• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flammiga tak på Adria

F

F.d. 55391

Guest
Sv: Flammiga tak på Adria

Följer med spänning vad Adria kommer att svara på " Rullans " bilder i ärendet.
 

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
I somras skrevs en del om de flammiga svartgråa takpartierna på vissa Adriamodeller. Jag lovade att återkomma när jag hade fått ordning på detta.

Så såg det ut innan....JPG


De svar jag fått från leverantören är att (min bil är från 2008) Adriafabriken är ej intresserade av att lämna garanti på detta. Fabriken verkar inte heller ha hört talas om problemet tidigare. Den attityden är ju inte särdeles ovanlig.

Därefter kom jag i kontakt med den verkstad som Adria-Sverige använder som centralverkstad. Verkstaden ligger i Karlstad och heter Scandinavian Caravan Center AB. Tel: 054-533660 Mobil: 0705-510335 tala med Patric Larsson.

De åtog sig att, som ett experiment, slipa ner den fula flammiga ytan och därefter lackera densamma.

Personligen har jag blivit helt nöjd med resultatet. Jag lovade/hotade firman att meddela detta till mina klubbkompisar i Husbilsklubben.

Arbetet utfördes i går och det för mig och min hustru tråkiga var att sitta och vänta på att färgen skulle torka.

Så blev det efter....JPG


Vi är nu hemma i Sollebrunn och skall, efter årsservice på måndag, ställa av bilen. Till våren blir det intressant att se om färgen är fräsch och sitter kvar.

Leif

se bifogade bilder.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Flammiga tak på Adria

Ytan på den missfärgade delen ser ut som motorhuven på en bil jag hade efter att jag vaxat den med ett vax som var felaktigt. Den gången svarade den leverantören för omlackning. Hade du vaxat denna ytan någon gång före att den missfärgades? Vissa vax passar tydligen inte ihop med vissa typer av plastfärger och då blir resultatet liknande det man ser på din bild.
 

kjeva

HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
163
Medlemskap
2024
Sv: Flammiga tak på Adria

På vår Adria Coral 650 SP 2008 ärs modell är takdelen lika flammigt som på din bild.
Det är säkert fler som har samma problem

Kjell
 

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Sv: Flammiga tak på Adria

Den flammiga ytan var ej vaxad, det är den obekvämaste platsen på hela bilen. Vi har, eftersom vi råkat ut för detta problem, tittat med extra intresse på alla Adrior vi möter, samt även de vi såg på Elmiamässan.
Det är åtskilliga bilar som vi sett som har just detta problem.
Leif
 

Lisa56

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Dalarna
HBK-Nr
2082
Medlemskap
2025
Sv: Flammiga tak på Adria

I samband med förberedelserna inför årets vinterförvaring av vår Adriatik Coral 660 SL 2007 upptäcktes att även vår bil nu har drabbats av samma problem med flammighet i det tidigare gråsvarta fältet fram på taket. Husbilen har stått i varmgarage från oktober till maj varje vinter.
Trodde liksom många andra att det var jag som hade missat skölja bort tvättmedel och att blekningen kom därifrån. Har ännu inte vågat försöka mig på att åtgärda detta.

Jag ser att inga kommentarer har skett efter september 2011 i detta ärende. Betyder detta att ni alla drabbade lyckats komma till rätta med detta problem? Hur gick ni till väga?
 
J

jörgenP

Guest
Sv: Flammiga tak på Adria

Har samma problem. I samband med att jag pratade med en parkeringsvakt på Elmiamässan som kände till problemet,blev jag uppmärksam på att vår bil även började få problemet.(ADRIA 680ST 2010).Mitt förslag är att ALLA med problemet meijlar ADRIA i Tenhult. Så att de får reda på det och kan komma med åtgärder till husbilsförsäljana på detta fabikationsfel.
 

Akevilse

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Mullsjö
HBK-Nr
15135
Medlemskap
2024
Sv: Flammiga tak på Adria

På 2008 Adria är det inte folie utan målat. Fick en ny folie ditsatt på V-TAB i Norrahammar. Blev väldigt bra, och man ska inte försöka vaxa eller rubba. Enbart vanlig rengöring gäller. Kan vara lite svårt att nå upp dock.
 

