• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Julas husbilsöverdrag

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Julas husbilsöverdrag

Jag har haft mitt på i stormar de senaste åren och det har klarat sig även om mitt idag ser ut som en spärrballong över London 1941. Peppar, peppar!

PS! Har du "kryssat" med repet under bilen?
 
Senast ändrad:

Sonia&Conny

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
9164
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Som gammal husvagnsbrukare och nybliven husbilsanvändare, besöt vi skaffa ett husbilsöverdrag.Verkar vara ungefär samma grejer som Julas.Men på långsidorna finns antal fästen och remmar för att spännas antar jag.Verkar svårt komma åtramen med remmarna.Skall man verkligen behöva användamarkfästen eller tältpinnar??:confused:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Julas husbilsöverdrag

Som gammal husvagnsbrukare och nybliven husbilsanvändare, besöt vi skaffa ett husbilsöverdrag.Verkar vara ungefär samma grejer som Julas.Men på långsidorna finns antal fästen och remmar för att spännas antar jag.Verkar svårt komma åtramen med remmarna.Skall man verkligen behöva användamarkfästen eller tältpinnar??:confused:

På Julas sitter det öglor längst ned 4-5 st. på varje sida. Dessa spänner jag under bilen.
 

Sonia&Conny

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
9164
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Ok,tänke skicka bild på min lösning.Vattendunkar som tyngs nedtill.På min bil verkar svårt komma åt ramen äverallt.
 

Bilagor

  • DSCN1196.JPG
    DSCN1196.JPG
    38,9 KB · Visningar: 1.625

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Julas husbilsöverdrag

Jag antar att de kardborreband som du fäst tyngderna i är till för att rulla upp täcket och fästa i motsvarande band på insidan. Jag drog för hårt i ett sådant band med påföljd att täcket sprack en aning i sömmen.

Jag spänner mina öglor nedtill under bilen från en sida till den andra i sick-sack med det medföljande repet.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

En liten undran: Måste bilen vara torr när man tar på "vinterrocken", eller är det så mycket luftgenomsläpp, att den torkar därunder?
Tänker lite på bl a frysrisk om det blir stående en del vatten.
 

Hans o Ia Larson

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
4815
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Har alltid haft bilen nyvaxad och torr när vi täckt den. Samtidigt så är överdraget fritt från att ligga an mot karossen och både luftande samt ventiler under en lten kappa utmed taket.
Hälsningar
Hasse L (valfisken)
 
F

F.d. 10098

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Jag antar att de kardborreband som du fäst tyngderna i är till för att rulla upp täcket och fästa i motsvarande band på insidan. Jag drog för hårt i ett sådant band med påföljd att täcket sprack en aning i sömmen.

Jag spänner mina öglor nedtill under bilen från en sida till den andra i sick-sack med det medföljande repet.

Jag använder elastiska bagagestroppar (finns i olika längder hos Clas Olsson) för att spänna öglorna under bilen. Det är då lätt att lossa ett par av dessa stroppar om man behöver "avlasta" för att öppna bodelsdörren.
 
M

Micke & Gunilla

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Ingen alls som haft ovanstående erfarenheter alltså?
Tog idag av täcket o kastade det i containern, det var hål lite här o där efter dom senaste stormarna, spännerna var kass hakade ej i varandra spännbanden bak hade ruggat upp långa fina hål... Fick sitta på 2 månader ialla fall men nu får det bli naturellt så man slipper passa hela tiden:msn_laugh:

Mvh Micke
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Julas husbilsöverdrag

Tog idag av täcket o kastade det i containern, det var hål lite här o där efter dom senaste stormarna, spännerna var kass hakade ej i varandra spännbanden bak hade ruggat upp långa fina hål... Fick sitta på 2 månader ialla fall men nu får det bli naturellt så man slipper passa hela tiden:msn_laugh:

Mvh Micke

Det tycker jag du gjorde rätt i. Ett problem mindre att bynka med.
Jag har alltid hävdat att att täcka en modern husbil är överkurs. Men det hör väl till åldern för många att ha både hängslen och livrem. ;)

/Bosse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Julas husbilsöverdrag

Tog idag av täcket o kastade det i containern, det var hål lite här o där efter dom senaste stormarna, spännerna var kass hakade ej i varandra spännbanden bak hade ruggat upp långa fina hål... Fick sitta på 2 månader ialla fall men nu får det bli naturellt så man slipper passa hela tiden:msn_laugh:Mvh Micke

Mitt sitter på för tredje säsongen. Plastöglorna nedtill har släppt på ena sidan så nu har jag två spännband runt hela bilen. Jag hoppas att det håller ytterligare några bohuslänska stormar.
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Julas husbilsöverdrag

Är det någon som vet hur lång bil Julas största överdrag räcker till?
Har en Burstner 810 Elegance 9,10m lång
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Julas husbilsöverdrag

Längden på det stora är 7,60, så 9,10 är lite väl långt.
Priset f.n. är 1495:- men brukar rabatteras på höstkanten.
 

LOFBO

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Skärhamn
HBK-Nr
4132
Medlemskap
2023
Sv: Julas husbilsöverdrag

Är det någon som vet om Julas största överdrag, 7,6 meter, passar till en Frankia 8,4 meter. När man läser på Forumet verkar det som om överdragen passar till lite längre bilar än vad som anges.
Vilka andra alternativ finns om inte detta passar?
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Julas husbilsöverdrag

Hej på er.
Vi har en Burstner som är 8.30 och julas största överdrag.
Funkar kanon, tror att det skulle räcka till en lite större bil. Helt torr på taket även om det regnar tack vare luftflärpar på sidorna. Om det snöar och tinar omvartannat så kanske det kan byggas ett isflak på taket som når upp till kanterna runt takluckorna. Om det regnar efter det så rinner det kanske in?
 
D

Daniel.B

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Då borde överdraget passa en Burstner 747 som är 8.4 m?

Hej på er.
Vi har en Burstner som är 8.30 och julas största överdrag.
Funkar kanon, tror att det skulle räcka till en lite större bil. Helt torr på taket även om det regnar tack vare luftflärpar på sidorna. Om det snöar och tinar omvartannat så kanske det kan byggas ett isflak på taket som når upp till kanterna runt takluckorna. Om det regnar efter det så rinner det kanske in?
 

kersa

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Vara
HBK-Nr
2213
Medlemskap
2026
Sv: Julas husbilsöverdrag

Fick besvär med möss som vi aldrig haft förut dom klättrar nog på insidan. Det kapitlet är nu avslutat även om det ser rejält ut och var plats för större bil än 7,80:spinny:
Hälsningar Lars-Inge
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Julas husbilsöverdrag

Då borde överdraget passa en Burstner 747 som är 8.4 m?


Det borde inte vara något problem rent längdmässigt, vi har lite överskott på överdraget där en alkov borde få plats. Våran är en helintergrerad 821 och 747 är väl en alkovbil?
 
Toppen