Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Nu e jag dum men vad är rekord.läge?Den saknar rekond.läge vad jag kan se, då går det bra.
Inte alls, hur ska alla kunna veta vad det är, det är jag som är otydlig.Nu e jag dum men vad är rekord.läge?
Den har ju två inställningar, bly/syra och AGM. Vilket läge är lämpligt för litium?Jag har denna laddare till litiumbatterier , fungerar precis som PeterK skriver.
Ok! Tack för informationen. Men tycker du att jag ska byta laddare och isåfall vilken rekommenderar du? Jag kan inte se på min att där finns två inställningar som master skriver i sitt inlägg. Tack så länge Peter.Inte alls, hur ska alla kunna veta vad det är, det är jag som är otydlig.
Vissa laddare är så kallade "smarta" har ibland ett Rekonditioneringsläge som är tänkt att avsulfatera bly/syra-batterier, denna funktion kan vara skadlig för ett Litiumbatteri, men din laddare har bara de 3 vanliga stegen.
Dock är den inte så stor 10A, den kommer att ladda 10A en kortare stund och känner av en relativt hög spänning från Litiumbatteriet, då växlar den till steg2 där lägger den sig på en konstant spänning på 14,4V och troligen betydligt under 10A, sen går den till steg3 som är en ren underhållsladdning. Så jag misstänker att när du tömt Litiumbatteriet lite djupare så kan du behöva starta om laddningsprocessen en eller flera gånger för att nå fulladdat bobatteri. Men det är ingen fara för ett Litiumbatteri, ifall det var det du undrade om vid ett byte.
BlyDen har ju två inställningar, bly/syra och AGM. Vilket läge är lämpligt för litium?
Du får ta bort plastkåpan för att byta inställningar, visserligen har jag 16A versionen men antar att din är lika.Ok! Tack för informationen. Men tycker du att jag ska byta laddare och isåfall vilken rekommenderar du? Jag kan inte se på min att där finns två inställningar som master skriver i sitt inlägg. Tack så länge Peter.
Hej Olof!Du får ta bort plastkåpan för att byta inställningar, visserligen har jag 16A versionen men antar att din är lika.
Skulle jag byta blir det en Victron
![]()
Victron Blue Smart IP67 vattentät batteriladdare 17A, 12v
Batteriladdare i toppklass med återhämtningsfunktion, rekonditionering och appstyrning!...www.brl.se
Det finns ju olika storlekar på solceller!Hej priserna på livepo4 verkar vandra ner i pris . jag köpte nyss 2 st kepworth 100 Ah med blutoth inkl frakt för 3500kr /st, ska koppla in dom i senare, då det blir varmare. Men hur får man plats med 4 solceller på taket som aylahusbilen skriver ? .är bilen jättestor ?, är det inte bättre att ha nån mobil istället ifall det är skugga där bilen står
Var köpte du Kepworth med BT för 3500?Hej priserna på livepo4 verkar vandra ner i pris . jag köpte nyss 2 st kepworth 100 Ah med blutoth inkl frakt för 3500kr /st, ska koppla in dom i senare, då det blir varmare. Men hur får man plats med 4 solceller på taket som aylahusbilen skriver ? .är bilen jättestor ?, är det inte bättre att ha nån mobil istället ifall det är skugga där bilen står