• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Var äntlingen under bilen och tog bort kranen för avloppsvattnet. den hängde på en plåtskruv i en plåtvinkel, knappast original.
Det var en besvikelse att avloppet var en slanganslutning då kan jag ju inte sätta magnetventilen direkt utan att byta den. Skulle gå att byta eftersom det sitter ett stort lock i närheten eftersom den verkar monterad inifrån.
Men det blir svårt utan lyft.
Verkar ha läckt där eftersom det var silikon runt om som hade släppt. Får täta ordentlig med sikaflex, faktiskt får jag nog göra det i två omgångar eftersom det bara verkar vara en O.ring som håller fast uttaget.
Har köpt en riktig slang en övergång från slang till 3/4 tum R20 förskruvning.
Beställde en magnetventil 230kr från amazon får göra en fastsättning till det hela och dra dit en elkabel. En variant är att ansluta till bobatteriet via cigguttaget vilket jag har 3 st. Då finns det ingen möjlighet att magnetventilen får ström när den inte ska ha det. Misstänker att all el är draget inuti bilen så jag för ta upp ett hål och få ner en kabel från bobatteriet Finns en garderob med el där jag kan montera mottagaren och dra ned en ensam kabel från plus. Minus till ventilen tar jag från fästet som skruvas i underredet.
Spanade efter rost under, går inte se någon allt är täckt med någon svart beläggning som jag inte vet vad det är den är mjuk så man kan skrapa av det.
Det är tydligt att bilen fått rostskyddsbehandling antagligen ganska tidigt i varje fall innan det börjar rosta. Skulle behöva veta vad det är innan man börjar efterbehandla.
En del tidigare ägare går kanske att spåra så man kan fråga.
Man kan se att de som ägt bilen de sista åren köpt ganska mycket reservdelar, så mycket är bytt.
Den är ju riktigt ovanlig speciellt den här modellen som säkert var väsentligt dyrare Cosmos Lyx.
När man ser hur ganska vanliga bilar som volvo och saab gått upp i pris så tror jag att en välbevarad veteran som min bil som är väldigt ovanlig kommer att gå upp i pris, idag med allt mera trängsel på ställplatser så blir det mer populärt med mindre bilar.
Känns som att man kan ha den länge och den har ju fungerat bra som bobil i nästan 3 månader väldigt lättkörd och billig i drift med en enkel motor utan elektronik, inte mycket kan krångla egentligen.
Och det som kan krångla går ju oftast att åtgärda utan verkstad.
Jag har svårt att tro att den här bilen inte stiger i värde vartefter åren går, billig i försäkring ingen skatt och tillräckligt liten för att köra runt inne i stan och parkera har ju backkamera. Farthållaren körde jag säkert 90% av vägsträckan med den är lite lynnig men man lär sej hur den fungerar. Efter som motorn är ganska tystlåten så har man inte samma oväsen som den gamla husbilen och som en bensinmotor lättare att hantera.
75hk låter lite men bilen trivs ganska bra med det har inte haft någon anledning att öka effekten men finns ju sätt att göra det på. Den går stadigt i lite högre farter men en lunk på 85km är ganska lagom och med farthållaren på sitter man bara och väntar tills man är framme.
Nu har jag ju en ugn också så jag kan värma mat utan att sätta in en micro och inverter.
Tanken bakom bilen är ju att man ska kunna klara sej helt utan ställplatser och campingar vid kortare turer. På resan från spanien och hem stod jag bara en gång på en betald parkeringsplats mitt inne i en stad bland personbilar.
Om man jämför med en större husbil så handlar det om ganska mycket pengar man sparar men inte bara det friheten att slippa stå på en stor parkering ihop med en massa andra husbilar är mycket värd, att kunna använda bilen som en personbil och åka och handla är viktigt.
Att frysa är inte roligt jag har 3 uppvärmningssystem i bilen el med en tysgående fläktkamin med fjärrkontroll, Gas med en värmare med fläkt inbyggd under sängen och termostaten sitter i en panel ovanför sängen så lätt att sköta sen är det ju min dieselvärmare i motorummet med fjärrkontroll i mobilen det är den tystaste uppvärmningen, den sköter sej själv med termostat.
Jag har ett fäste som följde med bilen och består av en kula som passar till cykelfäste. Sen har jag en gammal moped som väger 60kg, som kanske kunde gå att få dit. Det finns ju en stege original där kunde man också sätta fast den så det blir stadigt och sen har jag en talja med block som man sätta i stegen och lyfta upp den enkelt.
Blir ett projekt, den mopeden har jag kört mopedrallyn med, en sträcka hemifrån på 10mil, och den går väldigt tyst, så ganska perfekt att köra runt med gammal veteran.
Gamla husbilen med sitt stora överhäng kände man av vikten bak när jag hade en cykel med hjälpmotor. men den här bilen har inget överhäng och den är ju byggd för 1000kg extra belastning så där märks det knappast.
Har inte kört något tvåhjuligt på många år nu så man får testa men balansen verkar ha blivit bättre numera. överhuvud taget är jag nog betydligt friskare än för några år sedan. Att de tankarna kommit beror på att elcykeln stannade tvärt 500m hemifrån idag så jag fick dra den hem. Har hänt för ett par år sedan men den startade sen och har gått i flera år, men batteriet börjar bli dåligt den går inte så många kilometer längre skulle tro inte mycket mer än 6km i spanien hade jag ett extrabatteri som jag laddade med på längre sträckor.

