Sv: AC Reparation och inköp av verktyg
Dj Freddy, det var elakt av mig att skriva som jag gjorde och jag ber om ursäkt.
Jag är ny på forum, men inte ny på jorden och inte heller ny på mitt jobb som AC tech. Jag har yrkeserfarenhet med allting från kärnkraftsdrivna ubåtar till bärbara kylskåp till gårdagens Mercedes Sprinter. Jag delar gärna ut tips och råd, och jag gör min bästa att se till att det tips och råd som du får av mig är professionellt, lagligt, säkert, och är inte skrivit i vinstgivande syftet.(fast kanske inte på världens bästa svenska) Men.. jag har ingenting emot att ge en "skriftligt örfil" till någon som skriver råd som är ett fara mot allmännheten eller ansvarslös.
Det som du skrev vid början påminnade mig om dagispersonalen ute på promenad på trottoaren, där varken personalen eller barnen har säkerhetsväst på sig. Jag lovar dig att jag skulle stoppa gruppen och ringa Polisen direkt.
Häftigt att du har jobbat med industrikyl förrut, men synd att du inte fortsätt med den. Jag fick känslan av att din fd arbetsgivaren kanske var en asshole.
Ni som är intresserad av den nya HFO-1234 köldmedium, här finns det senaste:
"On April 18th the EU has allowed carmakers to fill new types of vehicles -that according to Directive 2006/40/EC can only be filled with a refrigerant with a GWP<150 with R-134a (GWP 1400) until 31-12-2012. The decision is due to a shortage of HFO-1234yf which is expected to be resolved in the 4th quarter of this year. Mid January Subaru introduced the new XV with HFO-1234yf system. And, Hyundai brought in the i30. Due to problems in HFO-1234yf supplies, the EU already allowed Mercedes to temporarily bring the first new B-Class vehicles with R-134a until HFO-1234yf mass deliveries have started."
Med andra ord, det är lag att nya bilmodellen måste använda (köldmedium HFO) men det är OK om dom inte gör det. Det som jag har märkt är att INGEN av billtillverkaren nu skriver ett enda ord på sina hemsidor att "våran bilar använder HFO". Det kan vara så att bilarna som tillverkades under veckan 4, 2012 har HFO och nästa veckans bilar har R-134a. Ett system avsedd för HFO skulle FUNGERA med R-134a men en R-134a system är inte godkänd för HFO (pga brandrisken).
Jag har faktiskt sett Mercedes HFO
prototype system på en bilmässa i Frankfurt 2010, systemet ser ut som den skulle passa AC i ett stridsvagn! Årets mässan ska handla mycket om den nya gasen. Har någon lust att lånda ut husvagnen så jag kan köra mer till Frankfurt mitt i september så är det bara att skicka PM till mig. Jag LOVAR att ta massa bilder och överlämna husbilen med ett kylskåp fyllt med Tyska öl som tack.
Här kan du titta på HFO systemet som finns på dagens nya Subaru XV, det som bilderna INTE visar är varningsdekalen som har brandsymbolen på.
http://www.unicorn-tools.com/index.php?option=com_content&view=frontpage
En bra grej är att ÄNTLIGEN kommer biltillverkaren att sluta använda dessa löjliga gummi o-ringar på skarvar, här ser du bilden på den efterlängtade mekaniskt skarven. Nu måste tillverkaren BRYR sig att skarvarna håller sig tätt och kanske bli ett längre tid än bara "under nybilsgarantin". Humm, på andra sidan blir man kanske tvungen att byta hela röret om skarvet skulle läcka, inte bara byta oringen. Dyrt!
bayimg - image: mekanisktskarvbilac.jpg - free uncensored image hosting
Skulle gärna vilja se hur Toyota tänker göra med HFO AC på Toyota Prius där AC kompressorn är eldrivna och systemet kyler även batterierna.
Ett särskilt TACK till Påsse för sina kloka orden. Läs gärna det som han skrev i tråden. Bra exempel på sunt förnuft/bondförstånd med mera.