• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Helen&Michael

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Borås
HBK-Nr
30359
Medlemskap
2024
Hej på er!
Vi har en Tec Star, byggd på en Mercedes Sprint 2,2 automat.
Förra våren dök det upp ett problem, vi lämnade in den de hittade inget fel, vi körde, det hände igen…sen körde vi i höstas/vintras och våren utan ett ett ända fel. Men nu dyker det upp OFTA.
Problemet är: Vi kommer åkande och kör i 80,1900 varv, inget gaspådrag allt lugnt så än länge, men så ska man börja gasa om man då är lätt på gaspedalen så slutar bilen dra. Då får vi köra in till kanten stänga av motorn och vänta tills displayen slocknar, starta bilen och allt är i sin ordning igen. Men det händer igen vid just 80. Jag har fört anteckningar om hastighet/ väder/ bränsle i tanken (antalet ploppar kvar), nu även om det är backigt eller ej. Gemensamma nämnaren är att vi kör i 80 och det är nedför. Är det någon som kan hjälpa oss att förstå vad händer och varför bara i en viss hastighet? Bör läggas till att det händer inte varje dag men kan hända flera gånger på en och samma dag. Med vänlig hälsning Helén & Michael
 
Senast ändrad:

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.196
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Hade ett liknande fel på min gamla Opel Kadett (bensinare visserligen). Körde en hel vinter och råkade ut för att motorn inte drog vid omkörningar och vid 90 km/h. När våren kom hittade jag lösningen. Ventilationsslangen till tanken hade en ispropp.
Kan de vara ett liknande fel du har, ventilationen till tanken är täppt på något sätt.
 

Helen&Michael

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Borås
HBK-Nr
30359
Medlemskap
2024
Jag har haft ett liknande problem på min 616cdi. Då slutade turbon att ladda ibland, omstart hjälpte till nästa gång osv.
På min var det denna styrventil som fick bytas.

Visa bilaga 235123

Fick hjälp av en superduktig Sprinter-mek på VeHo truck i Västerås.

Jag har haft ett liknande problem på min 616cdi. Då slutade turbon att ladda ibland, omstart hjälpte till nästa gång osv.
På min var det denna styrventil som fick bytas.

Visa bilaga 235123

Fick hjälp av en superduktig Sprinter-mek på VeHo truck i

Ok, tryckomvandlaren. Den är ett relativt vanligt förekommande fel på Ducato också.
Men jag hade andra fenomen när min inte ville vara med längre.
Det låter som du inte tror på det felet
 

Helen&Michael

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Borås
HBK-Nr
30359
Medlemskap
2024
Hade ett liknande fel på min gamla Opel Kadett (bensinare visserligen). Körde en hel vinter och råkade ut för att motorn inte drog vid omkörningar och vid 90 km/h. När våren kom hittade jag lösningen. Ventilationsslangen till tanken hade en ispropp.
Kan de vara ett liknande fel du har, ventilationen till tanken är täppt på något sätt.
I vårt fall är det tvärtom, bilen har inte en endaste gång slutat dra i vinter.
 

Helen&Michael

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Borås
HBK-Nr
30359
Medlemskap
2024
Jag har haft ett liknande problem på min 616cdi. Då slutade turbon att ladda ibland, omstart hjälpte till nästa gång osv.
På min var det denna styrventil som fick bytas.

Visa bilaga 235123

Fick hjälp av en superduktig Sprinter-mek på VeHo truck i Västerås.
Kollar på det här imorgon (senare idag tack snälla för att du delar med dig.
 

Helen&Michael

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Borås
HBK-Nr
30359
Medlemskap
2024
Jag har haft ett liknande problem på min 616cdi. Då slutade turbon att ladda ibland, omstart hjälpte till nästa gång osv.
På min var det denna styrventil som fick bytas.

Visa bilaga 235123

Fick hjälp av en superduktig Sprinter-mek på VeHo truck i Västerås.
Tack Kunde du byta den själv eller lämnade du in den och de bytte den på verkstan?// Helén
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
329
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Det låter som du inte tror på det felet
Är lite tveksam, om man inte kan varva upp motorn så är jag ganska säker på att det är något annat som strular.
Vi kanske skulle klargöra vad du menar med att den inte drar. Är den kraftlös eller går det inte att gasa alls? Det kan ju ha med växellådan att göra också. Vad händer om man växlar manuellt?
Eftersom det händer när motorn är obelastad och samma hastighet så kan det ju vara så att lådan går i någon slags mode som återställs vid omstart. Vad händer om man använder annan växel? Uppstår det även vid användning av farthållaren?
 

