Var äntlingen under bilen och tog bort kranen för avloppsvattnet. den hängde på en plåtskruv i en plåtvinkel, knappast original.
Det var en besvikelse att avloppet var en slanganslutning då kan jag ju inte sätta magnetventilen direkt utan att byta den. Skulle gå att byta eftersom det sitter ett stort lock i närheten eftersom den verkar monterad inifrån.
Men det blir svårt utan lyft.
Verkar ha läckt där eftersom det var silikon runt om som hade släppt. Får täta ordentlig med sikaflex, faktiskt får jag nog göra det i två omgångar eftersom det bara verkar vara en O.ring som håller fast uttaget.
Har köpt en riktig slang en övergång från slang till 3/4 tum R20 förskruvning.
Beställde en magnetventil 230kr från amazon får göra en fastsättning till det hela och dra dit en elkabel. En variant är att ansluta till bobatteriet via cigguttaget vilket jag har 3 st. Då finns det ingen möjlighet att magnetventilen får ström när den inte ska ha det. Misstänker att all el är draget inuti bilen så jag för ta upp ett hål och få ner en kabel från bobatteriet Finns en garderob med el där jag kan montera mottagaren och dra ned en ensam kabel från plus. Minus till ventilen tar jag från fästet som skruvas i underredet.
Spanade efter rost under, går inte se någon allt är täckt med någon svart beläggning som jag inte vet vad det är den är mjuk så man kan skrapa av det.
Det är tydligt att bilen fått rostskyddsbehandling antagligen ganska tidigt i varje fall innan det börjar rosta. Skulle behöva veta vad det är innan man börjar efterbehandla.
En del tidigare ägare går kanske att spåra så man kan fråga.
Man kan se att de som ägt bilen de sista åren köpt ganska mycket reservdelar, så mycket är bytt.
Den är ju riktigt ovanlig speciellt den här modellen som säkert var väsentligt dyrare Cosmos Lyx.
När man ser hur ganska vanliga bilar som volvo och saab gått upp i pris så tror jag att en välbevarad veteran som min bil som är väldigt ovanlig kommer att gå upp i pris, idag med allt mera trängsel på ställplatser så blir det mer populärt med mindre bilar.
Känns som att man kan ha den länge och den har ju fungerat bra som bobil i nästan 3 månader väldigt lättkörd och billig i drift med en enkel motor utan elektronik, inte mycket kan krångla egentligen.
Och det som kan krångla går ju oftast att åtgärda utan verkstad.
Jag har svårt att tro att den här bilen inte stiger i värde vartefter åren går, billig i försäkring ingen skatt och tillräckligt liten för att köra runt inne i stan och parkera har ju backkamera. Farthållaren körde jag säkert 90% av vägsträckan med den är lite lynnig men man lär sej hur den fungerar. Efter som motorn är ganska tystlåten så har man inte samma oväsen som den gamla husbilen och som en bensinmotor lättare att hantera.
75hk låter lite men bilen trivs ganska bra med det har inte haft någon anledning att öka effekten men finns ju sätt att göra det på. Den går stadigt i lite högre farter men en lunk på 85km är ganska lagom och med farthållaren på sitter man bara och väntar tills man är framme.
Nu har jag ju en ugn också så jag kan värma mat utan att sätta in en micro och inverter.
Tanken bakom bilen är ju att man ska kunna klara sej helt utan ställplatser och campingar vid kortare turer. På resan från spanien och hem stod jag bara en gång på en betald parkeringsplats mitt inne i en stad bland personbilar.
Om man jämför med en större husbil så handlar det om ganska mycket pengar man sparar men inte bara det friheten att slippa stå på en stor parkering ihop med en massa andra husbilar är mycket värd, att kunna använda bilen som en personbil och åka och handla är viktigt.
Att frysa är inte roligt jag har 3 uppvärmningssystem i bilen el med en tysgående fläktkamin med fjärrkontroll, Gas med en värmare med fläkt inbyggd under sängen och termostaten sitter i en panel ovanför sängen så lätt att sköta sen är det ju min dieselvärmare i motorummet med fjärrkontroll i mobilen det är den tystaste uppvärmningen, den sköter sej själv med termostat.
Jag har ett fäste som följde med bilen och består av en kula som passar till cykelfäste. Sen har jag en gammal moped som väger 60kg, som kanske kunde gå att få dit. Det finns ju en stege original där kunde man också sätta fast den så det blir stadigt och sen har jag en talja med block som man sätta i stegen och lyfta upp den enkelt.
Blir ett projekt, den mopeden har jag kört mopedrallyn med, en sträcka hemifrån på 10mil, och den går väldigt tyst, så ganska perfekt att köra runt med gammal veteran.
Gamla husbilen med sitt stora överhäng kände man av vikten bak när jag hade en cykel med hjälpmotor. men den här bilen har inget överhäng och den är ju byggd för 1000kg extra belastning så där märks det knappast.
Har inte kört något tvåhjuligt på många år nu så man får testa men balansen verkar ha blivit bättre numera. överhuvud taget är jag nog betydligt friskare än för några år sedan. Att de tankarna kommit beror på att elcykeln stannade tvärt 500m hemifrån idag så jag fick dra den hem. Har hänt för ett par år sedan men den startade sen och har gått i flera år, men batteriet börjar bli dåligt den går inte så många kilometer längre skulle tro inte mycket mer än 6km i spanien hade jag ett extrabatteri som jag laddade med på längre sträckor.
