• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Projekt byta bromsrör

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Hej
Ska byta bromsrören på bilen samtliga.
Ser att det inte är så svårt att göra Jag har ju en 1990 Swift kon-tiki .

Ska till Biltema ska handla på mig allt som behövs ,kopparrören, verktyg mm

Min första fråga är om bromsrörsnippel är det M gänga eller 3/8?

Sen också storlekar på bromsröret eller finns det bara en storlek 3/16".

Hur mycket meter kopparrör kan det gå åt?

Kan man byta högersidan sen lufta och sen byta vänstersidan och lufta igen eller är det någon slags turordning när man luftar ur bromsrören?

Jag tänkte ta och göra högersidan börja med höger bak och sen sitter det väl en fördelningsdosa där röret går till vänster bak.

Video hur man gör med Biltemas prylar:
Tack på förhand

Senast ändrad:

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Har du clips att sätta fast de nya rören med?
Om clipsen går sönder när du tat bort rören måste du sätta nya, annars kommer bilprovningen att ge dig anmärkning på lösa bromsledningar.

Topaz

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Ja då har jag väl allt koningsverktyget, bromsvätska, kopparrör och nipplar, slang och Coca Cola flaska för avluftning.
Saknas det något eller vad kan

Ja då har jag väl allt koningsverktyget, bromsvätska, kopparrör och nipplar, slang och Coca Cola flaska för avluftning.
Saknas det något eller vad kan gå fel
Det mest troliga som kommer att gå fel är att du inte får loss luftningsnipplarna, börja med det. Annars blir det svårt att lufta o då får du aldrig ordning på bromsarna. Värme o bra verktyg rekommenderas

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Kolla bilden vilken nippel ska man välja, De har alla 10 mm men olika längd typ. Vad fan att de krånglar till det så jävla mycket ⛱️

Bilagor

• Screenshot_20250221_204503_Chrome.jpg
    Screenshot_20250221_204503_Chrome.jpg
    374,9 KB · Visningar: 29

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Riktigt svårt att få tag i bromsrörsnipplar Jag tror jag behöver kanske åtta stycken 10x1
Biltema slut Mekonomen i alla fall webblager slut Jula säljer ju inga sådana.
Skulle fixa detta nu i helgen men det verkar som jag får skjuta upp det i alla fall här i Malmö fysisk butik.
Har någon något tips på vart det kan finnas vore kul

Bilagor

• Screenshot_20250222_073727_Chrome.jpg
    Screenshot_20250222_073727_Chrome.jpg
    384,7 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:

steven.p

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
25204
Medlemskap
2025
Riktigt svårt att få tag i bromsrörsnipplar Jag tror jag behöver kanske åtta stycken 10x1
Biltema slut Mekonomen i alla fall webblager slut Jula säljer ju inga sådana.
Skulle fixa detta nu i helgen men det verkar som jag får skjuta upp det i alla fall här i Malmö fysisk butik.
Har någon något tips på vart det kan finnas vore kul
Några utav dom gamla borde gå att använda igen, Annas så gå in på en bilverkstad o köp.

