Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det är möjligt. Vi hade det på vår LMC fungerade perfekt men det var orginal monteratHar inte Hymer ett sådant system?
Kranen verkar ligga i den isolerade tanken. Men värmeslingorna är på max 300 watt, över 20 ampere. Det finns en termostat som reglerar hur mycket värmeslingorna aktiveras. Jag är rädd för en aldeles för stor förbrukning och därför funderar på om man kan hitta en lösning med värme från Alden.Tänk på att det första som fryser är gråvattenkranen, om den inte ligger i uppvärmt utrymme.
Att kranen skulle ligga i ett uppvärmt utrymme och tanken behöva värmeslinga är mycket osannolikt.
Vad är det för bil du har?, att värma gråvattentanken med 12V kommer inte att fungera, bilar med Alde brukar vara vinterdugliga är gråvattentanken helt oisoleradKranen verkar ligga i den isolerade tanken. Men värmeslingorna är på max 300 watt, över 20 ampere. Det finns en termostat som reglerar hur mycket värmeslingorna aktiveras. Jag är rädd för en aldeles för stor förbrukning och därför funderar på om man kan hitta en lösning med värme från Alden.
Inte det? Då måste det vara fel på min originalmonterade värmare eftersom jag haft nytta av den.att värma gråvattentanken med 12V kommer inte att fungera
Jag tolkar TS som han har en oisolerade tank,att hålla plusgrader i den med minusgrader ute kräver en hel del värme.Inte det? Då måste det vara fel på min originalmonterade värmare eftersom jag haft nytta av den.
Då tolkar du nog fel eftersom han skriver: "Har en isolerad och 12 volts uppvärmd gråvatten tank."Jag tolkar TS som han har en oisolerade tank,att hålla plusgrader i den med minusgrader ute kräver en hel del värme.
Med isolerad tank är läget ett annat, det brukar vara avtappningen som fryser,men 300W låter för mycket.Då tolkar du nog fel eftersom han skriver: "Har en isolerad och 12 volts uppvärmd gråvatten tank."
Men jag är förvånad över "Men värmeslingorna är på max 300 watt, över 20 ampere." Jag tycker det låter mycket.
Bilen är en Dethleffs Trend 7017 2021 med vinter paket. Gråvatten tanken är isolerad, utanpåliggande med 12 volt värmning. Den drar väl mycket el då vi inte har nätanslutning. Därför tankar runt alternativ. Visst byta bil är ett alternativ men vi tycker mycket om bilen vi harVad är det för bil du har?, att värma gråvattentanken med 12V kommer inte att fungera, bilar med Alde brukar vara vinterdugliga är gråvattentanken helt oisolerad
Ja, 300 w är mycket men det är max effekt. Förmodligen sitter det en termostat som reglerar uttaget. Om jag förstått rätt skall den slå ifrån då gråvattnet är plus 5 grader. Jag ser på diod lampor att de två värme kretsarna slår till och ifrån. El värmen består av en matta runt tanken i isoleringenMed isolerad tank är läget ett annat, det brukar vara avtappningen som fryser,men 300W låter för mycket.
Håller med, därför försöker jag hitta en smartareMycket märklig/dålig lösning med direktverkande elvärme på 12V, har du då ett ordinärt fritidsbatteri på typ 100Ah, så har du tömt det på 1-2h, ifall det var fulladdat när du började.
Är detta uppgifter du fått fram ur bruksanvisningen för bilen?Ja, 300 w är mycket men det är max effekt.
Har du kollat så att du verkligen inte har en slinga från Alde innanför tankisoleringen?Håller med, därför försöker jag hitta en smartare
Låter bra. Vad har du för bil, och har du fri campat och använt grå tanks värmningenInte det? Då måste det vara fel på min originalmonterade värmare eftersom jag haft nytta av den.
Se #15. Jag har en plåtis. I stort sett aldrig ansluten till 230 V.Låter bra. Vad har du för bil, och har du fri campat och använt grå tanks värmningen
Det är från en skärm dump som jag fått från firman där jag köpt bilen. Intressant det du säger använda värmen intermittent. Hur kallt kan det ha varit när du lyckats tina upp ventilen och kanske en del av innehållet.Är detta uppgifter du fått fram ur bruksanvisningen för bilen?
Vid en snabb koll hittade jag inget för min bil men tycker mig minnas att jag sett något tidigare som var betydligt mindre. Och det har som jag skrev hjälp mig. Jag har vid mer än ett tillfälle öppnat kranen för att testa och konstaterat att det varit fruset. Då har jag slagit på elen under tiden jag kört bilen och kunnat tömma efter ett tag. Jag minns inte exakt tid men har uppfattning att det var max 1 timme. Jag har även någon gång slagit på värmen på morgonen för att sen kunna tömma när jag börjat köra. Men jag har aldrig haft värmen på kontinuerligt.
Har du då haft värmen på vissa tider eller har den varit på kontinuerligt . Förutsätter att du haft minusgrader. Är tanken utanpåliggande?Se #15. Jag har en plåtis. I stort sett aldrig ansluten till 230 V.
Jag hittar inget om effekten i min bruksanvisning för bilen. Men i bruksanvisningen för EBL 31 som jag har så verkar säkringen vara 25 A. Dock uppfattar jag det som att mer än avloppsvärmen går på den.