• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga USA-Ford v8 diesel strular vid start

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
268
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Tillbaka med en stor husbil "som jag lovat", sålde en trång gammal plåtis 2022.
Föll pladask för en Econoline 350 Telstar av år 1991. V8 diesel.
Beroende på charmen och priset 100.000 kr. Nybes med div småfel.
Varm startar den utan att tveka.
Kall vill den inte gärna och blir mycket malande.
Köpte av firma som inget visste om den, fått den i inbyte.
Kontaktade föreg ägare och han var ledsen.
Verkar ha råkat illa ut på något sätt.
Men han sa säkert att "bränslet rinner tillbaka" och det har varit svårt att starta när den stått nåt dygn.
Någon som är van vid USA- fordon med v8 diesel?

EDIT: när jag satt med mobilen gick detta inte att posta när jag markerat kategorin "motor"!
jag uppmanades hela tiden att markera kategori och den jag markerat var borta.
Som "generell fråga" gick det bra.
Nu sitter jag vid en PC och det går att editera, vilket inte heller gick med (den kinesiska) mobilen.
 

Bilagor

  • Screenshot_20240511_162933_se.appcorn.Blocket_edit_4787725036347043.jpg
    Screenshot_20240511_162933_se.appcorn.Blocket_edit_4787725036347043.jpg
    83,2 KB · Visningar: 61
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.319
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Blev nyfiken och googlade.
Kolla denna tråd, där har du en del konkreta tips.

Speciellt:
First thing I would check with your symptoms is that the check valve, in the HPOP reservoir, could be draining it dry and causing you to have to crank long enough to refill it before it can make pressure. Take the Allen plug from the top of the HPOP lid and "dip" the long side down into it after the 10hrs. You should find the oil level to be @1" from the top.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
843
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
En enkel lösning kan vara att sätta en elektrisk pump före originalpumpen som matar till den via tändning ström, om nu felet är att backventilen ar trasig i original pumpen.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
268
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
En enkel lösning kan vara att sätta en elektrisk pump före originalpumpen som matar till den via tändning ström, om nu felet är att backventilen ar trasig i original pumpen.
Var inne på Biltema idag fratt köpa annat småkrafs, kollade på bränslepumpar och det fanns från 0,1 Bar till 7 bar.
Sen vet jag inte hur anslutningarna passar en usa-ford från 90-talet så jag ska kolla hur det ser ut under motor "huven".
Tänkte köpa bara en backventil och testa med, men fanns ingen för bränsle.
(glömde skriva att den hoppar igång direkt med startgas och sen går den, men man ska ju helst undvika det på en diesel)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.319
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Var inne på Biltema idag fratt köpa annat småkrafs, kollade på bränslepumpar och det fanns från 0,1 Bar till 7 bar.
Sen vet jag inte hur anslutningarna passar en usa-ford från 90-talet så jag ska kolla hur det ser ut under motor "huven".
Tänkte köpa bara en backventil och testa med, men fanns ingen för bränsle.
(glömde skriva att den hoppar igång direkt med startgas och sen går den, men man ska ju helst undvika det på en diesel)
Detta kommer inte att hjälpa.
Se min länk i inlägg #2.
Det du upplever är vanligt, och beror på en otät backventil för MOTOROLJA.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
268
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Var inne på Biltema idag fratt köpa annat småkrafs, kollade på bränslepumpar och det fanns från 0,1 Bar till 7 bar.
Sen vet jag inte hur anslutningarna passar en usa-ford från 90-talet så jag ska kolla hur det ser ut under motor "huven".
Tänkte köpa bara en backventil och testa med, men fanns ingen för bränsle.

Kontakta en duktig US-Ford verkstad t.ex. Grufman och beskriv symptomen, be om en offert av byte backventil för motoroljan.
Ja det är tydligen Grufman som gäller men då ska man igång och ta sig till Stockholm...
Kollade med Ford i Avesta (närmast) som hänvisade till Ford i Falun, som hänvisade till Grufman.
Eftersom inte heller torkarna fungerar och vattensystemet knas så känns det som ett långtidsprojekt och att kanske
köpa en husbil till (liten och billig, ont om plats hemma) för denna sommar, vill inte stressa med Forden som verkligen är värd att göra i ordning.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
268
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Prova med en "blomspray flaska" inställd så det blir som en dimma. Fyll med diesel. Kanske funkar och mer skonsamt än startgas
Tycker det låter som en bra ide, för jag har läst och hört en hel del om att undvika startgas. Körde det för att få igång min förra
Ford, transit 4wd -08, och det lät illa från motorn första sekunderna, mekaniskt hårt slammer.
(den bilen slumpades som jag tror jag berättade, till Ukraina och de fick ordning på den, även läckan på sytrservot, som de med glädje och tacksamhet berättade i en video till mig, det var bara en O-ring....)
V8:an nu fick en minimal försiktig dusch på luftfiltret som delvis är synligt framifrån med lyft motorhuv, och det räckte iofs samt utan
slammer.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Du som tydligen bor i Dalarna borde kunna hitta duktiga amatörmekare då ju Dalarna är en av Sveriges USA biltätaste område. Kolla efter klubbar m.m. Jag har mycket god erfarenhet av dessa människor både vad gäller kompetens och hjälpsamhet! Blir nog bara glada om någon kommer med en i deras ögon "riktig" husbil i stället för någon FIAT eller liknande!
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
268
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Du som tydligen bor i Dalarna borde kunna hitta duktiga amatörmekare då ju Dalarna är en av Sveriges USA biltätaste område. Kolla efter klubbar m.m. Jag har mycket god erfarenhet av dessa människor både vad gäller kompetens och hjälpsamhet! Blir nog bara glada om någon kommer med en i deras ögon "riktig" husbil i stället för någon FIAT eller liknande!

Normalt boende i Stockholm:) Men i Dalarna sen -2022 pga sjuk mor där, och det har tagit nästan all tid, så inte känner man folk precis.
Men kan höra med macken och ica-butiken :)
(hemtjänsten och sköterskor är sämre än jag på usa-bilar)
Tack för iden
 
Toppen