• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybörjare på plåtisar

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Nybörjare på plåtisar

En fråga att ställa till handlaren är hur invändig isolering är utformad. I min förra bil var isoleringen mot taket placerad i innertaket vilket medförde att innerluften letade sig upp genom innertaket och kondenserade på den kalla plåten i yttertaket, dvs det fanns ett skilje mellan innertaket och plåten. Så småningom rann det från innertaket och ner genom en armatur och droppade på bordet. Plåten skall givetvis vara isolerad så att den varma luften inte kan kondensera och droppa. Om detta skrivs det oftast inte mycket i den flotta presentationerna av plåtisarna. Vet handlaren inte så be honom lossa en takarmatur och kolla hur det ser ut.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Nybörjare på plåtisar

Visst blir det så, även om jag förbättrat vinteregenskaperna i båda de plåtisar jag ägt genom att bygga en isolerad mellanvägg och dito dörr mellan förarhus och bodel.
Men varken kallstrålningen eller sommarvärmen besvärade oss nämnvärt i den första plåtisen, men det berodde sannolikt på att vi var 35 år yngre då. Man blir onekligen lite bortskämd med åren.

aake
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Nybörjare på plåtisar

En fråga att ställa till handlaren är hur invändig isolering är utformad. I min förra bil var isoleringen mot taket placerad i innertaket vilket medförde att innerluften letade sig upp genom innertaket och kondenserade på den kalla plåten i yttertaket, dvs det fanns ett skilje mellan innertaket och plåten. Så småningom rann det från innertaket och ner genom en armatur och droppade på bordet. Plåten skall givetvis vara isolerad så att den varma luften inte kan kondensera och droppa.

Vicken sorts Plåtis var det,Kalle i Viken?? :confused:
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Nybörjare på plåtisar

Det var en Sun Living Flexo 6m. Byggd av Adria. Ja tror utan att veta säkert att alla Adrias plåtisar är byggda på samma sätt. Någon kommer säkert att rätta mig om jag har fel.

Med ett MASA täcke är det inga svårigheter att hålla värmen inne i bilen vid -20 grader. På Sun Living var värmespridningen bakåt till färskvattentanken för dålig, det fick jag förbättra med en kanal bakåt och bättre isolering mot dörrarna. Min nuvarande Globecar har jag inte testat i -20 än. Jag har inte demonterat skåpet runt vattentanken så jag vet inte hur det ser ut där. Det får bli senare om det blir aktuellt med en fjällresa.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Nybörjare på plåtisar

Sin Llving kommer väl från en fabrik i Spanien som Adria köpt har jag förstått.

Själv har jag inga bekymmer när vi övernattar på vintern vid besök av goda vänner.

Leif
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare på plåtisar

Jag har rivit lite i vår Knaus Boxstar -13 och är väl inte sådär jätteimpad över isoleringen. Det verkar nästan som man har slängt dit något bara för att kunna säga att det är isolerat. Inne i väggarna och i bakdörrarna var det en ganska tunn ”matta” modell tjockt liggunderlag som var limmad mot ytterplåten. Den var inte ens heltäckande. I taket var det en lite tjockare variant.
Tveksam till om isoleringen gör så mycket nytta egentligen. Räddningen är väl den relativt lilla volymen som skall hållas varm.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare på plåtisar

Vi hade tidigare en Knas BoxStar "winteredition" -08. Den var från fabrik utrustad med dieselvärmare, isolerad och uppvärmd gråvattentank och bättre/tjockare isolering. Aldrig kondensproblem i den bilen för oss. Så det finns nog olika isoleringstjocklek och isoleringsförmåg.a också bland plåtar. Dock hade man inte riktigttänkt igenom dragningen av vattnet i den bilen men det tog generalagenten Bergholm på sig och Husbilslandet fixade det med den äran.

Vår nya BoxStar-15 levererades för sent för att bli testad i riktig vinterkyla. Men till vintern.....
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare på plåtisar

Vi hade tidigare en Knas BoxStar "winteredition" -08. Den var från fabrik utrustad med dieselvärmare, isolerad och uppvärmd gråvattentank och bättre/tjockare isolering......

Vet du vad som var annorlunda med isoleringen i den modellen? Jag hittar inget om det eller att det går att välja till. Var det inte bara dieselvärmare och isolerad/uppvärmd tank som var extra?

Kan vara intressant om det är enkelt att lägga in extraisolering
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare på plåtisar

Vad tror Ni om dom här?? Almän kvalitè,isolering m.m.
Jag är nämligen spekulant på plåtis numera,ock dom här
två tycker jag bra om,men bara Rapido`n har ram-fönster.

360° Ansichten

V68 - Van RAPIDO, Bobiler RAPIDO

Den här ser också bra ut,men dyrare:
https://www.youtube.com/watch?v=VLIouKEpydw

La strada på youtube , i en klass för sig själv. Super smart med höga fönster , slipper kyla och när man sover är det lätt att stöta till mörkläggningsgardinerna.Smart också att de traditionella onödiga bakfönstren är borta. Även den isolerade bakdörren är smart. Det finns fler detaljer man kunde kopiera.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Nybörjare på plåtisar

Sin Llving kommer väl från en fabrik i Spanien som Adria köpt har jag förstått.