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Är ju helt klart en fördel med en kort bil, betydligt smidigare att ta sig fram och enklare att hitta parkeringar. Sedan är det ju också bra när man letar sig fram till platser att övernatta efter små vägar. Din är väl kortare än min som är 5,85m, men även min är behändig tycker jag.
Att använda fri platser är helt fantastiskt, man har ju det man behöver och att hitta lugna och tysta övernattnings platser är en del av resandet.
Verkar bra med möjligheten att värma mat på ett enkelt sätt i din ugn, jag använder min OMNIA ugn ganska ofta vilket räcker för mig.
Tycker du verkar redo för att ge dig ut på äventyr i Sverige i sommar, bilen går bra och tiden har du ju. Klart att lite kostar det men trevligt att se andra saker än hemmavid. Jag har lite rostlagning att klara av på mina framskärmar, så det dröjer lite till innan jag kan ta mig ut på vägarna igen.
Besiktade för några veckor sedan och klar för två år till, men kan ju hända saker som gör att man måste lägga tid på underhåll.
Att ha med en cykel eller moped är ju ytterligare ett plus, finns mycket man kan se via cykelbanor mm. Gillar inte att åka runt i städer och leta parkeringar så att åka runt på cykeln är ypperligt. Jag behöver motion också.
Att tuffa fram efter vägarna runt 85kmh räcker för mig, min tar ju mer bensin än din gör så snabbare ökar på kostnaden så varför ha bråttom?

