• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VIKING HUSBILAR

MAN.CITY

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Orsa
HBK-Nr
38790
Medlemskap
2024
Hej & God Morgon!
Lystring: VIKING ägare
Vi är ett par personer som har träffats, och har utbytt erfarenheter, vad gäller VIKING HUSBILAR.
Mitt förslag är att vi, VIKING ägare bildar en KLUBB, för "framtida segrar"
Snälla; Ni som äger en VIKING Husbil....Hör av Er!
 

H & M

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Munkedal
HBK-Nr
39298
Medlemskap
2024
Hej
Ja det skulle vara väldigt intressant att få kontakt med fler Viking ägare.
Bra initiativ Man.City!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.846
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Enligt min information inregistrerades 9 st Viking under perioden juni 2004 - september 2007. Av dessa finns 8 kvar i registret, och förmodligen är det ytterst få av ägarna till dessa om är medlemmar i HBK och därigenom ser uppropet.

Pålle
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.566
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Enligt min information inregistrerades 9 st Viking under perioden juni 2004 - september 2007. Av dessa finns 8 kvar i registret, och förmodligen är det ytterst få av ägarna till dessa om är medlemmar i HBK och därigenom ser uppropet.

Pålle
Jag vet inte var det går att få tag på denna infon men kan inte du dela med dig av den via PM till TS så att han kan ta kontakt med de som har Viking. Jag mötte en Viking för någon vecka sedan fö men jag kommer inte ihåg var.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Såvitt jag förstår, strider det mot GDPR att jag lämna ut uppgifterna.

Om TS (trådskaparen) så önskar, kan han försöka köpa informationen från TS (Transportstyrelsen).

Pålle
Du bör utan att vara ute på laglöst vatten kunna dela med dig av registreringsnumren så kan TS själv söka ägarna genom transportstyrelsens sms tjänst.

Hälsningar
Peter
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.566
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag fick tillgång till informationen för ett specifikt ändamål, och har förbundit mig att inte sprida den vidare. Kan därför inte ens lämna ut registreringsnumren.

Pålle
Då skulle du kanske inte ens nämnt det här. Har du fått tag på infon så kan det ju knappast vara hemligstämplad information.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.149
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Då skulle du kanske inte ens nämnt det här. Har du fått tag på infon så kan det ju knappast vara hemligstämplad information.
Har man fått informationen i förtroende att inte sprida den vidare, är det väl helt riktigt att inte göra det? Att sedan ange att det finns åtta registrerade
bilar kan ju vara bra hjälp det med? Det är ju ändå stort skillnad på att lämna ut Reg:Nr och därigenom ägare, än att lämna ut hur många registrerade bilar det finns?
 

H & M

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Munkedal
HBK-Nr
39298
Medlemskap
2024
Jag har sökt och samlat in så mycket information det går att hitta om Viking husbilar men alldrig fått fram hur många som tillverkades. Så denna information var mycket bra att få
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.566
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Har man fått informationen i förtroende att inte sprida den vidare, är det väl helt riktigt att inte göra det? Att sedan ange att det finns åtta registrerade
bilar kan ju vara bra hjälp det med? Det är ju ändå stort skillnad på att lämna ut Reg:Nr och därigenom ägare, än att lämna ut hur många registrerade bilar det finns?
Varför överhuvudtaget lägga sig i diskussionen, hur kan man få tag på GDPRskyddad information i "förtroende"?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.566
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Eftersom inte SÄPO är inblandade så går det ganska lätt att få reda på det. På garaget finns hur man gör för att fixa det Hur tar man reda på hur många det finns registrerade av en modell? - Sidan 1 och finns det bara 8 så kostar det inte heller många kronor att få reda på det. fordonsurval@transportstyrelsen.se för den som inte gitter läsa igenom tråden på under 25 inlägg.

När det gäller husbilar så kan det kanske vara lite snårigare eftersom en del är registrerade som tex Fiat och andra under bodelstillverkarens namn tex Adria.

