• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugeot Boxer köpa?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.657
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det du först och främst ska tänka på är, att den inte är godkänd i sitt nuvarande skick. Den är registrerad som lätt lastbil (karosseri BB – Skåpbil) och typgodkänd som sådan. Eftersom inredningen är fast monterad, måste det göras en registreringsbesiktning.

Dessutom vet inte någon hur stor/liten lastförmåga bilen har kvar efter att inredningen monterats. Tycker mig se limträskivor på några av bilderna, och sådana är tunga.

Vidare har ju bilen rullat närmare 25.000 mil...

Pålle
 
Senast ändrad:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.631
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Det du först och främst ska tänka på är, att den inte är godkänd i sitt nuvarande skick. Den är registrerad som lätt lastbil (karosseri BB – Skåpbil) och typgodkänd som sådan. Eftersom inredningen är fast monterad, måste det göras en registreringsbesiktning.

Dessutom vet inte någon hur stor/liten lastförmåga bilen har kvar efter att inredningen monterats. Tycker mig se limträskivor på några av bilderna, och sådana är tunga.

Vidare har ju bilen rullat närmare 25.000 mil...

Pålle
Tack för bra input!
Vikten kan jag ju lätt kolla men jag utgick från att den var godkänd eftersom den besiktigats flera gånger efter ombyggnaden. Ska givetvis kolla upp det!
Vad gäller milen har den säkert rullat det mesta som varubil under de första åren. Nuvarande ägare har sedan kört t o r Frankrike 5 gånger förutom ett antal turer i Sverige. Nog borde det kunnas finnas fler mil kvar i motorn om den skötts ordentligt, eller?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.871
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för bra input!
Vikten kan jag ju lätt kolla men jag utgick från att den var godkänd eftersom den besiktigats flera gånger efter ombyggnaden. Ska givetvis kolla upp det!
Vad gäller milen har den säkert rullat det mesta som varubil under de första åren. Nuvarande ägare har sedan kört t o r Frankrike 5 gånger förutom ett antal turer i Sverige. Nog borde det kunnas finnas fler mil kvar i motorn om den skötts ordentligt, eller?
Den borde kunna gå ett antal tusen mil till, beroende på hur den har skötts med oljebyten m.m. Något som skrämde mej lite, var isolering med
fårull, var finns den? Jag skulle aldrig kunna tänka mej organiskt material som isolering.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.631
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Den borde kunna gå ett antal tusen mil till, beroende på hur den har skötts med oljebyten m.m. Något som skrämde mej lite, var isolering med
fårull, var finns den? Jag skulle aldrig kunna tänka mej organiskt material som isolering.
Jag tyckte också det lät märkligt och vet inte var den använts eller varför. Ska titta på bilen i veckan som kommer och samlar frågetecken att räta ut innan ett eventuellt köp.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.212
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Ibland kan det vara bra att ha några fler alternativ att välja på.
Under "resans gång" får man då tid att utvärdera och att kunna jämföra objekten mot varandra.
Å andra sidan har du väl tillräckligt med erfarenhet från husbilar, för att kunna vara ganska objektiv i din bedömning.

Själv brukar jag resonera och tänka ett steg längre... vad får jag för bilen den dagen jag själv vill sälja den?
I det här fallet är väl kanske en ombyggd varubil inte det bästa scenariot?
Men det är bara mina egna tankar.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.631
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Ibland kan det vara bra att ha några fler alternativ att välja på.
Under "resans gång" får man då tid att utvärdera och att kunna jämföra objekten mot varandra.
Å andra sidan har du väl tillräckligt med erfarenhet från husbilar, för att kunna vara ganska objektiv i din bedömning.

Själv brukar jag resonera och tänka ett steg längre... vad får jag för bilen den dagen jag själv vill sälja den?
I det här fallet är väl kanske en ombyggd varubil inte det bästa scenariot?
Men det är bara mina egna tankar.
Mina erfarenheter räcker för att bedöma om den funkar boendemässigt för det jag tänkt ha den till. Däremot har jag ju bara haft nya Fiatbilar och är inte så bra på motorer och den delen.
Mina tankar kring priset är väl att en så pass ny bil med många mil knappast lär sjunka så mycket mer i pris förutsatt att jag köper till ”rätt” pris. Frågan är vad som är rätt pris och om motorn har tillräckligt många mil kvar för mitt behov. Enligt uppgift ska den vara väl servad och skött. Ska bli spännande se den!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.871
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tyckte också det lät märkligt och vet inte var den använts eller varför. Ska titta på bilen i veckan som kommer och samlar frågetecken att räta ut innan ett eventuellt köp.
Inget kylskåp, bara (kompressor?) kylbox, är den tillräckligt stor? Ingen sittgrupp/matplats inne? Dåligt med stuv, inga ordentliga överskåp.
Värmaren Webasto, är det bilens parkeringsvärmare eller en separat för boutrymmet? Hur är vatten/gråvatten utfört? bara dunkar? Toa?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.631
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Mycket att tänka på och en del har jag redan svar på, annat tar jag med som frågor när jag ska titta på den. Är medveten att den har begränsat med bekvämligheter. Tanken är att använda den lite här hemma på sommaren och då på camping. Sen hoppas jag vi ska kunna göra den en tur t o r till Santa Pola där vi sen bor i husvagn under vintern.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
355
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Så här tänker jag! Den där bilen har vissa fördelar och vissa tydliga nackdelar.
Allt utifrån frågan , Vad ska den användas till? Vilka funktioner behöver jag?
.............
Några exempel o tankar. En " riktig husbil " ger mera " bekvämlighet " och är mera anpassad. Nog borde man kunna få ganska mycket husbil för över 200 000 kronor?

