• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Går det att isolera bildörrarna

F

F.d. 58555

Guest
Har fiat modell 2011

Min fråga är kan man isolera i dörrarna

Finns det risk att man skadar något

Vilken typ av isolering kan andvändas

Någon som provat och kan berätta

Dåligt att tillverkarna ej löst problemet med kall framdel i halvintregerade

Det borde bland våra kunniga medlemmar finnas någon som har en ide

Tittar just nu ut över fantastiskt höstfagra Motala

Julle i Brinka

glatho

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2760
Medlemskap
2025
Sv: Går det att isolera bildörrarna

Hej.
Gå in på www.mhuhtalo.fi.
De gör "täcken" att täcka framdelen med. Hela dörrarna, framrutan och en bit ner över huven.
Vi har köpt och märker klar skillnad i bildelen. Inget kan skadas. Sänds per post och betalas när du hämtar ut. Jag betalade 2.500.
Hälsningar Thomas G

F

F.d. 14324

Guest

Hej Julle, jag isolerade mina fram dörrar, visserligen är min bil är en mercedes men du kanske kan hitta inspiration i det här inlägget: http://www.husbilsklubben.se/forums/t58468-5/#post479771

Jag använde till största del ett material i nån slags skumgummi med självhäftande baksida som jag köper av en firma som använder dessa skivor när de bygger färdtjänstbilar. Isoleringen verkar ha extremt öppna celler och den påminner mer om ett skumgummifilter än tex en skumgummimadrass.

Man bör se till så att rutan och dess mekanismen går fritt från isoleringen och vara noga med att den verkligen sitter fast så den inte lossnar och skapar bekymmer i framtiden
Jag lät inte isoleringen gå ända ner till botten av dörren, jag kortade den ett par centimeter så att inte dörrens dräneringshål skulle täppas till och kompletterade med ett nytt lager rostskyddsvax i botten.

mvh jocke

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Produsentene av chassiet - Fiat, Renault og MB har nektet husbilprodusentene å installere ekstra isolasjon inne i dørene. En slik isolering ville fjerne garantien på bilen!

Er bilen etter garanti så kan en klebe litt isolasjon på innsiden av yttre panel.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Alve er inne på noe vesentlig, og en av årsakene til at jeg foretrekker helintegrert med isolerglass i siderutene - frontruten isoleres med en rullevegg ved behov når en sår stille.

F

F.d. 58573

Guest

Om det inte är så att stolarna i förarhuset är en nödvändig del av sittgruppen och om det finns tillräckligt utrymme så kan det vara en god idé att bygga en isolerad mellanvägg och dito dörr mellan förarhus och bodel.

Jag har byggt eller låtit bygga sådant i flera husbilar genom åren, enkeldörr, stalldörrar eller skjutdörr. Detta i kombination med en dieseldriven motor- och kupévärmare ger utomordentlig vinterkomfort och eleminerar behovet av täcke etc. på frontrutorna. Inte heller dumt på sommaren eftersom det håller solhettan borta från bodelen. Se mitt inlägg nr 27 i denna tråd med bilder och lite prisuppgifter: http://www.husbilsklubben.se/forums/t65333-2/

aake

Nisse och Nana

FD HBK Medlem
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024

Hej,

vi försökte med olika thermo mattor fast det sämsta var att man skulle utanför husbilen och fästa dem i kylan.
Till sist hitta vi den här:
Thermo Trennvorhang f.Ducato ab 2007 (#37318) - termomatta - Fönster och tillbehör - Tillbehör - reimo.com (SE)

Det blev en fantastisk skillnad. Finns en magnet-fäst lucka i den så man kommer åt bilstereon när den är uppsatt. Lätt att sätta upp med tryck-knappar.
Under körning ligger den i sängen och är inte i vägen.

Hälsningar,
Nisse o Nana

F

F.d. 55532

Guest
Skjutdörrar

Finns någon som har koll på hur skjutdörrarna i en plåtis är isolerade.
Gäller samma här att biltillverkaren nekar isolering.

/inge

F

F.d. 29830

Guest

Prova med att sätta silvertejp över gälarna i bakkant på dörren. Funkade för oss eftersom problemet var drag på vänster knä när man körde.

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Min plåtis har isolerad skjutdörr. Liggunderlagsliknande isolering klistrad på dörrens insida. Dock lite slarvigt så jag tänker nog bygga på till vintern.

Toppen