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Verkar som min trehjuliga elcykel givit upp, kört ganska många mil med den ofta för att handla mat en laddning om dagen köpte den 2023 batteriet är lite halvdåligt men nu stannade den tvärt.
En elcykel är ju bättre där har man ju trampor. Men blir ett djupt tag i plånboken, begagnat är inte mycket att satsa på eftersom batteriet är ganska dött efter ett tag. Samma typ av batterier som sitter i äldre Tesla bilar. Orsaken att de klarar sej längre är ju att man har datastyrd elektronik som begränsar urladdningen och uppladdningen vilket gör att man normalt inte kan köra så långt som det sägs i reklamen. Detta finns mej veterligen inte på cyklar så livslängden på elcyklar är inte lång. Sen vill man ha mycket batteri i cykeln finns en som skulle klara 14mil men dyr.
Min bil är 4.90 men egentligen 4.75 eftersom det är den längden som står för skåpbilen den är byggd på, det är den fasta stegen som sticker ut 0.15m .
Ganska otroligt att man på detta utrymme fått plats med allt som gör att den inte känns trång. Eller rättare sagt det saknas mycket av det onödiga som finns i många husbilar som extra sittplatser och extra bäddmöjligheter som oftast inte används mer än några gånger under bilens livslängd.
En trelågig eller t.o.m. 4 spis med dito kök innebär att man bor i ett kök med sängar , sen måste man ha en tv och då styr den valet av sittplatser.
Ska man ha allt så blir det ofta bortåt 8m och svårt att ta in på många ställen, där jag stod i vinter var maxlängden 7.5m och då var det ganska mycket trixande för att köra in och ut så det skedde sällan så det var cykel eller att gå som gällde.
Har man en stor husbil blir man oftast hänvisad till dyra ställplatser som ligger ocentralt och inte ser särskilt trevliga ut asfaltsplaner med streck var man ska parkera.
Min bränsleförbrukning beror nog mycket på att jag använder rvs vilket gör att motorn går tystare och drar minst 1.5dec. mindre än normalt vilket är vanligt när man använder det. Min far hade en peugeot 504 som hade likadan motor, den var törstig när jag körde den med en liten husvagn efter under 4m gammal och vägde inte mycket ville den ha 1.4L/m det var på den tiden man fick köra i 70km.
Håller på och byter motorfäste har slarvat bort en hylsa 19mm till min muttermaskin en mutter sitter svårt fast värmde en massa med blåslampa igår ska göra ett försök idag. Behöver skaffa en adapter till maskinen så den klarar olika hylsor.
Köpte den för att ta bort hjulen men den är billig från Jula så det går inte men vanliga skruvar fungerar bra.
Det roliga är att den kan inte ta bort skruvar som man dragit fast med den. Klenare att gå i vänstervarv beror säkert på elmotorn en gammal borstmotor billig de var egentligen gjorda att gå åt ett håll när man ser hur borstarna är monterade. Det var en test på youtube där man testade flera maskiner och den här var starkast??

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag valde en Ryobi HP mutterdragare som får följa med i husbilen, den drar 750Nm och lossar med 900Nm, det efter att jag inte orkade få loss hjulmuttrarna med de vanliga verktygen vid en punktering på husbilen, bökigt att komma åt med tvillinghjul bak.
Den klår de båda luftdrivna jag har i garaget, så jag är nöjd med den.

Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja nu är motorfästet på plats, en skruv är lite jobbig eftersom den sitter under bensinröret för påfyllning. Det gamla fästet var dåligt gummit hade separerat en bit på fästet. Alla tre motorfästen hade mer eller mindre skador pga åldrande och det var hög tid att byta ut vilket jag rekommenderar alla som har gamla fiat ducati sen -80talet.
Ett tecken är att växelspaken rör sej och vid extrema situationer med motorbroms i branta nedförsbackar så vrider sej motorpaketet så mycket att växeln kan hoppa ur. Viktigast med bakre fästet i växellådan som slits mest enkelt att byta förutom att man måste göra det underifrån, de andra 2 kan man göra från motorummet.
Nu ska bara 10l dunken med diesel till dieselvärmaren tillbaka, samtidigt ska jag sätta dit ett bränslefilter som extra säkerhet. Lite meckigt eftersom slangen sitter i ena änden av dunken där avluftningsskruven sitter och man får fiska upp slangen via påfyllningen och sätta dit filtret.
Jag kör fortsatt utan reservhjul men som det nu är går det att sätta dit det enda problemet är att fastsättningsanordningen saknas men det finns ju på husbilskroten.
Många år nu sedan jag fick punktering på vägen.
Däremot är det ganska lätt att förstöra ett däck vid parkering om man kommer emot med sidan av däcket mot en sten eller annat, sidan på ett däck är ganska mjuk och känslig jämfört med slitbanan och är det en skada där blir det skrot eftersom man inte lagar sådana skador.
Jag står lite i valet och kvalet om jag ska byta mina framdäck, att som jag först tänkte sätta dem bak är de för dåliga för. Samtidigt skulle det behövas en riktig framhjulsinställning.
Ratten står ju inte rakt är lite inne på att skruva höger och vänster justering tills den gör det ska vara viktigt när man läser handböckerna. Samtidigt kan jag ju kontrollera måtten så att de stämmer. Jag tror jag är väldigt nära de rätta värdena eftersom bilen går väldigt stadigt och fint, lätt att farten drar iväg över hundra ibland eftersom man inte märker det.

