• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Verkningsgrad solpanelsregulator

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.553
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har läst att Victron Smartsolar har verkingsgrad "upp till 98%".

Eftersom dessa blir ganska varma vid drift undrar jag vad verkningsgraden är i annat än optimalt fall. (98%)
Jag tänker, enkelt att kolla, jämföra spänning och ström, in och ut ur regulatorn.

För att få med en ögonblicksbild tog jag kort på appen för en av mina regulatorer.
Från panelen:
37,75V
3,8A
= 143,45W

Ut ur regulatorn:
13,95V
10,00A
= 139,5W

139,5 / 143,45 = 0,97,

Alltså i ögonblicket jag tog kortet, 97% verkingsgrad.

Tre procent av 143,45 W blir då värme i regulatorn, = 4,3W

Så till frågan, diskusion.
Kan man räkna så här?
Är det så enkelt?
 
Senast ändrad:

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.871
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jamen, så kunne det være fin med en tydeliggørelse.

Jeg ser dine tal sådan, men du læser dem måske anderledes:

#1: ingen temperaturangivelse, men Tre procent av 143,45 W blir då värme i regulatorn, = 4,3W
#5: ingen temperaturangivelse, men Fyra procent av 233W blir då värme i regulatorn, = 9,3
#8: nævner et skifte i temperaturen til 34 grader?
#9: ingen temperaturangivelse, men Tre procent av 284W blir då värme i regulatorn, = 8,5W
#12: Nævner 44 grader
#13: ingen temperaturangivelse, men12 procent av 80W blir då värme i regulatorn, = 9,6W
#14: svalnat til 32 grader, og En procent av 192W blir då värme i regulatorn, = 1,9W

Når dine ventilatorer tilsammen bruge 6,6W, så ser jeg ikke nogen signifikant forskel i ændringen af energimængden der forsvinder til varme, der kan "retfærdiggøre" anvendelse af elektrisk ventilation. Med en fin størrelse batteribank, som du har, så vil det ikke betyde nioget i den daglige drift.

Men som en teoretisk øvelse er dine målinger meget interesssante.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.553
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det är fortsatt så att jag inte mätt hur fläktarna påverkar verkningsgraden.
Det jag har mätt, är hur stor verkningsgrad det är vid olika effekter från solpanelerna.

Du kan bortse från alla angivna temperaturer i mina märningar.
Då kanske du förstår vad jag mätt, verkningsgrad.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
523
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ska man vara petig är det egentligen förlusteffekten du mätt och sen därifrån har du räknat fram verkningsgraden. Och naturligtvis låter det bättre med en verkningsgrad på 98% än en förlust på 5%.
Det som kanske skulle vara intressant är att koppla in solpanelerna en kort stund och mäta vilken effekt de avger direkt och vilken effekt som batterierna får med regulatorn.
Speciellt skulle man nog se en ordentlig skillnad vid låg instrålning så att direktinkoppling inte ger något alls men inverterfunktionen gör att det laddar.
Vill man så kunde man slänga in en gammal pwm regulator och få svart på vitt att de spenderade pengarna verkligen lönat sej i anläggningen. I ett visst läge kan det vara så att den ger mer men i alla andra lägen ger den mindre.
Mätteknik kan vara roligt och man får en djupare kunskap i hur allt förhåller sej i verkligheten. Man blir lite av en expert.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.553
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det som kanske skulle vara intressant är att koppla in solpanelerna en kort stund och mäta vilken effekt de avger direkt och vilken effekt som batterierna får med regulatorn.
Inte för min del, jag har 50V paneler.
Även under belastning ger dom som synes ovan 37-40V, blybatteriet skulle inte må bra av det och BMS skulle stänga LFP batteriet.
och mäta vilken effekt de avger direkt och vilken effekt som batterierna får med regulatorn.
Effekten in från panelerna och ut till batteriet är precis det jag har redovisat.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
751
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Intressant att läsa för de som kan tekniken och ev. bakgrund inom termoteknik. För övriga ser detta ganska nördigt ut...
Regulatorns verkningsgrad hit eller dit har minimal påverkan i slutändan. Min VE 10A regulator ger aldrig mer än 7.5A och då ligger solen rakt på panelen 160W. Max energiutbyte har varit ca 55Ah över ett dygn. Detta med att en överlever enbart med solpaneler uppe hos oss är båg så länge som det inte ligger minst 500W på husbilstaket.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Detta är nördigt men intressant många lever i tron att en panel på 100w levererar 100 w till bilen när verkligheten är att man aldrig får ut den effekt som panelen/panelerna är på själv har vi installerat 640 w men kommer inte i närheten av den effekten i verklighet. Många husbilar levereras med liten solpanel och enkel regulator och kunden förespeglas den nominella effekten nästan lite vilseledande information tycker jag.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.119
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Intressant att läsa för de som kan tekniken och ev. bakgrund inom termoteknik. För övriga ser detta ganska nördigt ut...
Nja, jag tycker tvärtom att det är ganska långt kvar till nördnivån.

