• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma Trumatic C 3402 slår av efter en stund?!

aron.sjoberg

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Gotland
Hej!

Jag har en äldre Truma Trumatic C 3402 som krånglar och hoppas kunna få hjälp med felsökning. Den startar som den ska (gula lampan på kontrollpanelen lyser fast). Om vi ställer upp rumstermostaten så går också fläkten igång som blåser ut luft i kupén. Efter en stund går det också att få varmvatten i kranarna så värmaren verkar uppenbarligen tända och värma vatten.

Problemet är att efter en stund så stoppar värmaren med fast röd lampa på kontrollpanelen. Vi har kontrollerat gastillförseln, tryckblåst gasledningen och bytt regulator. Vi har också kontrollerat och bytt ut bodelsbatteriet som har bra spänning (solpanel installerad).

Har ni någon idé om vad som kan vara problem? Eftersom värmaren slår av kan vi inte åka ut med husbilOen nu när det börjar bli lite kallare väder... :(

Har varit i kontakt med Mats Rosén på Truma Scandinavia Truma Team som resonerade att det kunde vara temperatursensorerna som läser av eller ger för höga värden till kretskortet men att det dessvärre inte finns reservdelar för Trumatic C-värmare längre. Han kunde erbjuda en Combi 6E (med elpatron) för ~25.000:- men eftersom husbilen är av äldre modell och vi är en småbarnsfamilj så är det mycket pengar.

OM det inte går att fixa värmaren, vad rekommenderar ni att ersätta med för system? Ny luftburen uppvärmning med en annan Truma? Dieselvärmare t.ex. Webasto?
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Larmet med röd lampa och att den stannar, kan bero på att brännaren inte brinner, dvs gastillförseln.
Det kan även bero på låg batterispänning.
På C3402 gäller två effektlägen, 2000 W eller 3400 W, det åstadkomms med en magnetventil som släpper på gas genom två olika munstycken till brännaren. Ev är det två brännare för resp effekt.
Är en av dessa igensatt, och att pannan när den uppnått temperatur, dvs när den gula lampan slocknat, går över till en lägre effekt, och den brännaren eller munstycket är tätt så slocknar det, och röd larm.
Man kan prova med att dra upp rumstermostaten till max, 35 C då skall ju pannan ge max effekt, går då pannan längre tid kan vi ha felet i munstycket för låg effekt.

Låg spänning, ja i en annan tråd talade vi om vikten av att efter många års drift och stillestånd se till att fläkten går lätt, dvs smörja dess glidlager.
Går fläkten tungt drar den mycket ström som kan ge spänningsfall och den larmar då för underspänning och stannar.
Bakpå pannan finns luftfläkten, sekundärfläkten, den går att se och man kan prova att snurra på fläktrotorn den skal gå lätt.
Är fläktrotorn igensatt av massor av damm, blåser den för dåligt och det kan bli för varmt i pannan när den försöker köra gasbrännaren.

Primärfläkten är en mindre motor, dvs den som förser gasbrännaren med luft, den är kullagrad, man kan komma åt den längst ner bakpå pappan, den skall oxo snurra lätt och man med fingret försöker snurra den.

Gasbrännaren, kan tas ur där gasledningen är ansluten, den består av två långa rör som sticks in i pannan.
Dessa kan blåsas ur med tryckluft, bakåt, och då måste man manövrera magnetventilen med 12 V.

Givetvis måste du ha en fungerande gasregulator på gastuben, som ger det tryck som pannan är avsedd för.
Typskylten på pannan säger om den skall ha 30 eller 50 mbar tryck.

Det händer att folk byter ut gasregulatorn och sätter dit en med 30 mbar. Då blir spisen slö, kylen likaså.


Roysan
 

aron.sjoberg

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Gotland
Givetvis måste du ha en fungerande gasregulator på gastuben, som ger det tryck som pannan är avsedd för.
Typskylten på pannan säger om den skall ha 30 eller 50 mbar tryck.

Det händer att folk byter ut gasregulatorn och sätter dit en med 30 mbar. Då blir spisen slö, kylen likaså.


Roysan

Vi bytte regulator till en ny men den är speccad till 30 mbar. Enligt skylten på vår Truma så ska det vara 30 mbar det men det kanske är värt att pröva med en 50 mbar regulator?

Jag fattar inte hur man laddar upp en bild här på forumet men här är en bild på skylten: New item by Aron Sjöberg
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.571
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi bytte regulator till en ny men den är speccad till 30 mbar. Enligt skylten på vår Truma så ska det vara 30 mbar det men det kanske är värt att pröva med en 50 mbar regulator?

