och sen automatiskt påfyllning av vatten.

Testade en svart vattenslang på mitt kolonitak en sommar, och visst blev det varmt vatten.

Jojje

elegance

FD HBK Medlem
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023

Visst blir det varmvatten i en hoprullad slang men hur mycket ?? Sen måste varmvattnet ha en tank och en pump, expkärl mm. Men det kommer säkert lösningar på det så framtiden kan bli intressant :)

F

F.d. 29954

Guest

Det borde fungera sommartid då man inte fruktar minusgrader. Man kan koppla den så att solfångaren får sitt vatten från slangen som normalt går till VVB. Från solfångaren går det till VVB. Behövs inga pumpar eller annat krångligt. Möjligen två trevägsventiler så att man kan dränera enkelt solfångaren om det blir kallt...
Gör man maniken rätt, så tror jag att solen kan jaga upp tempen till kring 80 grader vid bra sol, och inte behöver den vara stor heller, kanske 40 x 80 cm?

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Jag höll på med solfångare för varmvattnet hemma i huset. Från början byggde jag solfångare av skrotade radiatorer ca 75x250 cm. men solfångarna stod på högre nivå än accumulatortanken. Alltså ingen självcirkulation utan pump måste användas. Jag hade vissa problem med styrningen av cirkulationspumpen så det hände att pumpen stod stilla när solen gassade efter ett tag när vattnet i expansionskärlet var slut stod det en ångstråle ur påfyllningen och tjöt som när Tekniska verken lättar på trycket i ångpannan, (nåja en liten överdrift är det väl).
Så kort sagt det räcker inte med 80 grader när solen bränner på.
Men skulle jag ha en solfångare i husbilen, då skulle satsa på smala rör med värmeledande reflektorer som genomflyts av "solfångarolja" driven en cirkulationspump med fungerande styrning och en värmeväxlare vid varmvattenberedaren. - Men herregud vad mycket gasol man kan köpa för bara materialkostnaden för den anläggningen.
Förresten så frälste Tekniska Verken mig från alla bekymmer med läckande slangar, sönderfrusna rör och kopplingar när de kom med erbjudande om fjärrvärme. De villkorade nämligen att man inte fick några energikällor bredvid fjärrvärmen!
// Göte J

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025

För min del har jag solfångare(hemma) för varmvatten.
Solfångare för varmvatten köpte jag av Inka Energi på Tjörn 2004.

Solfångare? -Välkommen till Inka Energi!

Monteringen av solfångarna + dragning inkoppling av kopparledningen till beredaren gjorde jag själv. Även påfyllning av glykol.
Plåtbeklädnad beställde jag färdigknöcklat hos plåtslagaren. Måtten fick jag av Inka Energi.
Rörmokarn installerade beredaren på varmvattensidan.

//Arne B

Senast ändrad:
Toppen