• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Waeco 12V kylskåp CR-0080 - stoppar men startar igen efter någon sekund

skiren

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
9409
Medlemskap
2024
Hej vänner!
Har ett 12/24V kompressorkylskåp Waeco CR-0080.
Det kyler & fungerar men jag hör att många gånger då det stannar så starar det igen efter någon sekund. I de fall det inte återstartar så upplever jag istället ett ”relä-klick” och det går sedan igång igen då kylning krävs.
Upplever inte att det är någon skillnad om jag är kopplad till extern 230V eller om jag använder 12V bodelsbatteri som kraftkälla.
Som sagt så funkar det men jag är ändå intresserad av att veta om beteende är normalt eller om det är något man skall fixa. Om det krävs experthjälp undrar jag om någon känner någon lämplig firma i sydsverige.
Tackar på förhand för alla tips.
Uno
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Har upplevt det problemet och då har det berott på att spänningen vid skåpet sjunkit när kompressorn startar då slår skåpet ifrån och då går spänningen upp och den startar osv osv.
Det beror klena kablar eller långa kablar går den på inverter orkar den inte med, kan ju vara kontaktsvårigheter.
Just startströmmen på kompressorn är ganska stor. Man kan testa med att köra på ett lägre värde på kylan.
Man måste se till att det finns ordentlig ventilation så kylningen fungerar man kan vid behöv behöva dammsuga genom kylspringorna om den dragit i sej damm.
 

skiren

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
9409
Medlemskap
2024
Hej och tack för ditt svar.
Problemet är inte vid start utan vid stopp.
Jag har rengjort och tagit bort dammet, men en idé är om det finns något (trasigt) överhettningsskydd i motorn som återställs direkt då motorn stannar. Men har kompressorn återstartat så går den igen utan avbrott tills den stoppar då tillräcklig låg temp har erhållits så jag tror inte på detta heller.
Uno
 
Toppen