Du tog precis "orden ur min mun" när övergår gråvatten med normalt lite tandkräm och tvålrester över till att kallas svartvatten.
Ursäkta men utan baktanke eller gnällig, men fundersam....
Det verkar som en fläkt går hela tiden i någon av dem för att undvika lukt.
Med en SOG så får man ju en helt luktfri toalett med en fläkt som bara går när man använder den.
En extra kassett är det många av oss som åker omkring med men behöver faktiskt sällan användas.
En kassett finns det ju massor av ställen där man kan tömma smidigt.
I nödfall och med känsla så kan man tömma den i en toalett, vilket jag brukar göra hemma även om jag kommer åt avloppsledningen ute i trädgården.
Att försöka tömma komprimerad 2'a i en toalett kan troligen sluta med propp i kröken.
Om man har komprimerad 2'a utan att det är utspätt med urin och lite spolvatten, var gör man av det på ett vettigt sätt.
Om man är ute och åker så lär det vara hundra gånger svårare att hitta en komposthög där man kan tömma ut det, än att hitta en tömning för kassetter.
Det går ju inte att få ner kompakt 2'a i en tömningsstation för kassetter med de mindre hålen i, och försöker man i en av Väg-v. plåtdiskbänkar för kassetter så blir det ett evigt spolande för att få det att försvinna.
Att använda soptunnor tror jag knappast är "lagligt", och t.o.m. hundpåsar skall ju egentligen läggas i för dem avsedd behållare i parker m.m.
Varför vill rätt många byta ur sin kassett-toa som funkar lika bra som toan hemma eller t.o.m. lite bättre för en SOG tar ju bort lukten från kassetten och även nytillförda dofter som kommer under besöket, vilket hemmatoaletten saknar även om det fanns toaletter "in the beginning" som hade lite självdrag som utsug ( det har en medlem skrivit om tidigare här i en tråd), och man lämnar över en helt luktfri toa till nästa besökare.
En kassett-toa är ju skitenkel att hantera och är väl en av höjdpunkterna med husbil
kan tyckas..........
Varför byta ut den till något som bränner gasol, komposterar, behöver tillägg och hantering samt i vissa fall även helst kräver att man lägger använt toapapper i en påse för att funka bra,,,, och dessutom ofta är väldigt högt prissatt samt fantasipris på montering om man inte kan göra det själv.
Ber åter om ursäkt för det är inte illa menat, men kan faktiskt inte förstå varför man skall byta ut en kassett-toa mot något annat som nästan kräver mer arbete även om det kanske inte är så ofta. Har flera gånger frågat om oviljan till kassett-toa men faktiskt aldrig fått ett klart svar.
Förra sommaren så nattparkerade jag vid en sjö tillsammans med kanske fem andra, det kom ytterligare en rätt ny husbil med ett äldre par i. De gick runt och tittade på den lilla torrtoan som fanns för nödfall till badgäster.
Jag pratade lite med dem efter.
Då sa de att, det var synd att det inte finns något vatten att fylla.
Jag kontrade med att det finns en fin ställplats två kilometer bort med både el, vatten och tömning.
Då sa de att, vi har varit där men det fanns ingen toalett på den platsen.
Jag sa då är toaletten i husbilen trasig eller ???
Då sa de att, den använder vi inte.
Jag ville även då så gärna fråga varför, men det var inte läge tyckte jag och sa bara, jaha. Men funderade på varför en lurkig torrtoa var bättre att använda än en superfin egen toalett med (fabriksmonterad) SOG på toaluckan dessutom.
Ursäkta åter
. M.v.h. JANKRO.