• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljebyte

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte

Det finns ju givetvis inget rätt svar i den här frågan eftersom alla har olika förutsättningar. En del av oss har t.ex. alla verktyg som behövs i bakfickan och en del har knappt sett dom ens på vykort. Oavsett vad som går åt.
Finns sen inte pengarna blir det också en enkel fråga.

Men skall jämförelsen med tidsåtgång stämma så får man inte glömma bort att man skall ta sig från hemmet till verkstaden med husbilen också. Kanske måste man ha följebil med och komma tillbaka senare för att hämta husbilen? Kanske måste man spendera någon timme med att knalla runt i några affärer. Vad det kan kosta vet vi ju :)

Själv är jag den som hellre gör det själv om inte bilen är så pass ny så att garantier kräver en stämpel. 30 minuter räcker bra och då hinner man få upp den på pallbockar också.
1.100:- skattade och ärliga pengar är ganska bra betalt för den tiden.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Oljebyte

Det är alldeles otroligt vad snabba och effektiva vi blir på forum, ser motsvarande i andra forum också?! :rolleyes:

Om man funderar lite över arbetsinsatsen: skaffa olja, skaffa filter, ta fram pallbockar, ta fram domkraft, balja att samla upp oljan i, verktyg, lyfta bilen och ställa den på pallbockar, ta bort kåpan under motorn, tömma ur oljan (lossa pluggen), ta bort oljefiltret, låta oljan rinna ut, sätta tillbaka pluggen, hälla olja i det nya filtret, montera det nya oljefiltret, hälla på olja, provstarta för att se att det inte läcker, återmontera kåpan under motorn, lyfta ned bilen, kolla oljenivån, efterfylla det som saknas, återställa verktyg, pallbockar och domkraft till sina platser. Ta vara på gamla oljan och filtret, göra sig av med gamla oljan och filtret, städa ytan där man stått..? 10min, 30min? :D
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte

Javisst, men vi får väl ändå utgå från att dom flesta verkligen har egna erfarenheter ?

I mitt fall är det 2 meter fågelvägen från bilens front till pallbockar och garagedomkraft. Jag måste visserligen öppna garagedörren för att få ut dem men det är klart på ca 22 sekunder.
Asfalten under bilen har funnits där sedan 2002. :D

Att köpa olja och filter på samma tid blir ju givetvis lite svårt men tiden för arbetet som diskuterats har väl handlat mest om arbetet för bytet. Skall vi räkna in allt annat så tar det mångdubbelt längre tid i anspråk att lämna in den på verkstad. Ja om man inte bor granne med en förstås...

Som sagt, alla har olika förutsättningar..
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Oljebyte

Jo, men jämför vi arbetsinsatsen måste vi ju jämföra hela insatsen vi annars betalar för, det blir ju lite snedvridet om man bara tar med en liten del av det arbetet som en verkstad i verkligheten gör. Den enda insatsen man då gör själv är ju att lämna och hämta bilen? :)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte

Jag tror att vi grunden tycker samma sak. Jag tycker absolut inte att 1.100:- i arbetskostnad för en verkstad att byta olja är dyrt. Någon skall svara i telefonen, planera in jobbet, underhålla utrustningen, serva lyftarna, fylla på lagret med delar, värma lokalen, köpa och fylla på papper i kvittoskrivaren osv.
Det är faktiskt rätt billigt om det är en seriös verkstad och det bara är en oljeservice som skall göras vid tillfället.

Tittar man däremot på vad man sparar på att istället göra jobbet själv så blir det bra betalt för den tid som går åt. Olja och filter kan man t.ex. köpa när man har vägarna förbi någon dag och kanske även till 2 byten på en gång. Jag har t.ex. en 25 litersdunk i förrådet som jag fyller med spillolja och sen tömmer jag den när den är full och jag ändå skall till tippen med annat.
Totalt tar allt garanterat mindre tid i anspråk än att behöva boka tid, anpassa sig efter tiden och sen kanske ordna skjuts för lämning och hämtning. Plus att man "tjänat" 1.100:-.

Men återigen, alla har olika förutsättningar och möjligheter.:)
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Roger67!

Med du missar det bästa med att lämna in bilen.
Gratis kaffe och alla frågorna du har om din bil
som jag gladeligen besvarar. :)

Frågor som kommer ibland är:
Snälla kan du inte kolla mina bromsar när du ändock är där under
eller var sitter extravärmaren mmmm.
Kan du byta lampan där och där. Det är så krångligt nu för tiden.
Det började låta konstigt någonstans. Kan du kolla så att det inte är något farligt. Vi skall på lång semester i dag.

:):)
 
L

Logitech

Guest
Sv: Oljebyte

Skulle aldrig pröjsa ett sådant rövarpris ! Jag kör med Biltemas Olja o filter,samt gör jobbet själv. Kostar mej Ca: 600 kr. Besparingen kan jag ha till diesel i sommar! Men det är ju upp till var och en vad man vill lägga slantarna på! Trevlig sommar! MVH. Logitech :bye:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Re: Oljebyte

Roger67!

Med du missar det bästa med att lämna in bilen.
Gratis kaffe och alla frågorna du har om din bil
som jag gladeligen besvarar. :)

Frågor som kommer ibland är:
Snälla kan du inte kolla mina bromsar när du ändock är där under
eller var sitter extravärmaren mmmm.
Kan du byta lampan där och där. Det är så krångligt nu för tiden.
Det började låta konstigt någonstans. Kan du kolla så att det inte är något farligt. Vi skall på lång semester i dag.

:):)

Jepp, absolut guld värt för den som inte kan eller vill göra det själv.

Personbilen har jag fortfarande garanti på så den lämnas in på service. Den skall faktiskt in nu på onsdag och då tänker jag inte anstränga mig mer än att tala om vad som är fel och sen betala räkningen på servicen.
Kanske testar jag också kaffet...:)
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte

Har köpt en oljesug (30 L)som jag annvänder på mina mortordrivna fordon
Annvänder en luftkompressor för att skapa vacum
Snabbt och enkelt på en Mb oljefiltert sitter uppe på motorn
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Oljebyte

jag betalar knappt 2000kr (ca 1800kr)för en oljeservice (castrol Magnatec, filter plus packningar) på Autoexperten i Mjölby och skall jag köpa dessa grejer själv över disk så vete tusan om jag tjänar så mycket på att göra jobbet själv.

Ni kan se själva deras fasta priser under HBK FÖRMÅNER , riktigt vettiga priser som kan vara om inte annat en jämförelseprislista ........:rolleyes:, för på vissa serviceplatser så tar man i mina ögon rent hutlöst betalt.
 
Senast redigerad av en moderator:

björns

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1458
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte

Kostnadsförslag Oljebyte filter å Bosch car Service 2911kr, därav material 728 kr ?? /Björn
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Oljebyte

Björn:)
Du ser vad det skiljer i pris:oops:, och det är ju inte svårt att fatta vilket som är rätt!
 
Toppen