BobVan
HBK Medlem
Tänkte berätta hur jag löst det med varmvatten i min egenbyggda Citroen Jumper campervan.
Jag köpte denna VVB från GB: Surecal 10 liters Calorifier
Den värmer vattnet på 3 sätt:
1. Kylarvattnet under körning, vilken ligger i en slinga utanpå vattenbehållaren(10L) och som värmer upp det inneslutna vattnet i VVB.
Håller vattnet tillräcklig varmt nästan ett helt dygn.
2. 12V värmeelement in i vattentanken som hämtar elen direkt från min solfångares MPPT.
3. 230V värmeelement in i vattentanken som jag kan koppla antingen via en extern strömkälla när jag har tillgång till en sådan, eller via min inverter.
Förutom själva VVB tillkommer ett expansionskärl, relä att styra när el skall tillföras till värmeelementen, ytterligare kylarslang för att nå VVB och lite div. kopplingar.
Den nya kylarslangen kopplas på den befintliga kylarslangen i motorutrymmet, efter att den lämnat kupe'n (högra sett framifrån). Återkopplar sedan efter den varit och vänt på VVB till samma slang. Kopplar på kallvatten på nedre intaget till VVB och tar ut varmvattnet via det övre uttaget. Via en tillhörande termostat ställer jag hur mycket kallvatten jag vill blanda ut varmvattnet med vid uttaget. Via det röda vredet på bilden kan jag tömma VVB tanken tex inför vintern. That's it.
Jag köpte denna VVB från GB: Surecal 10 liters Calorifier
Den värmer vattnet på 3 sätt:
1. Kylarvattnet under körning, vilken ligger i en slinga utanpå vattenbehållaren(10L) och som värmer upp det inneslutna vattnet i VVB.
Håller vattnet tillräcklig varmt nästan ett helt dygn.
2. 12V värmeelement in i vattentanken som hämtar elen direkt från min solfångares MPPT.
3. 230V värmeelement in i vattentanken som jag kan koppla antingen via en extern strömkälla när jag har tillgång till en sådan, eller via min inverter.
Förutom själva VVB tillkommer ett expansionskärl, relä att styra när el skall tillföras till värmeelementen, ytterligare kylarslang för att nå VVB och lite div. kopplingar.
Den nya kylarslangen kopplas på den befintliga kylarslangen i motorutrymmet, efter att den lämnat kupe'n (högra sett framifrån). Återkopplar sedan efter den varit och vänt på VVB till samma slang. Kopplar på kallvatten på nedre intaget till VVB och tar ut varmvattnet via det övre uttaget. Via en tillhörande termostat ställer jag hur mycket kallvatten jag vill blanda ut varmvattnet med vid uttaget. Via det röda vredet på bilden kan jag tömma VVB tanken tex inför vintern. That's it.