Ludde Kuddsson
HBK Medlem
Jag och min polare använder komradio mellan husbilarna när vi är ute på resor. Vi använder för närvarande kompisens, en enklare komradio, typ en som är köpt på Kjell & CO, en sån vanlig som man inte behöver nån licens till
Tyvärr är räckvidden ganska kass, blir det mer än några kilometer mellan husbilarna så tappar vi kontakten. Jag testade att köpa en betydligt dyrare radio för två år sen från Kjell, den låg på nånstans runt 1800, men den var inte ett dugg bättre. Lämnade tillbaka den efter test.
Sen slog jag till med en som kostade 4000 kr för två, det var från Engelsons, Hunter F1. Testade alla kanaler, och de två olika uteffekter, men samma där, dålig räckvidd. Kan det vara hytten i husbilen som hindrar? Tyckte inte den hade så bra räckvidd utomhus heller.
Lämnade tillbaka den också.
Ska man skaffa en bärbar VHF-radio och ta cert istället? Skulle en sån radio vara användbar även om man är ute med kajak långt bort och vill ha kontakt med exempelvis nån som är kvar vid husbilen (är ute på platser med dålig mobiltäckning så mobilen går fetbort).
Hur lång räckvidd har en VHF? Okunnig på detta område...
Dessa kriterier behöver radion ha:
Ska ha en räckvidd på minst 3 mil
Vattentät
Bärbar
Ska kunna användas inne i en husbilshytt utan att man tappar räckvidd
Bra om man även kan kontakta sjöräddning/fjällräddning i en nödsituation
Ska vara smidig och inte väga bly
Ett berg/fjäll ska inte hindra räckvidden
Ge mig tips!
/Ludde
Tyvärr är räckvidden ganska kass, blir det mer än några kilometer mellan husbilarna så tappar vi kontakten. Jag testade att köpa en betydligt dyrare radio för två år sen från Kjell, den låg på nånstans runt 1800, men den var inte ett dugg bättre. Lämnade tillbaka den efter test.
Sen slog jag till med en som kostade 4000 kr för två, det var från Engelsons, Hunter F1. Testade alla kanaler, och de två olika uteffekter, men samma där, dålig räckvidd. Kan det vara hytten i husbilen som hindrar? Tyckte inte den hade så bra räckvidd utomhus heller.
Lämnade tillbaka den också.
Ska man skaffa en bärbar VHF-radio och ta cert istället? Skulle en sån radio vara användbar även om man är ute med kajak långt bort och vill ha kontakt med exempelvis nån som är kvar vid husbilen (är ute på platser med dålig mobiltäckning så mobilen går fetbort).
Hur lång räckvidd har en VHF? Okunnig på detta område...
Dessa kriterier behöver radion ha:
Ska ha en räckvidd på minst 3 mil
Vattentät
Bärbar
Ska kunna användas inne i en husbilshytt utan att man tappar räckvidd
Bra om man även kan kontakta sjöräddning/fjällräddning i en nödsituation
Ska vara smidig och inte väga bly
Ett berg/fjäll ska inte hindra räckvidden
Ge mig tips!
/Ludde