Jag fattar inte hur man laddar upp en bild här på forumet men här är en bild på skylten: New item by Aron Sjöberg
Du kan inte ladda upp bilder utan att vara medlem ;) har du råd att inte vara det? ;) med tanke på de rabatter och erbjudanden du får.

Var din gamla regulator på 50 mb och allt fungerade då så är det en trolig orsak, råkade ut för det på en husvagn en gång i tiden. Bytte regulator och sedan så strulade pannan, jag hade missat att det skulle vara 50 mb
 

aron.sjoberg

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Gotland
Du kan inte ladda upp bilder utan att vara medlem ;) har du råd att inte vara det? ;) med tanke på de rabatter och erbjudanden du får.

Var din gamla regulator på 50 mb och allt fungerade då så är det en trolig orsak, råkade ut för det på en husvagn en gång i tiden. Bytte regulator och sedan så strulade pannan, jag hade missat att det skulle vara 50 mb
Nä, regulatorn har alltid varit på 30 mbar sedan vi köpte husbilen för några år sedan så då är det troligtvis inte det som är felet (och skylten speccar som sagt 30 mbar)...

Får testa att sätta termostaten på max under natten och se om den stannar ändå.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.571
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nä, regulatorn har alltid varit på 30 mbar sedan vi köpte husbilen för några år sedan så då är det troligtvis inte det som är felet (och skylten speccar som sagt 30 mbar)...

Får testa att sätta termostaten på max under natten och se om den stannar ändå.
Det kan ju även vara fel på en ny sak tyvärr :(
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Hej!

Jag har en äldre Truma Trumatic C 3402 som krånglar och hoppas kunna få hjälp med felsökning. Den startar som den ska (gula lampan på kontrollpanelen lyser fast). Om vi ställer upp rumstermostaten så går också fläkten igång som blåser ut luft i kupén. Efter en stund går det också att få varmvatten i kranarna så värmaren verkar uppenbarligen tända och värma vatten.

Problemet är att efter en stund så stoppar värmaren med fast röd lampa på kontrollpanelen. Vi har kontrollerat gastillförseln, tryckblåst gasledningen och bytt regulator. Vi har också kontrollerat och bytt ut bodelsbatteriet som har bra spänning (solpanel installerad).

Har ni någon idé om vad som kan vara problem? Eftersom värmaren slår av kan vi inte åka ut med husbilOen nu när det börjar bli lite kallare väder... :(

Har varit i kontakt med Mats Rosén på Truma Scandinavia Truma Team som resonerade att det kunde vara temperatursensorerna som läser av eller ger för höga värden till kretskortet men att det dessvärre inte finns reservdelar för Trumatic C-värmare längre. Han kunde erbjuda en Combi 6E (med elpatron) för ~25.000:- men eftersom husbilen är av äldre modell och vi är en småbarnsfamilj så är det mycket pengar.

OM det inte går att fixa värmaren, vad rekommenderar ni att ersätta med för system? Ny luftburen uppvärmning med en annan Truma? Dieselvärmare t.ex. Webasto?
Du skriver "äldre Truma" och husbil. Det kan inte vara så att du har en eftermonterad ITV eltillsats?
Vår första husbil hade det, och den uppförde sig så där. Det visade sig att ITVs tillsats var inkopplad i Trumans system, och störde det. Efter att jag kopplat bort ITV så funkade Truman som den skulle!
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Står det 30 mBar på pannans typskylt så skall du givetvis inte sätta en 50 mBar regulator på gastuben.
För säkerhets skull så kan du kolla kylen, det finns ofta en typskylt inne i kylen där trycket som den skall anslutas till står.

De flesta apparater för husbilar, typ panna, kyl, spis etc fanns för 30 eller 50 mBar.

Vilket tryck bestämdes av tillverkaren av husbilen.
Men med tiden och med okunskap kan det bli totalt blandat bland apparaterna.

Ta en bild av alla apparaternas typskyltar medan de är läsbara.

Roysan
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.080
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Står det 30 mBar på pannans typskylt så skall du givetvis inte sätta en 50 mBar regulator på gastuben.
För säkerhets skull så kan du kolla kylen, det finns ofta en typskylt inne i kylen där trycket som den skall anslutas till står.

De flesta apparater för husbilar, typ panna, kyl, spis etc fanns för 30 eller 50 mBar.

Vilket tryck bestämdes av tillverkaren av husbilen.
Men med tiden och med okunskap kan det bli totalt blandat bland apparaterna.

Ta en bild av alla apparaternas typskyltar medan de är läsbara.

Roysan
Både min Truma panna och kyl står det 30 mb så du har rätt i dina råd till trådskaparen.