Stellanova

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
11488
Medlemskap
2023
Sv: Flammiga tak på Adria

Låter intressant, tog det lång tid att utföra , vi bor en bit därifrån. Kostnad?
 

Stellanova

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
11488
Medlemskap
2023
Sv: Flammiga tak på Adria

Ulricehamn är ju inte långt från där vi bor, har du namn på firman som gjorde jobbet? Är intresserad eftersom priset inte var så avskräckande, att måla om taket är det tyvärr ingen lackeringsverkstad intresserad av att utföra
 

Akevilse

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Mullsjö
HBK-Nr
15135
Medlemskap
2024
Sv: Flammiga tak på Adria

VTAB Norrahammar gjorde arbetet på en timma. Nu ett år senare är det fortfarande perfekt. Men aldrig vax eller polering. Bara tvätta. Folien tog Fritidsprodukter i Öggestorp hem åt oss. Men de överlät montering till VTAB som är proffs. VTAB kan nog ordna folien oxå.
 

björns

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1458
Medlemskap
2024
Sv: Flammiga tak på Adria

Ulricehamn är ju inte långt från där vi bor, har du namn på firman som gjorde jobbet? Är intresserad eftersom priset inte var så avskräckande, att måla om taket är det tyvärr ingen lackeringsverkstad intresserad av att utföra
Du kan kontakta G-Son Reklam (Stema) Tel 0321-12511 / Häls Björn
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
451
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: Flammiga tak på Adria

Köp folie mät upp den gå till Stema ni som bor i närheten Borås dom skär ut via datorn.Gör rent ordentligt spraya med vatten o lite diskmedel dra ut folien med gummiskrapa.Har själv satt ny folie längst ner på min Hobby pga matt,mörka rinn ränder som ej gick att få bort .Sitter över den gamla.
Kostnad folie 400-500kr Max tror jag.Hobby pris för original folie var väldigt dyrt.
:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Flammiga tak på Adria

Prata med någon firma i din närhet som skär dekaler till firmabilar, de fixar det antagligen ganska enkelt om man får "rätt" kontakt. :)
 

Akevilse

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Mullsjö
HBK-Nr
15135
Medlemskap
2024
Sv: Flammiga tak på Adria

Tänk att detta är en folie som sitter ovanpå förarhytten. Taket där tål inget tryck. Det är inte lätt att få dit den snyggt. Antingen ställning på båda sidor med bred skiva emellan. V-TAB hade en gaffeltruck på vilken de satte en stor lastpall. Gafflarna gick att köra in över taket sidledes. Och tjejen som monterade var mycket vig. Tråkigt om det inte blir snyggt, och kanske jobbig diskussion om varför. Sätta dekor på sidorna är inga problem, men detta är mycket mer komplicerat.
 

Fredde448

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
17582
Medlemskap
2024
Sv: Flammiga tak på Adria

Ni som har satt på en ny folie är det någon som har måtten på folien.
Samt vilken färg tog ni på folien.
 

Stellanova

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
11488
Medlemskap
2023
Sv: Flammiga tak på Adria

Vi valde att montera folie , valde svart blank. Arbetet utfördes av Skylt och text i Trollhättan. Vi blev helnöjda med resultatet. Mkt dåligt av Adria att inte ordna så att kunden inte behövde ta kostnaden för att få detta fixat, det borde dom ta som reklammation. Mkt besviken på deras sätt att behandla sina kunder.
 

Akevilse

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Mullsjö
HBK-Nr
15135
Medlemskap
2024
Sv: Flammiga tak på Adria

Om felet är Adrias eller ej kan diskuteras. Kanske beror mer ambitös ägare som försöker polera-vaxa för att få blankt. Funkar inte på folie. Bara tvätta och hålla ren. Vid montering på V-TAB får man med info blad hur man underhåller.Original folie med rätt färg fixar Fritidsprodukter i Tenhult.
 
Toppen