• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gasolbrännare Kylskåp

pejosa

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
30102
Medlemskap
2025
Hej, Kör en Knaus 800 Liner med Dometic kyl o frys från 2008 Tror betäckningen är RM 7651. Behöver byta gasolbrännaren då kylan i skåpet är dålig vid gasoldrift. Hela skåpet med kyl, frys o ugn måste lyftas ur för att komma åt byte av brännaren. Tror att även ugnen som sitter högst upp försörjs av samma brännare??
Min fråga om någon på forumet har erfarenhet av detta arbete och om det är svårt och tidsödande??

pejosa

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
30102
Medlemskap
2025
Tyvärr kan vi inte komma åt brännaren från utsidan då galler saknas. måste lyfta ut hela skåpet. Därför jag frågar på Forumet om någon har erfarenhet av detta jobb.

Per o Anne

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2025
Är det någon lucka inifrån garaget till kylen? Gasen brukar ju vara rör hela vägen och då blir det svårt att dra ut skåpet utan att lossa röret. Vissa har friskluften under skåpet.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Detta är mycket märkligt.

Jag har nu tittat på bilderna i tre Blocket-annonser för just denna husbilsmodell. Två av bilarna har servicelucka ovanför bakre hjulhus på vänster sida, men den tredje saknar sådan lucka.

Kan kanske vara läge att ta kontakt med någon bra verkstad i Uppsala-trakten för att få hjälp att (för framtida bruk) få monterat en sådan lucka.

Pålle

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
På denne Knaus 800 Liner:

findes heller ikke luge til køleskabet over forreste venstre baghjul. Billederne viser at der sidder køleskabet indenfor,

Men køleskabet kan jo ikke virke uden luftindtag udefra og aftræk af forbrændingsluft ovenud.

Men på billeder ses en plade under køleskabet. Mon der der inde bag ved findes luftindtag gennem gulvet til forbrænding?

Hvis du ikke umiddelbart kan tage den plade af, så kan du jo kravle under bilen for at se om der findes luftindtag der. Men det hjælper nok ikke på adgangen til brænderen,

Jeg har fundet en manual på køleskabet med monteringsvejledning, men den omtaler ventileringsluge foroven og for neden på siden af husbilen

Bilagor

• 610045DA.pdf
    873,3 KB · Visningar: 42

Per o Anne

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2025

pejosa

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
30102
Medlemskap
2025
Detta är mycket märkligt.

Jag har nu tittat på bilderna i tre Blocket-annonser för just denna husbilsmodell. Två av bilarna har servicelucka ovanför bakre hjulhus på vänster sida, men den tredje saknar sådan lucka.

Kan kanske vara läge att ta kontakt med någon bra verkstad i Uppsala-trakten för att få hjälp att (för framtida bruk) få monterat en sådan lucka.

Pålle
Min är en sådan utan servicelucka. Kanske en snikvariant? Bra tips, ska kolla om det går att eftermontera.

pejosa

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
30102
Medlemskap
2025
Tack alla för era tips. Vet inte om vi kommer längre om inte någon kan ge tips om hur man demonterar skåpet och byter brännare samt att montera tillbaks och gasolläckage testa.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Kommer du inte åt brännaren via öppningen som beskrivs i manualen?
Du måste ändå dit för att demontera all el och gasledningen, och kommer du åt dessa kanske det går att byta ut brännaren utan att demontera kylskåpet, även ifall det är trångt och bökigt.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Tror att även ugnen som sitter högst upp försörjs av samma brännare??
Ugnen har en egen brännare.
Däremot är det samma gasledning med ett T-stycke som försörjer både ugnen och kylskåpet.

Min fråga om någon på forumet har erfarenhet av detta arbete och om det är svårt och tidsödande??
Ja, jag förpassade min kyl/frys/ugn till återvinningen nu i påsk.

Det är mycket bökigt och kyl/frys/ugn-enheten är rejält tung.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Eftersom det är ett tvåmansjobb att hantera kyl/frys/ugn är nog det enklaste att du låter låter en kunnig verkstad (finns en bra sådan strax utanför Uppsala) göra hela jobbet och samtidigt montera en service-/ventilationslucka och "steloperera" det befintliga, nedre luftinsläppet i "vinterläge".

Pålle

Senast ändrad:
Toppen