För att ta sig upp och ner till Spanien, så känns denna som onödigt stor?
T ex en VW typ Transporter är ju smidigare... går att sova bekvämt i.... under en transportresa, storleken räcker.

Jag tror att den här bilen har sina största förtjänster för den som tänker göra t ex en längre tur ut i Europa. Kunna stanna lite diskret utan att se ut som en husbil... för den som vill åka på " låg budget ".
Flytta ganska ofta på sig.
Markisen syns dock!
Jo den är besiktigad.... men det går förmodligen inte att få en försäkring på den som husbil! Det kan ha viss betydelse, särskilt vid längre resor.
Jodå, motorn kan säkert funka betydligt fler mil, men det finns ju rätt mycket slitdelar som behöver ses över o ev repareras vid 25000 mil.

Sen tycker jag att " hembyggda " vans är ibland fantastiska byggen och ibland ser det hembyggt ut lång väg. Hur finish på detaljer är framgår inte av fotona i annonsen.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.631
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Så här tänker jag! Den där bilen har vissa fördelar och vissa tydliga nackdelar.
Allt utifrån frågan , Vad ska den användas till? Vilka funktioner behöver jag?
.............
Några exempel o tankar. En " riktig husbil " ger mera " bekvämlighet " och är mera anpassad. Nog borde man kunna få ganska mycket husbil för över 200 000 kronor?

För att ta sig upp och ner till Spanien, så känns denna som onödigt stor?
T ex en VW typ Transporter är ju smidigare... går att sova bekvämt i.... under en transportresa, storleken räcker.

Jag tror att den här bilen har sina största förtjänster för den som tänker göra t ex en längre tur ut i Europa. Kunna stanna lite diskret utan att se ut som en husbil... för den som vill åka på " låg budget ".
Flytta ganska ofta på sig.
Markisen syns dock!
Jo den är besiktigad.... men det går förmodligen inte att få en försäkring på den som husbil! Det kan ha viss betydelse, särskilt vid längre resor.
Jodå, motorn kan säkert funka betydligt fler mil, men det finns ju rätt mycket slitdelar som behöver ses över o ev repareras vid 25000 mil.

Sen tycker jag att " hembyggda " vans är ibland fantastiska byggen och ibland ser det hembyggt ut lång väg. Hur finish på detaljer är framgår inte av fotona i annonsen.
Jag uttryckte mig nog lite slarvigt om resan jag tänkt t o r Spanien. Både dit och hem skulle vi nog ta ca en månad på oss. Bl a gjorde pandemin att den tur vi tänkt längs Frankrikes nordvästkust aldrig blev av och den skulle vi vilja göra. Klart en fördel att kunna stå lite inkognito men en bra Ställplats eller camping går lika bra för oss.
När jag tittar på husbilar för motsvarande pris är de ofta väldigt gamla och dessutom vill jag helst ha en riktigt kort bil men en som vi långa personer kan sova på tvärs vilket inte funkar i en VW.
Frågan om försäkring tar jag verkligen med mig!
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Det du först och främst ska tänka på är, att den inte är godkänd i sitt nuvarande skick. Den är registrerad som lätt lastbil (karosseri BB – Skåpbil) och typgodkänd som sådan. Eftersom inredningen är fast monterad, måste det göras en registreringsbesiktning.

Dessutom vet inte någon hur stor/liten lastförmåga bilen har kvar efter att inredningen monterats. Tycker mig se limträskivor på några av bilderna, och sådana är tunga.

Vidare har ju bilen rullat närmare 25.000 mil...

Pålle
Tveksam till att man måste registrera om den bara för att man inrett bilen. Många äldre husbilar är fortfarande lastbils registrerade och det är inget krav på att registrera om dom.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.657
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Tveksam till att man måste registrera om den bara för att man inrett bilen. Många äldre husbilar är fortfarande lastbils registrerade och det är inget krav på att registrera om dom.
Att äldre husbilar är lastbilsregistrerade beror på att reglarna var sådana "förr i tiden".

Sedan 1/5 2006 skall (i princip) alla bilar med bostadsinredning registreras som personbil (M1, klass 2).

Det fordon TS är intresserad av är helfordonsgodkänt som lastbil (N1).