Det är ju så som fordonstillverkare gör för att skicka direktreklam till de som tex äger en Volvo.
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.566
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Absolut inte men att hålla på att säga att man fått offentlig information i förtroende är ju inte heller direkt trovärdigt. Jag har däremot gett en källa där det går att hitta informationen som TS (TrådSkaparen) söker. Hur tar man reda på hur många det finns registrerade av en modell? - Sidan 1 alternativt fordonsurval@transportstyrelsen.se

Vi brukar ju uppge källa till den informationen som vi ger/hänvisar till och Pålle är ju utomordentlig på att göra detta i vanliga fall så därför tyckte jag att han skulle kontakta TS (TrådSkaparen) och ge info via PM. Tycker du att detta var/är konstigt?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.149
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Absolut inte men att hålla på att säga att man fått offentlig information i förtroende är ju inte heller direkt trovärdigt. Jag har däremot gett en källa där det går att hitta informationen som TS (TrådSkaparen) söker. Hur tar man reda på hur många det finns registrerade av en modell? - Sidan 1 alternativt fordonsurval@transportstyrelsen.se
Ditt inlägg gav onekligen intrycket att du ville styra om jag fick kommentera eller inte! Och varför håller du på och borrar i detta överhuvud taget.
Pålle har gett information som var till hjälp för trådskaparen men är inte på något sätt skyldig att lämna ut mera!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.317
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Eftersom inte SÄPO är inblandade så går det ganska lätt att få reda på det. På garaget finns hur man gör för att fixa det Hur tar man reda på hur många det finns registrerade av en modell? - Sidan 1 och finns det bara 8 så kostar det inte heller många kronor att få reda på det. fordonsurval@transportstyrelsen.se för den som inte gitter läsa igenom tråden på under 25 inlägg.

När det gäller husbilar så kan det kanske vara lite snårigare eftersom en del är registrerade som tex Fiat och andra under bodelstillverkarens namn tex Adria.

Det är ju så som fordonstillverkare gör för att skicka direktreklam till de som tex äger en Volvo.
Förenkla inte Dataskyddsförordningen, eller GDPR, som är den engelska förkortningen. Den ställer stora krav på den som inhämtat information i ett visst syfte, att förvalta informationen.

Påminner lite om rekvisiten för grovt förtal. Även om en känd gärningsman är dömd för ett brott, är det inte självklart att du får vidarebefordra det, trots att domen är offentlig. Du kan dömas för grovt förtal.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.846
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Vill bara påpeka att jag inte fått informationen "i förtroende". Den är köpt för att användas för ett specifikt ändamål, och fick inte användas på anat sätt.

Att ange hur många poster det fanns i materialet anser jag inte vara att sprida ägarinformationen vidare.

Pålle
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.566
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Förenkla inte Dataskyddsförordningen, eller GDPR, som är den engelska förkortningen. Den ställer stora krav på den som inhämtat information i ett visst syfte, att förvalta informationen.

Påminner lite om rekvisiten för grovt förtal. Även om en känd gärningsman är dömd för ett brott, är det inte självklart att du får vidarebefordra det, trots att domen är offentlig. Du kan dömas för grovt förtal.
Fordonsuppgifter är offentliga uppgifter, inget hemligt utan bara att söka det man vill ha reda på. Direktreklam till de som äger en viss typ av fordon används dagligen av företag som vill sälja sina tjänster till just de personer som har dessa fordon.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.566
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vill bara påpeka att jag inte fått informationen "i förtroende". Den är köpt för att användas för ett specifikt ändamål, och fick inte användas på anat sätt.

Att ange hur många poster det fanns i materialet anser jag inte vara att sprida ägarinformationen vidare.

Pålle
OK då förstår jag hur du menar, jag har ju även hänvisat till hur man får den info som du har köpt. Att du skulle skriva ut personuppgifter här på forumet har heller aldrig varit på tal utan jag kom med idén om att du skulle kontakta TS (TrådSkaparen) via pm om hur du fick tag på de uppgifter han så ivrigt sökte. Nu finns det hur som helst hänvisningar hur han ska göra och vill han betala för att få uppgifterna till de 8 som finns så är det upp till honom.

Jag anser att härmed så behöver jag inte lägga mig i tråden längre och kommer heller inte kommentera fler inlägg. Ha en god natt säger han som har en alldeles upp och nervänd dygnsrytm i midnattssolen, tack och lov så vänder nu.
 
Toppen