Det var en besvikelse att avloppet var en slanganslutning då kan jag ju inte sätta magnetventilen direkt utan att byta den. Skulle gå att byta eftersom det sitter ett stort lock i närheten eftersom den verkar monterad inifrån.
Men det blir svårt utan lyft.
Verkar ha läckt där eftersom det var silikon runt om som hade släppt. Får täta ordentlig med sikaflex, faktiskt får jag nog göra det i två omgångar eftersom det bara verkar vara en O.ring som håller fast uttaget.
Har köpt en riktig slang en övergång från slang till 3/4 tum R20 förskruvning.
Beställde en magnetventil 230kr från amazon får göra en fastsättning till det hela och dra dit en elkabel. En variant är att ansluta till bobatteriet via cigguttaget vilket jag har 3 st. Då finns det ingen möjlighet att magnetventilen får ström när den inte ska ha det. Misstänker att all el är draget inuti bilen så jag för ta upp ett hål och få ner en kabel från bobatteriet Finns en garderob med el där jag kan montera mottagaren och dra ned en ensam kabel från plus. Minus till ventilen tar jag från fästet som skruvas i underredet.
Spanade efter rost under, går inte se någon allt är täckt med någon svart beläggning som jag inte vet vad det är den är mjuk så man kan skrapa av det.
Det är tydligt att bilen fått rostskyddsbehandling antagligen ganska tidigt i varje fall innan det börjar rosta. Skulle behöva veta vad det är innan man börjar efterbehandla.
En del tidigare ägare går kanske att spåra så man kan fråga.
Man kan se att de som ägt bilen de sista åren köpt ganska mycket reservdelar, så mycket är bytt.
Den är ju riktigt ovanlig speciellt den här modellen som säkert var väsentligt dyrare Cosmos Lyx.
När man ser hur ganska vanliga bilar som volvo och saab gått upp i pris så tror jag att en välbevarad veteran som min bil som är väldigt ovanlig kommer att gå upp i pris, idag med allt mera trängsel på ställplatser så blir det mer populärt med mindre bilar.
Känns som att man kan ha den länge och den har ju fungerat bra som bobil i nästan 3 månader väldigt lättkörd och billig i drift med en enkel motor utan elektronik, inte mycket kan krångla egentligen.
Och det som kan krångla går ju oftast att åtgärda utan verkstad.
Jag har svårt att tro att den här bilen inte stiger i värde vartefter åren går, billig i försäkring ingen skatt och tillräckligt liten för att köra runt inne i stan och parkera har ju backkamera. Farthållaren körde jag säkert 90% av vägsträckan med den är lite lynnig men man lär sej hur den fungerar. Efter som motorn är ganska tystlåten så har man inte samma oväsen som den gamla husbilen och som en bensinmotor lättare att hantera.
75hk låter lite men bilen trivs ganska bra med det har inte haft någon anledning att öka effekten men finns ju sätt att göra det på. Den går stadigt i lite högre farter men en lunk på 85km är ganska lagom och med farthållaren på sitter man bara och väntar tills man är framme.
Nu har jag ju en ugn också så jag kan värma mat utan att sätta in en micro och inverter.
Tanken bakom bilen är ju att man ska kunna klara sej helt utan ställplatser och campingar vid kortare turer. På resan från spanien och hem stod jag bara en gång på en betald parkeringsplats mitt inne i en stad bland personbilar.
Om man jämför med en större husbil så handlar det om ganska mycket pengar man sparar men inte bara det friheten att slippa stå på en stor parkering ihop med en massa andra husbilar är mycket värd, att kunna använda bilen som en personbil och åka och handla är viktigt.
Att frysa är inte roligt jag har 3 uppvärmningssystem i bilen el med en tysgående fläktkamin med fjärrkontroll, Gas med en värmare med fläkt inbyggd under sängen och termostaten sitter i en panel ovanför sängen så lätt att sköta sen är det ju min dieselvärmare i motorummet med fjärrkontroll i mobilen det är den tystaste uppvärmningen, den sköter sej själv med termostat.
Jag har ett fäste som följde med bilen och består av en kula som passar till cykelfäste. Sen har jag en gammal moped som väger 60kg, som kanske kunde gå att få dit. Det finns ju en stege original där kunde man också sätta fast den så det blir stadigt och sen har jag en talja med block som man sätta i stegen och lyfta upp den enkelt.
Blir ett projekt, den mopeden har jag kört mopedrallyn med, en sträcka hemifrån på 10mil, och den går väldigt tyst, så ganska perfekt att köra runt med gammal veteran.
Gamla husbilen med sitt stora överhäng kände man av vikten bak när jag hade en cykel med hjälpmotor. men den här bilen har inget överhäng och den är ju byggd för 1000kg extra belastning så där märks det knappast.
Har inte kört något tvåhjuligt på många år nu så man får testa men balansen verkar ha blivit bättre numera. överhuvud taget är jag nog betydligt friskare än för några år sedan. Att de tankarna kommit beror på att elcykeln stannade tvärt 500m hemifrån idag så jag fick dra den hem. Har hänt för ett par år sedan men den startade sen och har gått i flera år, men batteriet börjar bli dåligt den går inte så många kilometer längre skulle tro inte mycket mer än 6km i spanien hade jag ett extrabatteri som jag laddade med på längre sträckor.