Om ett fordon förändras på väsentligt sätt – t.ex. genom att det förses med fast inredning, eller att användningssättet ändras – skall en registreringsbesiktning göras.

Eftersom användningssättet ändrats från "Huvudsakligen godsbefordran" (N1) till "Huvudsakligen personbefordran" (M1), och eftersom "Massa i körklart skick" ändrats, är det min bestämda uppfattning att dessa förändringar – var för sig – föranleder en registreringsbesiktning.

Vid en sådan måste dessutom minsta tillåtna lastförmåga uppfylla minimikraven (10N+10L).

Pålle
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
843
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Kolla serviceboken, såg att turbon var bytt, det tyder på att den inte är servad enl.bok. Är även dags för kamremsbyte.
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Att äldre husbilar är lastbilsregistrerade beror på att reglarna var sådana "förr i tiden".

Sedan 1/5 2006 skall (i princip) alla bilar med bostadsinredning registreras som personbil (M1, klass 2).

Det fordon TS är intresserad av är helfordonsgodkänt som lastbil (N1).

Om ett fordon förändras på väsentligt sätt – t.ex. genom att det förses med fast inredning, eller att användningssättet ändras – skall en registreringsbesiktning göras.

Eftersom användningssättet ändrats från "Huvudsakligen godsbefordran" (N1) till "Huvudsakligen personbefordran" (M1), och eftersom "Massa i körklart skick" ändrats, är det min bestämda uppfattning att dessa förändringar – var för sig – föranleder en registreringsbesiktning.

Vid en sådan måste dessutom minsta tillåtna lastförmåga uppfylla minimikraven (10N+10L).

Pålle
Ja så var det ju, tack för infon.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.631
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Att äldre husbilar är lastbilsregistrerade beror på att reglarna var sådana "förr i tiden".

Sedan 1/5 2006 skall (i princip) alla bilar med bostadsinredning registreras som personbil (M1, klass 2).

Det fordon TS är intresserad av är helfordonsgodkänt som lastbil (N1).

Om ett fordon förändras på väsentligt sätt – t.ex. genom att det förses med fast inredning, eller att användningssättet ändras – skall en registreringsbesiktning göras.

Eftersom användningssättet ändrats från "Huvudsakligen godsbefordran" (N1) till "Huvudsakligen personbefordran" (M1), och eftersom "Massa i körklart skick" ändrats, är det min bestämda uppfattning att dessa förändringar – var för sig – föranleder en registreringsbesiktning.

Vid en sådan måste dessutom minsta tillåtna lastförmåga uppfylla minimikraven (10N+10L).

Pålle
Men är det inte märkligt att den kan besiktigad och godkänd flera gånger efter ombyggnaden? Borde de inte reagera på Besiktningen?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.657
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Men är det inte märkligt att den kan besiktigad och godkänd flera gånger efter ombyggnaden? Borde de inte reagera på Besiktningen?

Den är väl kontrollbesiktigad utifrån vad den är registrerad som: skåpbil.

Då är det väl bara det nödvändigaste som besiktigats:: Tuta och torkare/spolare, belysning och bromsar samt lite till.

Eftersom det är en skåpbil bryr de sig inte om vad det är för last för tillfället – gödselsäckar, sopor, byggmaterial, möbler...

Listan över vad de INTE bryr sig om kan göras mycket lång – däcken, till exempel (såvida de inte är iögonenfallande dåliga eller felaktiga.

Pålle
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.977
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Men är det inte märkligt att den kan besiktigad och godkänd flera gånger efter ombyggnaden? Borde de inte reagera på Besiktningen?
Jag köpte en lätt lastbil i dalarna som var ombyggd, den var besiktad så i 4 eller om det var 5år, utan anm., jag tog då för givet att den var ok. Men icke, jag fick körförbud och typbesiktning krävdes, dock kunde inte opus tekniker bedöma och godkänna, så jag var tvungen att ta hjälp av besiktningsman/tekniker på SFRO för att få bilen godkänd.

Han frågade direkt ifall bilen kom från Dalarna, de är värst i Sverige när det gäller korruption menade han.

Det jag vill säga är att bara för att någon godkänt ett fordon så behöver inte allt vara ok.
 
Senast ändrad:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.631
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag köpte en lätt lastbil i dalarna som var ombyggd, den var besiktad så i 4 eller om det var 5år, utan anm., jag tog då för givet att den var ok. Men icke, jag fick körförbud och ombesiktning krävdes, dock kunde inte opus tekniker bedöma och godkänna, så jag var tvungen att ta hjälp av besiktningsman/tekniker på SFRO för att få bilen godkänd.

Han frågade direkt ifall bilen kom från Dalarna, de är värst i Sverige när det gäller korruption menade han.

Det jag vill säga är att bara för att någon godkänt ett fordon så behöver inte allt vara ok.
Jag ska ringa och fråga på besiktningen här i Oskarshamn där jag i så fall kommer att besiktiga.
 
Toppen