• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Startbatteriet urladdas vid fricamping

Dalb

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
40866
Medlemskap
2025
Godmorgon.
Vi gör första turen för våren. Igår +18° nu dimma och +5°. Växlar snabbt!
Vi fricampar och är hyfsat nya med denna husbil en Hymer T 708 SL. I husbilen finns två bodelsbatterier, en solcell och ett sprillans nytt startbatteri. I höstas hade vi problem med att startbatteriet blev tomt vid fricamping, därav nytt. Sent igår kväll visade EBL på manöverpanelen att startbatteriet var under 11 V och varnade medan bodelsbatterierna var ok på ca 12,5 V.
I morse var batterierna helt ok.
Hur kan det vara så att startbatteriet blev urladdat? Har förre ägaren kopplat fel?
Ska startbatteriet vara kopplat till solcells regulatorn som det är på våran? Är villrådig och fundersam.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Ja det är så jag tänker men jag är lite novis på detta och försöker lära mig och försöker förstå. Tacksam om jag kan komma fram till något bra. Jag har hela tiden trott att startbatteriet ska vara intakt eftersom det ska starta bilen även om bodelsbatterierna är urladdade
Någon som kan förklara?
Ja det är precis som du skriver. Ett skiljerelä ska ombesörja att batteribankerna hålls isär om de inte tillförs ström.
Och fram till dess att du mätt med instrument så är allt gissningar.
Mät upp systemet med en multimeter med amp.klämma när systemet är i drift vid bästa tillfälle.
Sedan vet du.
En fråga, dras de ut även när ni inte har något igång i bodelen? Det kan ju vara bilen som drar ur batterierna om något är fel.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Nä, men man vet mera.
Jag vet inte hur en smartshunt skulle bringa mer klarhet. Jag kanske tänker fel.
Möjligen får du veta mera men vad tillför det själva felsökningen?
Är det felkopplat nu så kommer det inte att visa rätt ändå.
Mät och räkna är bästa sättet.
Tycker jag iallafall, brukar funka för mig.
Men det finns kanske bättre alternativ.

Senast ändrad:

Ret52

HBK Intresserad
Kommun
Orust
Har du radion på hela dagen går det på startbatteriet, koppla om den till bodels batteriet så har jag gjort.Med våran första resa med husbilen för 14 års sedan gjorde vi så tyckte det var häftigt med musik å dörren öppen,så när vi skulle åka hem startade inte bilen men fick
hjälp med startkabel.Man lär så länge man lever:)

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Kom i så fall ihåg att koppla både röd och gul kabel till bodelsbatteriet.

Pålle
Det beror på. Om bilen har en separat till/från-knapp för radion i bodelen kan husbilsbyggaren ha kopplat så att den röda matas från bodelsbatteriet och startnyckeln parallellt (och med två dioder för att undvika batterisammankoppling, se bild). Radion startar då antingen när man vrider om startnyckeln för att köra eller när man trycker knappen i bodelen vid stillastående. Isåfall behöver man inte ändra den röda, det räcker att flytta den gula till bodelsbatteriet så har man samma funktion som tidigare men "driftströmmen" kommer istället från bodelsbatteriet.

1745334768608.png

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det beror på. Om bilen har en separat till/från-knapp för radion i bodelen kan husbilsbyggaren ha kopplat så att den röda matas från bodelsbatteriet och startnyckeln parallellt (och med två dioder för att undvika batterisammankoppling, se bild). Radion startar då antingen när man vrider om startnyckeln för att köra eller när man trycker knappen i bodelen vid stillastående. Isåfall behöver man inte ändra den röda, det räcker att flytta den gula till bodelsbatteriet så har man samma funktion som tidigare men "driftströmmen" kommer istället från bodelsbatteriet.

Visa bilaga 238849

Jag har inte sett någon sådan lösning från husbilsbyggare.
Däremot kan det det finnas en separat knapp för att använda radion med tändningen avslagen, men radion matas fortfarande från startbatteriet.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Jag har inte sett någon sådan lösning från husbilsbyggare.
Däremot kan det det finnas en separat knapp för att använda radion med tändningen avslagen, men radion matas fortfarande från startbatteriet.
Ja det är den separata knappen för att använda radion med tändningen avslagen jag syftar på. Cartago och Malibu utför det så som jag ritat i inlägg #31 (jag har iofs inte info om samtliga modeller, men några). Det är ju ett enkelt sätt att göra det på, jag skulle bli förvånad om inte andra märken gör likadant.

Toppen