Igår gick ett trappsteg av vid huset det var näst nederst och jag stod still på det när det gav vika och jag ramlade ner en halvmeter.
Hade tur igen som jag ofta har, skruvar var avrostade hade ju haft salt på trappan på vintern det var inte bra!
Får åka förbi XLbygg de har skruv på lösvikt och bräder är nog bäst att byta ut en del. I stället för två bredvid varandra skarvade steg ska jag se om jag inte kan sätta dit en betydligt bredare och med långa skruv skruva dit dem direkt nu sitter det en träbit som trappsteget ska vila på känns lite som en omväg.
Är vädret bra är det ganska intressant att snickra lite, har en trapp som håller på att rasa på andra sidan huset men går ju sällan på den.
Ska kanske sätta upp ett räcke till så att det blir ett på vardera sidan. Jo det finns arbete att göra vart man än vänder sig. Och allt kostar, men när man kan göra själv är det mest materialkostnad.
Man har blivit lite piggare nu, på tisdag kommer magnetventilen, ska försöka montera Mottagaren i garderoben men sen måste jag gå igenom golvet med en kabel den kan vara ganska tunn eftersom ventilen bara drar 0,5A så 1kvmm blir bra . Den har flatstiftkontakt anslutning så enkel anslutning. Skönt att få sånt gjort så att bilen är färdig för att resa har ju bokat årsmötet bara 18mil dit. . När slangen kom bort och jag vände husbilen och backade upp så rann det ute lite vatten. Nu när det torkat ser det ut som krita.
Misstänkte att vattnet var väldigt mycket kalk i. I spanien använde alla flaskvatten utom en som faktiskt fyllde flera 1,5l flaskor på campingen. Så det verkar som jag hade rätt märkte det när jag tvättade vindrutan.

STANTON

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Man har blivit lite piggare nu, på tisdag kommer magnetventilen, ska försöka montera Mottagaren i garderoben men sen måste jag gå igenom golvet med en kabel den kan vara ganska tunn eftersom ventilen bara drar 0,5A så 1kvmm blir bra . Den har flatstiftkontakt anslutning så enkel anslutning. Skönt att få sånt gjort så att bilen är färdig för att resa har ju bokat årsmötet bara 18mil dit. . När slangen kom bort och jag vände husbilen och backade upp så rann det ute lite vatten. Nu när det torkat ser det ut som krita.

Monterade tömningsventil på vår bil också, så lätt att tömma numer.:)

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Monterade tömningsventil på vår bil också, så lätt att tömma numer.:)
Man kan ju ganska lätt tömma i vanligt dagvattenavlopp är ju inga farliga saker man tömmer vatten med lite diskmedel i stort sett. Fjärrkontrollen är pricken över i det gör det lätt att se att man parkerat rätt och när det är tomt.

Hasse-K

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2025
Har du en länk till fjärrkontrollen? Funderar på att styra backkameran med en sådan. Slippa dra kabel framifrån och bak.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Finns en massa sådana på amazon, min kamera har jag kopplat till belysningen bak så när ljuset är på går den alltid, sen kopplar jag av mottagaren fram om jag inte vill ha en bild bakåt hela tiden.

Min mottagare är en typ garageportsöppnare den slår till när man trycker on och av när man trycker off. finns olika varianter. Just min är slut nu betalade 65kr.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Idag fick jag ett sms att min magnetventil hade anlänt, jo mycket riktigt stod det ett stort brev lutat mot dörren utan att jag märkt det.
Den såg precis så bra ut som jag hoppades, men hur skulle jag få fast den i bilen finns ju inga fästen eller skruvhål. Åkte till min firma i finspång som har det mesta när det gäller rör.
Det finns en koppling som är gjord att skruvas fast i en vägg eller liknande.
Det är en koppling som passar utgående vatten så inget tryck där.
Jag kan skuva fast den i chassiet under eller via en plåtvinkel så jag får rätt höjd. Samtidigt kan jag skuva fast en kabel för jord - som jag kan sätta dit en flatstiftkontakt på.
Gillar inte att ligga under bilen och jobba så jag försöker fixa lösningar som bara är att montera.
avlopp2.jpgavlopp1.jpg

Utloppet är 1/2 tum som jag råkar ha en förskruvning till en slang om jag känner för det, kommer ju rinna något långsammare men slangen kommer ju dölja ful utsläpp. Jo det går men inget som jag kommer montera just nu.

