• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dieseltank Fiat Ducato

Richard 44

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
35083
Medlemskap
2025
Hej! Ska installera en Vevor dieselvärmare och använda befintlig dieseltank. När jag öppnade tanken fanns en behållare där bl.a. pumpen finns. Vad gör behållaren för nytta? Är den endast till för att leda bränsleledningarna stabilt? Behållaren är tät nertill och fylld med diesel. När tanken är full så blir behållaren full. Vill bara förstå.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Utan att du nämner vilken modell på chassit, blir detta ett allmänt svar.

Motorns bränslepump sitter i en "hink/behållare" inne i tanken för att säkerställa att pumpen inte suger luftbubblor vid låg tankvolym och när bilen kränger.
Behållaren fylls av en ejector som drivs av en del av pumpens flöde.
Resultatet är att behållaren förblir fylld ända till bränslet är slut i tanken.

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Vid den gröna pluppen borrar du ett hål i samma dimension som slangen till värmaren. Pressa ned slangen i hålet till lagomt djup strax över botten på tanken. Lägg lite sikaflex eller liknande som tätning vid hålet.

Richard 44

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
35083
Medlemskap
2025
Hej! Ska installera en Vevor dieselvärmare och använda befintlig dieseltank. När jag öppnade tanken fanns en behållare där bl.a. pumpen finns. Vad gör behållaren för nytta? Är den endast till för att leda bränsleledningarna stabilt? Behållaren är tät nertill och fylld med diesel. När tanken är full så blir behållaren full. Vill bara förstå.
Jag fattar. Verkligen bra info.

Richard 44

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
35083
Medlemskap
2025
Utan att du nämner vilken modell på chassit, blir detta ett allmänt svar.

Motorns bränslepump sitter i en "hink/behållare" inne i tanken för att säkerställa att pumpen inte suger luftbubblor vid låg tankvolym och när bilen kränger.
Behållaren fylls av en ejector som drivs av en del av pumpens flöde.
Resultatet är att behållaren förblir fylld ända till bränslet är slut i tanken.
Bra info. Tack

Toppen