Att läsa skyltar är att veta - som det gamla ordspråket säger..
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Det kan ju även vara fel på en ny sak tyvärr :(
Jo nog kan en ny gastrycksregulator vara felaktig.
I första hand då ett fel som gör att den visserligen levererar rätt tryck, men kanske säckar om det drar mer gas, dvs flödet räcker inte till.
Hur felsäker man detta då?

Hänger på en tryckmätare på gasslangen som går från regulatorn och in i bilen.
Nu har man kanske inte en sådan, i en annan tråd föreslog jag att man då gör sig en, ett U-rör exvis är lätt att göra, ett U-rör är en utmärkt tryckmätare även för små tryck .
Ta reda på vilken vattenpelare 30 mBar är och gör ett U-rör av en slang på en bräda.
Med denna enhetsomvandlarare kan man se hur mycket vattenpelare 30 mbar är, Konvertera Tryck, Millibar
30 mbar motsvarar c:a 31 cm vattenpelare.
En 50 cm bräda med en slang böjd till en 50 cm U -rör blir en utmärkt manometer, ett T-kors på slangen in till husbilen krävs då för att ansluta U-röret.

Ett annat sätt är att helt enkelt dra på alla brännare på spisen och se om lågorna minskar efterhand som man tänder fler, och om pannan stänger av och larmar rött när man tänder spisens brännare.

På så vis kan man avläsa om gasregulatorn håller konstant tryck med mer eller mindre flöde, dvs med eller mer förbrukare på, spisens brännare då.
Eller tvärs om, tänd spisen och notera hur det brinner, starta pannan och notera om spisens låga förändras, under det att pannan arbetar.

Roysan
 

aron.sjoberg

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Gotland
Prövade att köra med termostaten på max (35 grader) men brännaren stänger ändå av sig efter en stund. Får dock varmt vatten i kranen så uppenbarligen tänder brännaren upp och hinner värma vatten innan den stänger av sig. :(

Angående gasolförsörjningen så fungerar spisen och kylskåpet utan problem! Det händer inte heller någonting med lågan till brännarna till spisen när jag slår på Truman.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Vad händer om du gör en omstart?
Dvs stänger av pannan och slår på igen, då skall den starta upp på nytt.
Sker detta?
Eller blir det rött direkt, eller kanske efer ungefär samma tid?

de
Roy
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag har bruksanvisningen till pannan, där beskrivs den funktionellt, hur den skall monteras anslutas och hur reglagen fungerar.
En fil på drygt 350 kb. ca 10 sidor PDF.
Vill du ha filen ge mig en mejladress bara.
Går det att lägga in en sådan fil hör som en bilaga?

Det finns nog läge att med voltmeter kontrollera matningspänningen vid anslutningen på pannan i det här fallet.

Roysan
 

aron.sjoberg

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Gotland
Vad händer om du gör en omstart?
Dvs stänger av pannan och slår på igen, då skall den starta upp på nytt.
Sker detta?
Eller blir det rött direkt, eller kanske efer ungefär samma tid?

de
Roy

Om man nollställer på kontrollpanelen och slår på den igen så lyser gul lampa igen. Sedan stänger den av igen efter ett tag, tror att det är ungefär samma tid.

Tack för erbjudandet om manual men jag har faktiskt den där .pdf:en! tror jag hittade den på Trumas hemsida.
 

aron.sjoberg

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Gotland
Hur går det med er panna? Det är alltid nyttigt att få lära sig av verkliga problem och hur det hittar sin lösning. Om du fick till det?
Pannan krånglar dessvärre fortfarande! :( Har inte lyckats få den att bete sig men jag hörde av mig till Truma och fick namnet på en officiell serviceverkstad i närheten så vi ska åka dit med husbilen och så får experterna se om dom kan klura ut vad som är felet...
 

aron.sjoberg

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Gotland
Efter mycket om och men så har nu bilen blivit genomgången av verkstaden som misstänker att det är en magnetventil som strular. Dessvärre verkar inte Truma längre sälja reservdelar till Trumatic C 3402. Jag har mailat Husvagnsdelar och allt du behöver till semestern | Klicka här! som jag vet ibland har begagnade reservdelar men tänkte fråga här också om någon vet något annat sätt att få tag i en passande magnetventil?
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Som jag nämnde i ett tidigare inlägg kan en av magnetventilerna som öppnar för ett av munstyckena vara felet.
Men jag måst säga att jag tor inte de har kollat upp om det verkligen är ett fel på en magnetventil, eller om det är tätt i det munstycke som följer på magneten. Det blir ju samma resultat, ingen gas när systemet kopplar i en annan effektnivå, och pannan larmar för fel.
Felet kan när man säger så vara: drivkretsen som lägger ut ström till magnetventilen, elektriskt eller mekaniskt fel på själva magnetventilen, eller munstycket för gas vid aktuell magnetventil.

