• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Elcykel igen

Nicklas o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Björsäter
HBK-Nr
33907
Medlemskap
2024
Det skrivs mkt om elcyklar och att dom är tunga
Har ett par som vi funderar på att hänga på cykelstället bak
Men kanske blir fel för karossen
Vårt cykelställ känns väldigt stabilt och är godkändt för 50kg
Vägde dom vanliga cyklarna 15.5 kg
Och elcyklarna 21.8 utan batteri
Det skiljer bara 6.3 kg per cykel
Borde inte vara några problem
Eller vad tror ni om det
Nicklas
 

Bilagor

  • 20240428_180938.jpg
    20240428_180938.jpg
    3,1 MB · Visningar: 19

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Nej det borde ju stället klara, bäst att kontrollera fastsättningen så inget hänt. Sen måste man ha varningsskyltar för utskjutande last.
Lite extra spännband för transportsträckorna, batterierna kan man ju med fördel ladda inne under färd.
De flesta elcyklarna väger nog från 25kg och uppåt med batteri.
Man får ju inte vara helt klen för att få upp dom på stället.
Man ska räkna med att eftersom vikten ligger så långt bak kan man få lite sämre vägegenskaper.
Men vad trevligt att cykla på upptäcktsfärd.
 

bryngan

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
3001
Medlemskap
2024
Nej det borde ju stället klara, bäst att kontrollera fastsättningen så inget hänt. Sen måste man ha varningsskyltar för utskjutande last.
Lite extra spännband för transportsträckorna, batterierna kan man ju med fördel ladda inne under färd.
De flesta elcyklarna väger nog från 25kg och uppåt med batteri.
Man får ju inte vara helt klen för att få upp dom på stället.
Man ska räkna med att eftersom vikten ligger så långt bak kan man få lite sämre vägegenskaper.
Men vad trevligt att cykla på upptäcktsfärd.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Både vatten och smuts tränger in i alla elektriska och mekaniska delar som oftast är dåligt tätade och knappast klassade med något högre värde. Men sånt vet väl du Pålle?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.917
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Min elcykel (Biltema) har hängt med bak på husbilen i 10år tillsammans med en vanlig damtralla, inga problem med dem, dock aldrig utsatta för vägsalt. Lät dock bygga ett nytt kraftigare batteri när originalbatteriet tappade orken förra året.
Vägsaltet skyndar på förfallet på husbil m.m Cykelstället gav dock upp förra året, stora krafter som sliter på det, då monterade jag ett BR-system får se hur länge det hänger med.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
529
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Min elcykel (Biltema) har hängt med bak på husbilen i 10år tillsammans med en vanlig damtralla, inga problem med dem, dock aldrig utsatta för vägsalt. Lät dock bygga ett nytt kraftigare batteri när originalbatteriet tappade orken förra året.
Vägsaltet skyndar på förfallet på husbil m.m Cykelstället gav dock upp förra året, stora krafter som sliter på det, då monterade jag ett BR-system får se hur länge det hänger med.
Har du någon gång haft möjlighet att se en bil som aldrig någonsin rullat på vintern så inser man just det du skriver! I underredet är bromsdelar fortfarande lackerade ok, trummor och sköldar ser nya ut efter kanske 20 år.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har du någon gång haft möjlighet att se en bil som aldrig någonsin rullat på vintern så inser man just det du skriver! I underredet är bromsdelar fortfarande lackerade ok, trummor och sköldar ser nya ut efter kanske 20 år.
Men då går man ju miste om en stor trevlig del i husbilslivet, åka skidor, vakna i snölandskapet när det bara gnistrar, ingen trängsel..? :)
Jag kan säga att mina bromsdelar, hjulupphängningar och chassie är helt rostfria och bodelen oskadd trots flitigt vinteråkande med samma bil sedan -07. Bilen är sedan -96, men de kanske var tåligare då? ;) Bara man tvättar av ordentligt efter utfärden så klarar det sig bra!
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
529
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Men då går man ju miste om en stor trevlig del i husbilslivet, åka skidor, vakna i snölandskapet när det bara gnistrar, ingen trängsel..? :)
Jag kan säga att mina bromsdelar, hjulupphängningar och chassie är helt rostfria och bodelen oskadd trots flitigt vinteråkande med samma bil sedan -07. Bilen är sedan -96, men de kanske var tåligare då? ;) Bara man tvättar av ordentligt efter utfärden så klarar det sig bra!
Ja du har säkert rätt bara man spolar av underredet var gång det rullat i saltslask så håller det otroligt bra.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.935
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Min elcykel (Biltema) har hängt med bak på husbilen i 10år tillsammans med en vanlig damtralla, inga problem med dem, dock aldrig utsatta för vägsalt. Lät dock bygga ett nytt kraftigare batteri när originalbatteriet tappade orken förra året.
Vägsaltet skyndar på förfallet på husbil m.m Cykelstället gav dock upp förra året, stora krafter som sliter på det, då monterade jag ett BR-system får se hur länge det hänger med.
Vi köpte IKEAs elcyklar "Folkvänlig" 2013 för 6000:- st. Kollade då vilka delar den var ihopskruvad med och konstaterade att XXL då sålde samma cykel under ett annat namn för 15000:-. Våra IKEA cyklar har hängt med i 10 år och fungerar fortfarande bra. Den ena motorn kan vara lite "svårstartad" nuförtiden, efter vinteruppehåll. De mår bäst av att rulla mycket, som de flesta fordon. Batterierna har kvar ca 70%, vilket är smått fantastiskt. De har dock alltid haft överdrag på sig under resorna, och batteriet monterat. Batteriet sitter i ramen och tätar väl, när det är monterat.
 

