Thompa och Lena
FD HBK Medlem
Hej
Om jag köper åretruntdäck i Sverige, får jag köra med dessa i Tyskland på sommaren?
Om jag köper åretruntdäck i Sverige, får jag köra med dessa i Tyskland på sommaren?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hej
Netop dette er grunden til michelin agilis crossclimate blev lavet, særdeles god om sommeren ogsåDet finns bara 2 typer av däck: Sommar- resp. vinterdäck.
Har däcken snöflinga/alptopp är det vinterdäck, annars sommardäck.
I Sverige är det fortfarande godkänt att köra på vinterdäck utan dubbar året runt, men det pågår diskussioner att förbjuda detta eftersom bromssträckan blir så mycket längre (upp till 30 %) på sommaren
Det finns ett antal husbilsmärken som levererar bilar med året runt däck(alptoppsnöflinga) dessa kommer knappast bli förbjudna.Det finns bara 2 typer av däck: Sommar- resp. vinterdäck.
Har däcken snöflinga/alptopp är det vinterdäck, annars sommardäck.
I Sverige är det fortfarande godkänt att köra på vinterdäck utan dubbar året runt, men det pågår diskussioner att förbjuda detta eftersom bromssträckan blir så mycket längre (upp till 30 %) på sommaren.
Hur det är I Tyskland vet jag inte säkert men jag gissar att det är ok att köra på kontinentala vinterdäck där, ibland kallade åretruntdäck
Det är helt uppenbart att friktionsdäck ger betydligt längre bromssträcka än sommardäck på sommaren.Det finns ett antal husbilsmärken som levererar bilar med året runt däck(alptoppsnöflinga) dessa kommer knappast bli förbjudna.
Kan du ange referens till ditt sista påstående,angående förbud för dessa däck.
Hej
Tänk att det skulle behövas 12 inlägg för att TS skulle få svar på sin fråga.Hej Thompa och Lena!
Svaret på din enkla fråga är JA det får du.
Stod själv i valet och kvalet. Nya sommardäck eller året runt däck. Vi skulle dra till Spanien på hösten och åter på våren. Behöver med andra ord inte några däck för vintern. Det blev nya Continental sommardäck.
Och sen kom Coronan och vi blev kvar i Sverige över vintern. Nu hade det varit bättre med åretrunt däck.
Lycka till med Ert val.
Jag håller helt med dig,dessa däck kör man inte med i svensk vinter,men dom är lagliga.Det är helt uppenbart att friktionsdäck ger betydligt längre bromssträcka än sommardäck på sommaren.
Siffror mellan 40 och 67 % anges i olika tester.
Här är en motion om detta som visar att diskussioner finns:
![]()
Friktionsdäck på sommaren (Motion 2017/18:512 av Lars Beckman (M))
www.riksdagen.se