ses

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2025
Personligen köper jag alltid raka rör, snyggt. Betalat lite mer för riktiga koningsverktyg. Senast köpte jag en halv verkstad, dödsbo. Skruvat sedan mitten på 1960-talet, i början med riktiga hobbyverktyg, aldrig mer. Gått i tuffa skolan, rally- och racemek. Vill inte degradera någons råd. Ursäkta om jag verkar dryg, har sett för mycket, där mottagaren missuppfattat. Rådfråga fackman innan man börjar, är mitt enda råd.
Glömde, renlighet!!.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Har du fått alla nipplar att släppa redan?
Om inte lägg krut på dem, det kan ta sin tid, använd inte våld, då går de av.
Använd en bra rostlösare, Omega's är den bästa (och dyraste såklart) och "massera" nipplarna det kan ta dagar att få dem att släppa.
När du fått loss alla kan du gå vidare med utbytet av rören.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ingen erfarenhet..o förmodligen hittar du heller inte någon ( som återanvänt) Varför inte? Jo för att om man ändå ska göra jobbet så känns det ju rimligt att byta ut nipplar och luftskruvar..t ex. Om de inte är skadade så bör de väl kunna användas? Men då blir ändå frågan... som jag skrivit ( o jag tror också Wesley) varför ska alla bromsrör bytas?
Har du fortfarande ombesiktning på några bromsrör... fixa det.
Är det för att du tänker att jag ska fixa till bilen...o byta alla bromsrör... så blir det bättre i framtiden? I så fall känns det väl lite fel att återanvända grejer! ( egentligen mycket fel).
Den här typen av reperationer blir ju krångliga just för att du är beroende av att kunna köra med din husbil.
Så....svaret från mig är så här...
Se i första hand till att få husbilen besiktigad.
Men planera gärna för att byta ut fler bromsrör..men med nya nipplar mm. Men gör det jobbet längre fram vid bättre väder.
Notera också det Wessley skrev om att bromsrör kan inte hänga lite hur som löst.
Ps... det är också varning på att man kan lätt dra sönder en luftnippel/skruv.. så spraya mycket..innan o låt medlet verka.

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Angående att återanvända bromsrörsnipplarna. Någon med erfarenhet bra eller dåligt
På en så gammal bil är de förmodligen ganska rostiga, så det är lämpligt att byta samtliga. Följ Peters råd att börja med att försöka lossa de befintliga, jobba lugnt och försiktigt, om du bryter av dom har du mycket jobb och /eller kostnader, antingen med att få ut de avbrutna, eller
att köpa nya bromsok och bromscylindrar. Detta är inget jobb man gör på en eftermiddag, Man stöter alltid på ett eller annat oförutsett problem när bilen är såhär gammal.
Detta är närmast nödvändiga verktyg för att lossa bromsrör och nipplar: Ringnycklar, öppna, 5 st.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Har du fått alla nipplar att släppa redan?
Om inte lägg krut på dem, det kan ta sin tid, använd inte våld, då går de av.
Använd en bra rostlösare, Omega's är den bästa (och dyraste såklart) och "massera" nipplarna det kan ta dagar att få dem att släppa.
När du fått loss alla kan du gå vidare med utbytet av rören.
Tack, Jag bytte för några år sedan de kortare bromsslangarna 25 cm på framhjulen och med Coca Cola flaska luftade. Tack och jag vet nipplar är känsligt Jag ska spraya på mig 5.56 och knacka försiktigt

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Ingen erfarenhet..o förmodligen hittar du heller inte någon ( som återanvänt) Varför inte? Jo för att om man ändå ska göra jobbet så känns det ju rimligt att byta ut nipplar och luftskruvar..t ex. Om de inte är skadade så bör de väl kunna användas? Men då blir ändå frågan... som jag skrivit ( o jag tror också Wesley) varför ska alla bromsrör bytas?
Har du fortfarande ombesiktning på några bromsrör... fixa det.
Är det för att du tänker att jag ska fixa till bilen...o byta alla bromsrör... så blir det bättre i framtiden? I så fall känns det väl lite fel att återanvända grejer! ( egentligen mycket fel).
Den här typen av reperationer blir ju krångliga just för att du är beroende av att kunna köra med din husbil.
Så....svaret från mig är så här...
Se i första hand till att få husbilen besiktigad.
Men planera gärna för att byta ut fler bromsrör..men med nya nipplar mm. Men gör det jobbet längre fram vid bättre väder.
Notera också det Wesley skrev om att bromsrör kan inte hänga lite hur som löst.
Ps... det är också varning på att man kan lätt dra sönder en luftnippel/skruv.. så spraya mycket..innan o låt medlet verka.
Grejen är att jag vet inte vilka bromsrör besiktningen har slagit ner på så jag tänker att jag byter väll alla då

Toppen