Plisse

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
34066
Medlemskap
2025
Cyklar är normalt sett gjorda för att kunna användas utomhus, det ska de tåla.

Gör en extra koll på lastvikten däremot, med cyklar långt bakom bakaxeln får du ett högre bakaxeltryck. (Jag har själv 2 elcyklar på ett liknande ställ när vi kör, batterier inne i bilen för att spara lite vikt. Och har koll på överlasten...)
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.826
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vi köpte IKEAs elcyklar "Folkvänlig" 2013 för 6000:- st. Kollade då vilka delar den var ihopskruvad med och konstaterade att XXL då sålde samma cykel under ett annat namn för 15000:-. Våra IKEA cyklar har hängt med i 10 år och fungerar fortfarande bra. Den ena motorn kan vara lite "svårstartad" nuförtiden, efter vinteruppehåll. De mår bäst av att rulla mycket, som de flesta fordon. Batterierna har kvar ca 70%, vilket är smått fantastiskt. De har dock alltid haft överdrag på sig under resorna, och batteriet monterat. Batteriet sitter i ramen och tätar väl, när det är monterat.
Bra affär ni gjorde
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.917
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vi köpte IKEAs elcyklar "Folkvänlig" 2013 för 6000:- st. Kollade då vilka delar den var ihopskruvad med och konstaterade att XXL då sålde samma cykel under ett annat namn för 15000:-. Våra IKEA cyklar har hängt med i 10 år och fungerar fortfarande bra. Den ena motorn kan vara lite "svårstartad" nuförtiden, efter vinteruppehåll. De mår bäst av att rulla mycket, som de flesta fordon. Batterierna har kvar ca 70%, vilket är smått fantastiskt. De har dock alltid haft överdrag på sig under resorna, och batteriet monterat. Batteriet sitter i ramen och tätar väl, när det är monterat.
Då har vi likadan elcykel med batteriet i ramen, jag gav 6900kr 2014 på Biltema.
Jag lämnade in originalbatteriet Elcyklar I Västerås | Sjohagens El Cykel förra året och de bytte ut allt celler BMS m.m. hamnade på 14Ah, gick på under 4000kr
Den upplevs nu som en helt ny elcykel :cool:
 
Senast ändrad:

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
529
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Då har vi likadan elcykel med batteriet i ramen, jag gav 6900kr 2014 på Biltema.
Jag lämnade in originalbatteriet Här förra året och de bytte ut allt celler BMS m.m. hamnade på 14Ah, gick på under 4000kr
Den upplevs nu som en helt ny elcykel :cool:
IKEA sålde ut de sista av dessa för några år sedan på den outlet man hade tidigare i Älmhult. Vill minnas att de då kostade 4000 kr.... Synd att man inte slog till.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.935
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Batteriet till min IKEA Folkvänlig är ett Protanium eller Diavelo. Tror att Biltemas första rammonterade batteri är samma. Finns att köpa nya och få renoverade. Tror t o m Batteridoktorn kan fixa det.
Andra som är duktiga är Batterireparatören. Envolt och Perssons Lithium.
Vet att Batterireparatören och Envolt fixat Protanium och Diavelo batterier. Ex till Folkvänlig och Biltema.
 
Toppen