Fiat Ducato -91
FD HBK Medlem
Hej.
Någon som varit med om något liknande och har några tips?
Någon som varit med om något liknande och har några tips?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Man betalar medlemsavgiftenTänkte lägga in en bild jag fått på mail men vet ej hur man klistrar in i inlägget. Kan du tipsa?
---------------------------------------Hej JANKRO!
Tack för ditt matnyttiga inlägg!
Jag brukar inte våldföra mig på bilars växellådor ;-) men fick helt enkelt inte ur backen när jag backat cirka 100 meter.
Jag har hört mig för lite varstans och det sägs att man kan ta bort gaveln på vx-lådan för att ev. kunna se vad som hänt.
Där finns tydligen femman och backens växel. Det sägs också på en verkstad för husbilar att en mutter kan ha lossnat. Känner du till det här?
Tänkte lägga in en bild jag fått på mail men vet ej hur man klistrar in i inlägget. Kan du tipsa?
Mvh
Fiat Ducato-91
När jag klickar på den länken händer inget.......Kan du ge mig länken till medlemsavgiften?Man betalar medlemsavgiften
Den informationen borde ju finnas här Husbilsklubben.se, en presentation , men icke.När jag klickar på den länken händer inget.......Kan du ge mig länken till medlemsavgiften?
Tack på förhand!
Hej igen och tack för dina rader! Värdefullt för mig! Vi ska ta bort lådan i helgen och med bl.a din berättelse så ska jag försiktigt ta mig an problemet.---------------------------------------
Hejsan igen, jag menade absolut inte att du hade våldfört dig på växelspaken utan bara att om det skall kunna hända om själva lådan är ok. så måste man troligen snubbla och ramla över spaken eller liknande, så när det bara händer så beror det på att något är galet inne i lådan.
Och ja, det kan ha lossnat en av muttrarna som håller samman drevpaketen i änden av axlarna.
Din låda sitter i äldsta varianten av Ducato från -82 till -skiftet -94/-95 då generation två av Ducato kom med en ny variant av låda som man kan ta av ett plåtlock i änden av lådan och lätt komma åt dreven på femmans växel.
I din låda är det inte lika lätt tyvärr, för det är mera en kupad aluminiumkåpa som syns på mina bilder och för att få loss den så måste man lossa motorfästet vid den gaveln, troligen motorfästet vid bakre änden av lådan också så att hela motor/låda paketet endast sitter i motorfästet vid vattenpumpen. Man måste också hålla koll på vajrar, sladdar och vattenslangar så de räcker till eller lossas när man sänker ner växellådsänden så mycket att kåpan kommer fri från ramen/innerskärmen.
Har du tur... Så kan felet finnas där för då kommer du åt både gaffeln som jag skrev om och muttrarna som håller samman dreven vid axlarna. Men backens växel finns inte där bara ingreppsringen som gaffeln till femmans växel sitter i och eftersom femman och backen ligger mitt för varandra i växelspaken så rör sig ringen och visar kulorna även när man lägger i backen, men gör ingen direkt nytta för själva drivningen av backen, utan det sker inne i lådan.
Något du behöver se upp med är de där kulorna som syns på bilderna. När kåpan är borta så är ju även stoppklacken inne i den som jag skrev om borta, och då kan ingreppsringen komma för långt när backen är i och då far de fjäderbelastade kulorna iväg all världens väg.
Det går säkert att lösa om man vet om det, men ett gammalt vitt lakan eller liknande kan vara idé att lägga under bilen innan kåpan lossas.
Om felet inte ligger där inne utan någon annan stans, där växelföraren flyttar växellägena eller i delarna bort till själva backdreven så måste ju själva huset bort från lådan och då måste lådan bort för att kunna analysera, meka och se det ev. felet på ett vettigt sätt som jag skrev.
Nedre bilden på inlägg 7 visar lådan stående på mekbordet. Den övre delen skall bort för att komma åt femmans delar och muttrarna, med lådan lossad och nersänkt men kvar i bilen. (Glöm inte att även känna på bulten som håller gaffeln vid axeln.) Nästa del är själva huset och då bör/måste lådan bort för att kunna hålla ordning på alla delar.
Det kan vara vettigt att tömma lådan på olja innan kåpan tas bort. Det sitter två likadana pluggar för att tömma lådan helt. När man fyller den så är det enklast genom att skruva bort backljuskontakten och fylla där. Det fyller hela lådan även fast man måste tömma den på två ställen.
M.v.h. JANKRO.
Hejsan, ja det går bra att återkomma så får vi kanske se vad jag minns efter fem år .
Det kan ju kanske ge ett kopplingsbyte "på köpet" när ändå allt är bortplockat, så är ju det ev. framtida bekymret ur världen.
Det kan gå att förenkla lite för sig när man tar bort lådan om man är lite rådvill.
Du har väl ett stödlager på motorn till höger långa drivaxel antar jag och då sitter det ingen snäppring som håller fast splinsen i lådan, så man kan låta bli den sidan och "bara" dra bort lådan från motorn och den drivaxeln utan att plocka sönder framvagnen på högersidan.
På vänstersida kan man ev. gå genvägen med att lossa ok och skiva naturligtvis sedan lossa spindelbulten som lättast lossas genom att skruva bort de fyra skruvarna som håller den i stället för att lossa konan som kan sitta rejält och då sabba gummitätning på den. (Pänden till styrningen lossas också).
Då kan man utan att behöva lossa och ta bort drivaxeln från navet sedan med lämpligt verktyg eller gaffel bända till så snäppringen som håller fast splinsade axeln i lådan på den sidan släpper, och då kan dras ut och bara vikas åt sidan tillsammans med McPhersonbenet.
Om man har otur så kan tyvärr snäppringen jäv... därinne om det har kommit in lite vatten under åren så lite rost har bildats.
Lycka till. M.v.h. JANKRO.
Tack återigen för givande info. Min kompis har tagit av lådan i dag och skickat en bild på "innehållet" men kan inte se några skador. Vi ska kolla mer i morgon.Hejsan, ja det går bra att återkomma så får vi kanske se vad jag minns efter fem år .
Det kan ju kanske ge ett kopplingsbyte "på köpet" när ändå allt är bortplockat, så är ju det ev. framtida bekymret ur världen.
Det kan gå att förenkla lite för sig när man tar bort lådan om man är lite rådvill.
Du har väl ett stödlager på motorn till höger långa drivaxel antar jag och då sitter det ingen snäppring som håller fast splinsen i lådan, så man kan låta bli den sidan och "bara" dra bort lådan från motorn och den drivaxeln utan att plocka sönder framvagnen på högersidan.
På vänstersida kan man ev. gå genvägen med att lossa ok och skiva naturligtvis sedan lossa spindelbulten som lättast lossas genom att skruva bort de fyra skruvarna som håller den i stället för att lossa konan som kan sitta rejält och då sabba gummitätning på den. (Pänden till styrningen lossas också).
Då kan man utan att behöva lossa och ta bort drivaxeln från navet sedan med lämpligt verktyg eller gaffel bända till så snäppringen som håller fast splinsade axeln i lådan på den sidan släpper, och då kan dras ut och bara vikas åt sidan tillsammans med McPhersonbenet.
Om man har otur så kan tyvärr snäppringen jäv... därinne om det har kommit in lite vatten under åren så lite rost har bildats.
Lycka till. M.v.h. JANKRO.