Vad innebar bytet av plattform för de som jobbar i "maskinrummet"? Hur mycket arbete krävdes för att starta upp Webbplatsen på en ny plattform?

Plattform3.JPG


Frågan många ställde sig, varför byta?
Efter 10 års drift hade det blivit hart när omöjligt att uppgradera mjukvara och server. Gammal mjukvara som dessutom var en säkerhetsrisk och till det aviserade Google att de snart skulle ranka äldre sidor lägre. Så vi var tvugna att göra något åt läget. Men samtidigt var det ett för stort arbete att lägga på ett fåtal personer som skötte forumet på sin fritid. Så vi tog in hjälp och skapade samtidigt en arbetsgrupp som jobbade fram det nya forumet tillsammans.

Innan det nya plattformen sjösattes
En av de stora uppgifterna innan flytten var att arbeta med hur utformningen skulle vara. Den skulle anpassas till vår systematik och vårt sätt att ha det, vi måste hitta tilläggsmoduler som stämde med våra önskemål och sen få en layout vi tyckte var ok. För varje tilläggsmodul krävdes en anpassning till vårt behov, dessutom skulle allt översättas till svenska.

Rent tekniskt gick övergången mycket bra, många användare fick det att fungera även i det nya. Med så många medlemmar fick vi cirka 150 mail per dag, plus lika många inlägg i trådar. Det var en del medlemmar som hade problem de första veckorna. Det blev under en lång tid en enormt arbetskrävande period för webb. Vi fick även hjälp av många medlemmar som svarade på olika frågor. Eftersom vi hade bytt plattform fanns en massa tekniskt arbete som behövde göras. Vi gick från en egen server på ett serverhotell till en köpt serverkapacitet med helt ny plattform.

Översättningen
Överflyttningen från tidigare forum till nuvarande startade redan tidigt 2017. Det är ett engelskt program med engelsk text och den stora utmaningen var att översätta mer än 16 000 texter (fraser) till svenska och använda begripliga uttryck som också är etablerade i andra program. Dessutom måste vi vara konsekventa och inte använda olika ord på samma funktion i olika delar i systemet. Översättningen gjordes med mellan 200 och 500 fraser per dag, så översättningen tog sin tid. Ett väldigt tidskrävande jobb kort sagt.

Våra servrar finns i en datahall någonstans i Karlstadstrakten. Företaget där servrarna finns ger oss dygnet runt support så att vi snabbt kan få upp systemet igen om något skulle hända. När vi flyttade från det gamla forumet, i januari 2018, hade vi jobbat i mer än två år med att få fram vilken plattform vi skulle välja och hur den skulle se ut. Sedan vi gick live tidigt 2018 har vi bara haft en incident, så tillgängligheten har varit stabil.

Vi samarbetar med ett företag placerat i Karlstad. De hjälper oss med programmering av funktioner och har bl.a. gjort programmet för Husbilsplatserna.

Vi är nu inne i slutfasen av den första stora uppdateringen av Husbilsklubben.se sedan vår lansering. Förbättringarna är inom:

Säkerhet
Bättre mobilanpassning.
Enklare - modernare utformning
Buggfixar.

Facebook bild 1.jpg


Sedan 2011 har husbilsklubben en grupp på Facebook. FB-gruppen är ett komplement till forumet. Idag är det ca 3 800 av HBK’s medlemmar som är medlemmar i denna. Sex administratörer sköter intag av medlemmar och hanterar inlägg. Man måste vara medlem för att få gå med i FB-gruppen, men även partner till medlem kan vara med om det angivits på hemsidan.