Dan Österlund
HBK Medlem
Hej, jag hämtade för 14 dagar sedan ut min Burstner Elegance 690 2005 från vinterförvaringen.
Alltid lite osäkert om motorn startar efter 6 månaders vila, med bortkopplad minuspol, men det gick bra.
Väl på sommarplatsen stod den i en vecka varpå jag åkte dit för att sätta i bodelsbatterierna.
När jag därefter slog på kontrollpanelen visade bodelsbatterierna 13 volt, men startbatteriet visade 4 volt.
Motorn gick förstås inte att starta och jag tog ur batteriet för att ladda det.
Var på Biltema, där jag köpt det ett par år tidigare, där testade och laddade man batteriet som verkar ok med grön indikatorljus.
Satte tillbaka batteriet i bilen och nu visade kontrollpanelen 13 volt, men motorn ville inte starta. Inga lampor tändes i instrumentpanelen, inte ens ett klick från startmotorn, helt dött men fortfarande 13 volt på kontrollpanelen för Reich.
Säkringar vid batteriet är ok och spänning kommer till e-kontrollboxen, en Reich 526-200011, s/n 21302.
Även här är säkringarna ok, liksom säkringar tv och th om instrumentpanelen.
Under främre passagerarstol finns en kraftig kabel, röd och svart (+/-) med kontakt, som jag inte vet vad den är till.
Möjligen för extra värmare eller för laddning av startbatteriet med separat laddare? Här mäter jag också 13 volt.
Foto nr 3 från vänster.
Jag tog bort panel så att jag kom åt att mäta vid startnyckeln men där fanns ingen spänning.
Så nu står jag här med pannan i djupa veck och undrar om det finns någon ”där ute” som kan tänkas ha några idéer om vad som kan vara fel.
Bakom panelen vid startnyckeln sitter ett relä(?) med artnummer 01336569080, vars funktion jag inte vet. En immobilizer/styrenhet?
Vet inte om bilen är utrustad med en sådan men vid Googlande på numret dyker ordet upp.
Bildelsbasen (LAGA) har sådana till ytterst varierande priser (200-2000 kr). 200 kr är det absolut värt OM felet kan ligga här.
Så vitt jag förstår så kommer, av någon orsak, ingen spänning till startnyckeln. Det skulle iofs kanske kunna bero på fel i immobilizern OM det är en sådan. Har även provat med reservnyckeln med samma resultat och saknar elschema över tändningssystem.
Vill höra här, innan jag beställer bärgning till verkstad. Jag vet att det finns mycket samlad kunskap i klubben…
Med vänlig förhoppning
Dan
Alltid lite osäkert om motorn startar efter 6 månaders vila, med bortkopplad minuspol, men det gick bra.
Väl på sommarplatsen stod den i en vecka varpå jag åkte dit för att sätta i bodelsbatterierna.
När jag därefter slog på kontrollpanelen visade bodelsbatterierna 13 volt, men startbatteriet visade 4 volt.
Motorn gick förstås inte att starta och jag tog ur batteriet för att ladda det.
Var på Biltema, där jag köpt det ett par år tidigare, där testade och laddade man batteriet som verkar ok med grön indikatorljus.
Satte tillbaka batteriet i bilen och nu visade kontrollpanelen 13 volt, men motorn ville inte starta. Inga lampor tändes i instrumentpanelen, inte ens ett klick från startmotorn, helt dött men fortfarande 13 volt på kontrollpanelen för Reich.
Säkringar vid batteriet är ok och spänning kommer till e-kontrollboxen, en Reich 526-200011, s/n 21302.
Även här är säkringarna ok, liksom säkringar tv och th om instrumentpanelen.
Under främre passagerarstol finns en kraftig kabel, röd och svart (+/-) med kontakt, som jag inte vet vad den är till.
Möjligen för extra värmare eller för laddning av startbatteriet med separat laddare? Här mäter jag också 13 volt.
Foto nr 3 från vänster.
Jag tog bort panel så att jag kom åt att mäta vid startnyckeln men där fanns ingen spänning.
Så nu står jag här med pannan i djupa veck och undrar om det finns någon ”där ute” som kan tänkas ha några idéer om vad som kan vara fel.
Bakom panelen vid startnyckeln sitter ett relä(?) med artnummer 01336569080, vars funktion jag inte vet. En immobilizer/styrenhet?
Vet inte om bilen är utrustad med en sådan men vid Googlande på numret dyker ordet upp.
Bildelsbasen (LAGA) har sådana till ytterst varierande priser (200-2000 kr). 200 kr är det absolut värt OM felet kan ligga här.
Så vitt jag förstår så kommer, av någon orsak, ingen spänning till startnyckeln. Det skulle iofs kanske kunna bero på fel i immobilizern OM det är en sådan. Har även provat med reservnyckeln med samma resultat och saknar elschema över tändningssystem.
Vill höra här, innan jag beställer bärgning till verkstad. Jag vet att det finns mycket samlad kunskap i klubben…
Med vänlig förhoppning
Dan
Bilagor
Senast ändrad: