• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trumatic C 6002 -07 slut reservdelar?

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Tänkte byta ut fläktmotorerna för förbränningen art. 34000-55000 och varmluftsfläkten art. 34000-77300.
Men de var slut hos leverantören. De behöver bara hålla reservdelar i 10 år.
Finns det piratdelar att få tag i?
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
672
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Tänkte byta ut fläktmotorerna för förbränningen art. 34000-55000 och varmluftsfläkten art. 34000-77300.
Men de var slut hos leverantören. De behöver bara hålla reservdelar i 10 år.
Finns det piratdelar att få tag i?
34000-77300 finns inte att få tag på i hela Europa!! Förutom eventuellt en kille i södra Bayern, för € 500:- !!!

Jack43
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.518
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Kolla med ""Kämpes Husvagnsservice i Alvesta""
De hjälpte mej i somras med en ny varmluftsfläkt.
Dom är helt underbara att ha att göra med.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Det går att använda de nyare motorerna men man måste då modifiera kretskortet.
Hittade artikel i England om det. Se sist i tråden .
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Klippt från tråden . Skillnaden på nyare motorer och gamla.
Update
Now running ok
It would seem that the motor from the later model combi is not a straight swap.
Measuring the resistance of both motors to compare , the original gives a reading of 2.6 ohms and the later gives a reading of 1.6 ohms. ( DC motors are a bit more complicated than this but it gives a guide).
Using current is volts divided by ohms
The original motor would pull 4.6 amps
The later motor would pull 7.5 amps
As the MOSFETs are happy up to about 5 amps it seems likely that the latter motor is what caused my circuit board problem.

To summarize
If you have a fan motor problem and a direct motor replacement is not available then the best repair would be to try replacing the brushes as detailed above several posts back

Hello from Finland. I broke my C 6002 EH fan motor from my motorhome and replaced it with a newer model motor that damaged the circuit board mosfet. The problem is that the newer fan motor gives a voltage spike to the mosfet when it shuts down and breaks the mosfet (IRF4095). Mosfet breakage can be prevented by installing a 51v zener diode in the mosfet. Since then, the new fan motor has been operating normally without breaking the mosfet.

1619454938456.png
1619454944726.png
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.728
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Truma är urusla med reservdelshållning, det verkar som om de helt slutar att hålla reservdelar efter 10 år.
För två år sedan behövde jag en säkring till 230V kretsen till vår Truma som då var 11 år (det är en ganska speciell säkring, en keramisk termisk säkring).
Vid kontakt med Truma så hade de inte ens några reservdelslistor kvar så det var inget som de kunde hjälpa till med.
Till slut lyckades jag dock hitta en säkring efter mycket letande. Det är antagligen så med äldre Truma att om något krånglar så får de modifieras eller byggas om så att andra delar passar.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Läge således att vara rädd om TRUMAN.
Vi har i andra trådar talat om vikten av att smörja och göra rent fläkten. Åtminstone sekundärfläkten som blåses in varmluft i bodelen.
Att köra den endast när värme behövs, dvs inte använda gaspannan, för vinterställningsvärme, då är det billigare med en 230 V värmefläkt.

Det går att se fläkten bakom TRUMAN och snurra på den, går den trögt är det akut läge att ta ut den och smörja upp, tvätt ur fläktpropellern och fläkthuset.

En sådan här motor som går trögt, kommer att dr mycket ström, det tär på bodelsbatteriet en kall natt, det gör reglertransistorerna varma på kretskortet, det sliter på kollektor och kolen.

Kol till såna här småmotorer såg jag kan finnas hos Kina ALI Express.
Finns inte exakt rätt dimensioner kan man fila dem att passa.

Är kollektorn nedsliten, ja då får man nog byta motorn.

Detta om små likströmsmotorer, med kol kollektor och glidlager.
Sådana motorer finns i kupefläkten, den kan säkert få dubbla livslängden om man servar den med en oljedroppe innan den börjar gå för trögt och gnisslar. Använd inte fläkten när den inte behövs. Tillräckligt med luft kommer in i bilen vid körning ändå.



Roysan
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Men vad är det för fel på motorerna?
Det mesta går att laga, även om det kan vara svårt att öppna saker som småmotorer.
Knappast lindningarna men möjligen kolen som då går att ersätta, om man hittar kol med liknande mått så kan man fila in dem.
Utsliten kollektor, ja då blir det nog soptunnan.
Magneterna håller.
Lagren ofta glidlager, går att smörja upp, rotorns axel skall vara blank, kan tvättas om den är inbeckad med torkad olja, ev poleras med polertrissa och polervax.

Roysan
 
Toppen