Handlade bräder eller plank och skruv för att laga trappen men iskall vind idag så jag lugnar mej tills i morgon börjar med det trappsteget som är trasigt.
De viktigaste sakerna på bilen känns som de är klara snart.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja det finns problem som dyker upp min trehjuliga elcykel slutade bara att fungera. När man kör runt lite och parkerat vill man upptäcka närmiljön och även handla mat och då har den varit oumbärlig.
Den bara stannade utan vidare. Batteriet visar fullt och med en massa skruvande kanske jag kan få igång den. Fast problemet med hur långt jag kan köra kvarstår den är ganska slut efter 3 km.
Skulle gärna vilja göra en del upptäcksfärder ut i naturen som jag gjort med min moped jag har problemet är att den är nog lite för stor och tung för mej att hantera för att få med den på husbilen.
För ganska många år sen fanns det en liten trevlig moped som aldrig blev någon hit, har aldrig sett någon i verkligheten. Den skulle passa att enkelt lyfta upp på ett fäste bakpå husbilen.
Jag testade ju med cykeln med hjälpmotor ganska nyckfull att köra eftersom man inte visste om den skulle starta och ett knepigt ljud som kom ibland.
Den blev tung att få upp på cykelstället vi var två i spanien Hasse och jag.
Hemma hade jag lite hjälp av terrängen men jobbigt var det.
Det jag söker nu är ju en lite mindre historia med bensinmotor. Hade en gång en Björn Borg moped som var liten och behändig. Den skulle ha fungerat.
För delen med en typ moped är ju att man kan ha en lång körsträcka utan att hela tiden titta på hur mycket laddning man har det begränsar ens upplevelser ganska mycket.
Elcyklarna har ju oftast fantasisiffror på körsträckorna, har en sparkcykel i källaren som inte fungerar har inte lagt något krut på den eftersom jag har lite bekymmer med balansen eller jag hade det när den hamnade i källaren.
Allt blir inte alltid sämre när man blir äldre tror att jag idag skulle klara att köra tvåhjuligt, elscootrar är ju med sina små hjul ganska svåra och sen behöver de asfalt så turer ut i naturen är omöjliga. Branta backar får man gå uppför.
Ja man har lite funderingar om framtida äventyr det är ju en hel sommar som ligger framför.
Husbilen är det ganska lite att fixa för att köra iväg men siktar på Karlstadträffen i första hand, skulle vara roligt att träffa de man haft kontakt via mailen i verkligheten.
Sen dans och musik är inte för mej kan stå ett tag i bakgrunden och titta, en orsak att jag fortfarande är singel beror ju på min oförmåga att dansa som jag tror är medfödd.
En fördel är ju att jag kan göra vad jag vill i livet utan att fråga någon inte behöva ta hänsyn till någon annan.

Hasse-K

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2025
En Honda Dax hade väl passat.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Har haft en Honda Monkybike, den är något mindre, men känns stor när man kör den. Men den var riktigt tung så jobbigt att baxa in den någonstans.
Lor09.jpg
Den här är nog det minsta man kan hitta byggd på crecent minicykel 34 kg där går nog smärtgränsen om man ska sätta fast den bakpå husbilen. Enväxlad men finns ju trampor så man kan hjälpa till uppför en backe, såg en till salu men utan gnista!
Är det tändspolen blir det inte roligt kan vara svårt att hitta en sån, fast har den stått länge kan det ju vara brytarspetsarna.
Antar det blir ganska svårt att få bort svänghjulet utan avdragare. Såg en annan också utan gnista så man undrar om det är en svag punkt. Motorn verkar lite knepig vevaxeln lagrad bara på ena sidan kan ju vara svårt att få livslängd i en sån motor men det ju sachs. Ser ut som det är någon typ av planetväxel för att få ned varvtalet centrifugalkoppling med typ bromsbelägg, antar att man trampar igång den drar i handtaget för att tvinga igång kopplingen.
Synd att trehjulingen inte fungerar men batteriet har blivit tröttare vill inte lägga en massa pengar på den och ganska mycket jobb att byta batteri om den skulle starta. Men något litet billigt fordon skulle man behöva. Jo mopeden på bilden är nog ganska precis 55år så veteranförsäkring.

Toppen