Ja hur felsöker man detta då?
Det enklaste är att koppla en liten lampa, eller en led på tillredningarna för båda magnetventiler.
När båda lyser går pannan med max effekt. när en lyser har den gått ner på min effekt. kommer larmet trots att en av lamporna lyser, dvs ström til, en magnetventil så är felet inte elektroniken.

Nästa steg är att ta ut magnetventilerna, det krävs ju även om de skall bytas, ifall du får tag i nya.
De små tilledningarna måste man klippa, och givetvis märka upp.
Dra sen ut hela brännarnmunstyckena med magnetventilerna och munstycken.
Se till att ha en 12 V källa, och släpp ström på resp magnet, det skall klicka. Klickar inte en av magneterna har du hittat felet, spolen går att ta av, och byta, finns den ej kan man linda om den.
Försök blåsa genom gasanlutningen och genom magnetventielrna, lutften skall komma ut genom de långa brännrrören.
Går det inte att blåsa en av vägarna har vi oxo felet.
Med trycklyft kan man då blåsa baklänges, och därmed förhoppningsvis få rent i munstycket.

Just detta gjorde jag men min panna för 5 - 8 år sen, vilket fixade ett problem som liknar ditt.

Klart att detta jobb är något man måste ha vana för att göra.
Att få någon att göra det går ej att betala för, då det tar sin tíd.
Idag är det ju ingen som lagar på komponentnivå, utan man byter hela maskinen, pannan, tvättmaskinen, TV:en, etc ut med lådan och upp med plånboken bara gäller ju.

roysan
 

aron.sjoberg

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Gotland
Som jag nämnde i ett tidigare inlägg kan en av magnetventilerna som öppnar för ett av munstyckena vara felet.
Men jag måst säga att jag tor inte de har kollat upp om det verkligen är ett fel på en magnetventil, eller om det är tätt i det munstycke som följer på magneten. Det blir ju samma resultat, ingen gas när systemet kopplar i en annan effektnivå, och pannan larmar för fel.
Felet kan när man säger så vara: drivkretsen som lägger ut ström till magnetventilen, elektriskt eller mekaniskt fel på själva magnetventilen, eller munstycket för gas vid aktuell magnetventil.

Ja hur felsöker man detta då?
Det enklaste är att koppla en liten lampa, eller en led på tillredningarna för båda magnetventiler.
När båda lyser går pannan med max effekt. när en lyser har den gått ner på min effekt. kommer larmet trots att en av lamporna lyser, dvs ström til, en magnetventil så är felet inte elektroniken.

Nästa steg är att ta ut magnetventilerna, det krävs ju även om de skall bytas, ifall du får tag i nya.
De små tilledningarna måste man klippa, och givetvis märka upp.
Dra sen ut hela brännarnmunstyckena med magnetventilerna och munstycken.
Se till att ha en 12 V källa, och släpp ström på resp magnet, det skall klicka. Klickar inte en av magneterna har du hittat felet, spolen går att ta av, och byta, finns den ej kan man linda om den.
Försök blåsa genom gasanlutningen och genom magnetventielrna, lutften skall komma ut genom de långa brännrrören.
Går det inte att blåsa en av vägarna har vi oxo felet.
Med trycklyft kan man då blåsa baklänges, och därmed förhoppningsvis få rent i munstycket.

Just detta gjorde jag men min panna för 5 - 8 år sen, vilket fixade ett problem som liknar ditt.

Klart att detta jobb är något man måste ha vana för att göra.
Att få någon att göra det går ej att betala för, då det tar sin tíd.
Idag är det ju ingen som lagar på komponentnivå, utan man byter hela maskinen, pannan, tvättmaskinen, TV:en, etc ut med lådan och upp med plånboken bara gäller ju.

roysan

Tack för den detaljerade beskrivning kring hur man kan felsöka! Vi får nog helt enkelt ge upp tanken att en verkstad ska kunna felsöka problemet utan jag får försöka själv när snön har försvunnit...

Alternativet att byta hela värmaren skulle ju landa på ~25.000:- vilket inte känns aktuellt just nu. Alternativet är ju att begränsa säsongen till när man klarar sig utan värme men det är ju trist att inte kunna komma ut med barnen även höst och vår.

Vad finns det för andra alternativ om man inte kan fixa Truman (eller har råd att köpa en ny)? Dieselvärmare?
 
Toppen