Helen&Michael

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Borås
HBK-Nr
30359
Medlemskap
2024
Vi tar det från början: Vi kommer åkande och allt är i sin ordning. Vi ligger i 80 km/ h (hände även i 60 km/h igår). När man ska öka hastigheten och man trycker ner gaspedalen lugnt som brukligt är när man ska öka i hastighet så slutar bilen att dra. Lägger man i neutralen så varvar motorn. Stannar vi bilen och slår av tändningen, väntar tills displayen slocknar (ca 1 min) startar den bilen igen så är det som det aldrig hänt, tills nästa gång. Vi har ingen farthållare.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.840
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Fortfarande lite oklart :) När den "slutar dra", varvar motorn upp då men utan att bilen drar eller känns det bara som att gaspedalen blir död?
Om gaspedalen känns död lutar det åt något med bromskontakten eller logiken runt den som nämndes tidigare.
I neutralläge kan man varva motorn med bromsen nere men inte om en växel ligger i. Om bilen plötsligt tror du håller ner bromsen klipps gasen bort.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
329
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Vi tar det från början: Vi kommer åkande och allt är i sin ordning. Vi ligger i 80 km/ h (hände även i 60 km/h igår). När man ska öka hastigheten och man trycker ner gaspedalen lugnt som brukligt är när man ska öka i hastighet så slutar bilen att dra. Lägger man i neutralen så varvar motorn. Stannar vi bilen och slår av tändningen, väntar tills displayen slocknar (ca 1 min) startar den bilen igen så är det som det aldrig hänt, tills nästa gång. Vi har ingen farthållare.
Om du växlar ner manuellt, vad händer då?
 

Helen&Michael

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Borås
HBK-Nr
30359
Medlemskap
2024
Fortfarande lite oklart :) När den "slutar dra", varvar motorn upp då men utan att bilen drar eller känns det bara som att gaspedalen blir död?
Om gaspedalen känns död lutar det åt något med bromskontakten eller logiken runt den som nämndes tidigare.
I neutralläge kan man varva motorn med bromsen nere men inte om en växel ligger i. Om bilen plötsligt tror du håller ner bromsen klipps gasen bort.
Nu är ny bromskontakt beställd, den gamla såg ok ut… möjligt lite glapp i sidled.. men absolut värt att testa en ny.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.840
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja eller kanske bara leka lite med bromspedalen när fenomenet inträffar. Trycka lite lätt på den en massa gånger, dra upp den med foten o.s.v.
Om det är ett simpelt glapp i själva kontakten så borde det släppa då och gasen börja fungera igen. Det ju i så fall dom inbromsningar till fullt stopp som du gör nu som "fixar" glappet inför dina omstarter.
Händer inget när du härjar med bromspedalen är det troligen något annat än rent enkelt glapp i kontakten. Kanske en smyghalvkortis i kontaktkretsen som gör att du ligger precis på gränsen för att bilen skall tro att du trycker på bromsen. Vid dina omstarter idag kanske värdet i kretsen omvärderas och den anses då inte vara sluten (bromspedalen inte nertryckt) längre. Efter en tids körning så ändrar den sig..
Ett annat sätt att utesluta bromspedalen är ju om det går att se om bromsljuset är tänt när det sker. Inte lätt om det inte är natt men om dom inte lyser så kan man rimligen stryka bromspedalen och kontakten från listan.

Rena gissningar givetvis men med lite tester går det ju att utesluta en del och ringa in lite andra möjligheter.
Även om man inte hittar det och måste lämna in bilen kan det spara många timmar, läs pengar, om verkstan får lite mer info om vad man testat och kommit fram till. Det är ju ofta lite blandad skärpa på knivarna där..
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.999
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vår personbil krånglar, den drar inte i mellanåt och stannar jag bilen och stänger av motorn nån minut så går den normalt igen.
Nu ska den in på verkstad för byte eller rengörning av partikelfiltret.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
om jag inte minns helt fel så har ni väll vart hoss nån som kollat värdena på gaspedalen och den diffade på 2% nånting ? om jag funderar lite så skulle det kunna vara så att ni får ingen "aktiv" felkod på gaspedalen men i mercedes kan den ligga "dold" som ett litet f det klarar inte alla felsökningsdatorer av att se tyvär. enda sättet att se den är under just den körcyklen som den är satt under dvs innan man slår av tändningen.
eller åka till någon med tillgång till Mercedes Xentry eller motsvarande dator (Auktoriserade Mercedes Verkstäder har Xentry)
 

Helen&Michael

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Borås
HBK-Nr
30359
Medlemskap
2024
Upplevde ni någon förbättring direkt efter bytet av någon av komponenterna ? eller är 12mil "normal" intervall för felet ?
Vi tyckte att bilen gick jämnare efter bytet av gaspedal. Bromskontakten märkte vi ingen skillnad när vi bytte den. Det finns inget som heter normal intervall. Det är olika, att ligga på 1900 varv och smyga upp till högre hastighet är det normala att det händer.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Jag har vart ute för liknande bekymmer på Sprinter 906or med OM651 motor men ni har ju en äldre generation så följande får man ta med en nypa salt. dock förekommer det på fler plattformar än just sprinter från Mercedes.
Kontaktstiften I kontakterna tillverkas av TE conectivety nånting och säljs bara färdigkotakterade med en kabelstump från MB.
Men eftersom jag bytt rätt några sådana och behövde så att jag kunde byta dom på rätt sätt fick jag leta fram tillverkarens art.nr och på så vis fick jag även fram specifikationer på dom. har även kollat på dom i microscope för att lokalisera problemet.
Summan av detta är iaf att man behöver en hane som har exakt rätt dimension när man ska testa kontaktstiften.
Just det är inget som man bör göra utan rätt utrustning/stift mm för petar man in ett för tjockt stift så har man ett till sporadiskt fel som blir ett jätte jobb att hitta för nästa som får det på sitt bord. även byte av kontaktstift kräver rätt tänger och viss kunskap för att öppna och få ur kontakt stiften.
Så om ni inte känner någon bilelektronik specialist är nog närmaste Mercedes verkstad det enda jag kan rekomendera bortsett från pris och tid
 
Toppen