• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Startbatteriet urladdas vid fricamping

Dalb

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
40866
Medlemskap
2025
Godmorgon.
Vi gör första turen för våren. Igår +18° nu dimma och +5°. Växlar snabbt!
Vi fricampar och är hyfsat nya med denna husbil en Hymer T 708 SL. I husbilen finns två bodelsbatterier, en solcell och ett sprillans nytt startbatteri. I höstas hade vi problem med att startbatteriet blev tomt vid fricamping, därav nytt. Sent igår kväll visade EBL på manöverpanelen att startbatteriet var under 11 V och varnade medan bodelsbatterierna var ok på ca 12,5 V.
I morse var batterierna helt ok.
Hur kan det vara så att startbatteriet blev urladdat? Har förre ägaren kopplat fel?
Ska startbatteriet vara kopplat till solcells regulatorn som det är på våran? Är villrådig och fundersam.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Du bör mäta direkt på batterierna, lita inte på panelen visar.
Solcellsregulatorn ska anslutas till bodelsbatteriet, radion är normalt kopplad till startbatteriet den kan dra mycket ström.
Startbatteriet skall inta ladda ur vid fricamping, laddas det normalt vid körning? mät på batteriet med motorn igång

Dalb

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
40866
Medlemskap
2025
Du bör mäta direkt på batterierna, lita inte på panelen visar.
Solcellsregulatorn ska anslutas till bodelsbatteriet, radion är normalt kopplad till startbatteriet den kan dra mycket ström.
Startbatteriet skall inta ladda ur vid fricamping, laddas det normalt vid körning? mät på batteriet med motorn igång
Tack för snabbt svar. Jag ska kolla när jag kommer hem. Vilken spänning ska det ge vid laddning

CalleJompa

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
21846
Medlemskap
2025
Jag har kopplat nya radion till bodelsbatteriet som laddas via solceller (fricampar oftast). Kopplade plus(röd) och minus (svart) till batteriet.
Nu har startbatteriet dragits ur, ner till 11,5 volt på några dygn. (står hemma) Behöver jag koppla på fler kablar till bodelsbatteriet? Gul till minnet kanske? Men drar den så mycket? Hoppas det finns en smart lågströmsexpert här som kan tipsa mig.

Dalb

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
40866
Medlemskap
2025
I förrgår kväll hade vi inga lampor på. Värmen behövde vi. Vi tittade på tv utan extraljud. Kollade EBL, bodelsbatterierna och startbatteriet följdes åt hela kvällen ner till ca 11-11,5V. Sedan använde vi lite vatten och kylskåpet på. Detta klarade inte batterierna. Systemet slog av. Det blev kallt natt men när solen kom och började ladda via solcell så kom vi igång igen. Vad skulle vi gjort annorlunda för att klara natten med värme? Det jag inte förstår är att vi gjorde inte mycket annorlunda mot natten innan och det klarade systemet.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
I förrgår kväll hade vi inga lampor på. Värmen behövde vi. Vi tittade på tv utan extraljud. Kollade EBL, bodelsbatterierna och startbatteriet följdes åt hela kvällen ner till ca 11-11,5V. Sedan använde vi lite vatten och kylskåpet på. Detta klarade inte batterierna. Systemet slog av. Det blev kallt natt men när solen kom och började ladda via solcell så kom vi igång igen. Vad skulle vi gjort annorlunda för att klara natten med värme? Det jag inte förstår är att vi gjorde inte mycket annorlunda mot natten innan och det klarade systemet.
Hur har du laddat batterierna,solcell räcker inte, kylen kör du den på el?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Godmorgon.
Vi gör första turen för våren. Igår +18° nu dimma och +5°. Växlar snabbt!
Vi fricampar och är hyfsat nya med denna husbil en Hymer T 708 SL. I husbilen finns två bodelsbatterier, en solcell och ett sprillans nytt startbatteri. I höstas hade vi problem med att startbatteriet blev tomt vid fricamping, därav nytt. Sent igår kväll visade EBL på manöverpanelen att startbatteriet var under 11 V och varnade medan bodelsbatterierna var ok på ca 12,5 V.
I morse var batterierna helt ok.
Hur kan det vara så att startbatteriet blev urladdat? Har förre ägaren kopplat fel?
Ska startbatteriet vara kopplat till solcells regulatorn som det är på våran? Är villrådig och fundersam.
När du skriver att bodelsbatterierna hade 12,5V, det betyder att dom är ungefär halvladdade, så du börjar lågt när du fricampar.
Blybatterier som är fulladdade har 12,7-12,8V, om dom inte kommer dit med långvarig laddning t.ex. 12 timmar med 230V är dom slut.
När du skriver att bodelsbatterierna var ok i morse, är det antagligen laddningen från solcellerna du avläser.

Senast ändrad:

thou

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2025
Vi har precis skaffat ett lifepo4-batteri med bluetooth och campade utan 230V två gånger nu i påskveckan. Extrapolerar man till 24h så gör vi åt nånstans mellan 40 och 50 Ah per dygn mest beroende på hur ofta kompressorkylskåpet måste kyla. Om ni inte klarar runt 40 till 50 Ah med två bodelsbatterier så känns det som att dem är slut eller så startar de från ett ganska urladdat tillstånd och då är det väl generatorn och hur strömmen går från den man får titta på.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Start- och bodelsbatterierna borde inte följas åt så tydligt som du beskriver. TV och värme drar förstås på bodelsbatterierna men startbatteriet skall inte minska i samma takt om du inte har något igång som rör bildelen. Start- och bodelsbatterierna skall vara sammankopplade bara när motorn går(laddar), aldrig annars. Det verkar vara (hänt) något skumt i bilens elektriska.

Dalb

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
40866
Medlemskap
2025
Start- och bodelsbatterierna borde inte följas åt så tydligt som du beskriver. TV och värme drar förstås på bodelsbatterierna men startbatteriet skall inte minska i samma takt om du inte har något igång som rör bildelen. Start- och bodelsbatterierna skall vara sammankopplade bara när motorn går(laddar), aldrig annars. Det verkar vara (hänt) något skumt i bilens elektriska.
Ja det är så jag tänker men jag är lite novis på detta och försöker lära mig och försöker förstå. Tacksam om jag kan komma fram till något bra. Jag har hela tiden trott att startbatteriet ska vara intakt eftersom det ska starta bilen även om bodelsbatterierna är urladdade
Någon som kan förklara?

Toppen