Sambon skaffade en ny hybrid nu i januari, vi har inget tankställe hemma, har kollat upp vad det skulle kosta att ladda på några ställen här, ca.4,50-8,50kr/kWh, då blir det billigare/enklare att fortsätta med bara dieselmotorn, man kan köra den ekonomiskt på bara diesel under 5L/100km.
Jag förstår inte riktigt var vinsten ligger.
På rena elbilar, framförallt äldre, ligger den stora vinsten (idag med "rekordbillig" diesel) i servicen (om man inte har möjligheten att ladda hemma).
På en fossilbil har man ju en massa olika filter och oljor som ska bytas, på elbilen ett kupefilter.
Men även elen kan man få billigare med olika avtal.
Körde en riktig långkörning idag (jobbet) på drygt 90mil.
Startade fulladdat hemma imorse och tog första laddpausen (egentligen inte för att bilen behövde det med 50% kvar av batteriet utan för kissepaus och en kopp medhavd kaffe samt en bensträckare) efter 2,5h och 20mil.
Nästa stopp var där jag skulle jobba och passade på att ladda fullt under tiden (25mil senare).
På hemvägen blev det ett liknande stopp (ett naturligt) där laddades exakt så mycket så jag skulle ha några procent kvar när jag kom hem (2 kvar).
På hela sträckan drog bilen 1,9kWh/mil i snitt och jag snabbladdade totalt 106kWh till en kostnad av 551kr.
Sedan tillkommer en full laddning hemma för ca 100kr.
Hade jag kört samma sträcka med en dieselbil i motsvarande storlek (ungefär som en volvo xc60) så hade diesel kostnaden hamnat på över 1000kr.
Det är ju sällan, åtminstone för oss, man kör längre än 20mil i sträck utan att stanna och titta på något eller ta en bensträckare.
Blir bara lite annorlunda planering än om man kör fossilt.
Ofta finns det någon typ av laddning och är man lite om sig så slänger man i sladden och laddar några procent när man stannar.
Ett annat tänk än att åka mellan A och B och bara tanka på ett ställe.
Det finns idag fler laddpunkter än vad det finns bensinstationer och endast ett fåtal används samtidigt.