Eftersom tråden om AC reparation och inköp av verktyg har stängs med följande motivering:
"En AC på en bil är inget enhetsaggregat utan typ "split" och det är direkt olagligt att själv laborera med detta."
Så anser jag och hoppas att den som har kunskap om att detta är olagligt kan inflika med lite hänvisningar till lagtexter mm, som tydliggör det hela.
Jag har i tidigare trådar efterlys lite mer källhänvisningar till fakta baserade frågor, så att man slipper gissa eller spå i kaffesumpen
Personligen brukar jag i största möjliga mån bifoga hänvisningar, men det är ju inte alltid man har dem i datorn 
Vad jag själv har läst i är Köldmediekungörelsen, vilken jag tycker är bra. Den ges ut av naturvårdsverket och kan laddas ner på nätet http://www.naturvardsverket.se/Documents/allmrad/ar_97_2.pdf
Där kan man på sidan 50 utläsa följande:
"Kompetenskrav för personal vid anläggning
15 § Den personal som har hand om anläggningen skall ha kunskap om och
erfarenhet av den kyltekniska utrustningens funktion, drift och skötsel.
Första stycket gäller inte anläggningar i enskilda hushåll, inte heller
mobila kylanläggningar med högst 3 kg köldmedium i fordon för icke
yrkesmässig trafik."
Därav trodde jag att det är ok att arbeta med en bils klimatsystem...
(nu har jag cert, men för övriga som kanske undrar)
Vänligen
Freddy
"En AC på en bil är inget enhetsaggregat utan typ "split" och det är direkt olagligt att själv laborera med detta."
Så anser jag och hoppas att den som har kunskap om att detta är olagligt kan inflika med lite hänvisningar till lagtexter mm, som tydliggör det hela.
Jag har i tidigare trådar efterlys lite mer källhänvisningar till fakta baserade frågor, så att man slipper gissa eller spå i kaffesumpen
Vad jag själv har läst i är Köldmediekungörelsen, vilken jag tycker är bra. Den ges ut av naturvårdsverket och kan laddas ner på nätet http://www.naturvardsverket.se/Documents/allmrad/ar_97_2.pdf
Där kan man på sidan 50 utläsa följande:
"Kompetenskrav för personal vid anläggning
15 § Den personal som har hand om anläggningen skall ha kunskap om och
erfarenhet av den kyltekniska utrustningens funktion, drift och skötsel.
Första stycket gäller inte anläggningar i enskilda hushåll, inte heller
mobila kylanläggningar med högst 3 kg köldmedium i fordon för icke
yrkesmässig trafik."
Därav trodde jag att det är ok att arbeta med en bils klimatsystem...
(nu har jag cert, men för övriga som kanske undrar)
Vänligen
Freddy