Som omväxling är det ganska uppfriskande med en tråd som sakligt, korrekt och med hjälp av några enkla grunder i fysik/ellära ger fakta i en intressant fråga. Det är vi inte alltför bortskämda med ;)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.709
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Intressant att läsa för de som kan tekniken och ev. bakgrund inom termoteknik. För övriga ser detta ganska nördigt ut...
Regulatorns verkningsgrad hit eller dit har minimal påverkan i slutändan. Min VE 10A regulator ger aldrig mer än 7.5A och då ligger solen rakt på panelen 160W. Max energiutbyte har varit ca 55Ah över ett dygn. Detta med att en överlever enbart med solpaneler uppe hos oss är båg så länge som det inte ligger minst 500W på husbilstaket.
Jag brukar räkna med 50% verkningsgrad. Ger det mer är det bra! Solens hetta på panelerna sänker effekten
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
523
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Om man räknar efter den effekt som panelerna uppges ge tillsammans med inte optimal vinkel mot solen och förluster till batteriet kan det det säkert hamna i det häradet. 100w ger nog 80 i verkligheten sen begränsad solinstrålning och regulatorn som man inte klarar sej utan. Man säkert räkna så när man dimensionerar en anläggning.
Nu tycker ju jag att eftersom panelerna inte kan lämna den effekt som det står på dom så hamnar man fel redan där. Så man kan inte utgå från det värde som står på skylten eftersom det aldrig kommer att inträffa. Man utgår från att högsta ström och högsta spänning inträffar samtidigt vilket aldrig kommer att hända. Det är som att en bil skulle ha den lägsta bensinförbrukningen samtidigt den körs på toppfart.
Sen ska ju en hög spänning kanske 50v omvandlas till 14v det sker naturligtvis med förluster. Att man har en så hög spänning kan bero på att man seriekopplat panelerna men kan också bero på att man köpt paneler för att monteras på ett hus för att göras om till växelspänning.
De blir antagligen billigare per watt. Och sannolikt behöver inte regulatorn mycket sällan eller aldrig höja utgående spänning över ingående spänning.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
523
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
För min del är prio 1 att man har ström till värmen på nätterna och ström till belysningen och kan ladda mobiltelefonen datorn surfplattan.
I stort sett är allt annat lyx och då räknar jag med att kylen och varmvattnet går på gasol.
Kyl/frys med kompressor är ett tärande tillbehör speciellt om den är eftermonterad i ett utrymme utan riktig ventilation med ventiler utomhus.
Skulle man räkna på vad en kylfrys hemma tar i effekt över ett år skulle man nog fundera lite. Jag tömmer den när jag åker bort och stänger av.
När man köper husbil är det nog så att det blir med betoning på Hus och knappast camping det ska vara bekvämt som hemma man vill inte gärna ändra sitt levnadssätt när man är äldre. och det är dit man strävar hela tiden att det ska vara som hemma men ändå inte.
Glöm det där med luftmadrasser tält som det regnar in i ficklampor. Trots att man inte drack en öl ens var man fullständigt led bruten allt värkte i kroppen och huvudet. Det var en ond tid. som satte sina spår.
 
Toppen