Själv har jag inga bekymmer när vi övernattar på vintern vid besök av goda vänner.

Leif
Det tog fem dagar i minusgrader -5 till -20 innan det uppenbarades. Byggplatsen är inte så intressant ritningsunderlaget verkar vara samma allt ser lika ut på Adria plåtis. Så jag tror fortfarande att plåten i taket är oisolerad. Någon som kollat eller sett ritning eller skiss på hur det är uppbyggt.
Pössl visar med en video på Youtube hur de bygger sina bilar, Pössl och Globecar. De limmar isolering mot plåten och fyller utrymmet mellan innertak och yttrertak med isolering. Har inte sett någon annan tillverkare visa detta lika tydligt. Ge gärna tips om hemsidor dom deklarerar byggsätt.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Nybörjare på plåtisar

Kan så vara men vår redan gamla Bill fungerar bra inga droppar synsta o vi bor långt norrut så brukar vara ordentligt kallt på vintern. Färskvattnet finns under soffan vid bordet o alla vatten ledningar inne i värmen, gråvattnen kranen brukar jag ha upp o ett fat under. Denna är vår 3 plåtis i vintterbruk o alla har varit varmare än 2 alkovbillar före dem. Vi campar inte på vintern utan besöker vänner o då får det vara det väder som råkar komma.

Leif
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare på plåtisar

Är det ingen som har tittat på Hobby Vantana?

Jo,här finns en.
Var på Dusseldorfmässan och pratade med repr. för Vantana och han sade
att varenda plåtyta är isolerad även sido och bakdörrarna och vågar de säga
att den är lika bra på vintern som på sommaren dvs håller både kylan och värmen ute, borde den vara välisolerad !
För övrigt har den högt plac. kylskåp,kanske största toalettrummet bland
plåtisar!,stort garage så den är helt klart intressant!?
Eftersom Vantanan är Hobbys första plåtis bygger de nog rätt från början!?
Deras isolering heter B6 Hochleistungsdämmung och XPS Schaum och Wärmedämmung.

Jojje
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare på plåtisar

@Roger67
Tyvärr kommer jag inte ihåg specen helt men om du finner en broschyr på Knas Boxstar 2008/2009 kan du nog få bättre info. Men det var ett försäljningsargument som bet på mig. Aldrig något kondensproblem i alla fall. Nu har inte bilen kvar men eftersom vi valde en likadan av 2015 modell så kan du nog ana att vi var nöjda. Och vi använder bilen året om, oberoende väder. Dock har vi inte direkt vinterkampat veckovis med den.

Vi satte in draperi mot bakdörrar. Inte för direkt kylans skull men för att kalla fönsterytor ger alltid en del kallas och det slapp vi med draperiet. Den nya BoxStar-en tror vi ännu mer på med vintersäkra vattenledningar, uppvärmd gråvattetank, dieselvärmare och riktiga ramfönster. Hoppas vintern bekräftar detta!
 

Tjäder

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
19453
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare på plåtisar

Tack för svaren, fick lite att fundera på.
Då kanske man inte behöver Truma E om man inte använder den på vintern? Vi ska bara använda plåtisen på den " varma årstiden" i Sverige.
Då kanske en värmefläkt räcker när man har tillgång till el.
Christer
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare på plåtisar

Vi har sett på många bilar i Tyskland och det skiljer förmodligen en del i pris men ofta är det inte samma bil som i Sverige så vi landar varje gång i att vi byter i Sverige, helst nära där vi bor för att ha nära till service. Under flera år åkte vi husbil, den senaste var 7 meter när vi bestämde oss för att köpa en Van 6 meter lång. Nu har den gått över 12000 mil och vi har haft 800 nätter iden, vår senaste långfärd varade 2 år och det fungerade utmärkt, så bra att nu byter till en ny Van som är 37 cm längre och har längsgående bäddar.

Vilka är då fördelarna med Van, som vi ser det så är det först smidigheten. Fiat Ducato är byggd för att passa även i gamla trånga småstäder, den går in på en vanlig parkeringsplast (vanligtvis). Ett plåtskåp är mycket mera stryktåligt än ett plastskrov. Om det tar i någonstans så blir det en buckla i plåten då plasten spricker. Om man vill åka i länder med sämre vägar, delar av Östeuropa eller på den Afrikanska kontinenten så är definitivt en Van att föredra. Man får vara beredd att jobba lite med att förbättra isolering för vattnet och man med en gång då man får hem den både tilläggsisolerar och leder om värmen så att den kommer ända bak till bakdörrarna och bakom garderob och kylskåp då får man klimat jämförbart med vattenburen värme.

Redan på första bilen som vi reste ett år på heltid med bytte vi till gasoltankar som man fyller på bensinstationer då blir gasolkostnaden en tredjedel mot vad den blir i Sverige och fyllning blir mycket bekväm.

Hälsningar
Jan o Lena - Axel o Bruno
 
Toppen