Har inte fått någon vettig förklaring på att startstopp på något sätt skulle vara nödvändig/fördel för motorns funktion.
Pendlar man och regelmässigt hamnar i en kö - lång vid rödljus någonstans där det är tät trafik kan jag förstå det hela.
I normalläget bidrar det till oönskade stopp på motorn med dito start vid parkering t.ex.
Ett ökat slitage på batteri och startmotor ger det också.
Tydligen är det ett av kraven för en miljöbil vilket naturligtvis får biltillverkarna att sätta dit det.
Jag är inte särskilt påläst på vilket sätt detta skulle bidra till mindre miljöförstöring men antar att det handlar om ett speciellt läge i större storstäder i europa där det förmodligen kan skapa lite bättre luft om man regelmässigt har kilometerlånga köer vid stoppljus.
Den energien som åtgår att starta en bil måste återladdas via generatorn som via en högre förbrukning av bränsle kompenserar detta en långsamt slingrande kö med ideliga start stopp borde medföra högre utsläpp eller plus minus noll.
De batterier som ska klara det måste vara ett nummer större för att klara detta alltså sämre för miljön.
Att i händelse av kyla motorn behöver vara igång och värmefläkten på gör att man programmerat bort start/stopp vid dessa tillfällen, samma med AC . Man känner av spänningen hela tiden och om den sjunker 10sek efter att motorn stannat startar den igen. Oftast stannar den precis när man ska ut på en huvudled och behöver vara snabbt igång och skapar en onödigt stressig situation.
Tyvärr går det inte att stänga av på min bil enligt märkesverkstaden. Jo det går men återställs varje gång jag vrider om nyckeln.
Så denna funktion är normalt helt onödig annat än vid extrema situationer, påtvingad via skenet att vara miljövänlig och precis som nästan alla andra påtvingade förändringar av motorns arbetsätt ofta gett högre utsläpp.
Ingen är intresserad av att göra en konsekvensutredning, miljöfolket som tror det gjort en insats men i ett läge där det inte stämmer naturligtvis vill dölja fakta utan i allmänna ordalag vill påstå att de gjort något bra.
Bilfabrikanterna som naturligtvis inte vill erkänna verkligheten eftersom man vill ha en miljöstämpel som via beskattningslättnader gör deras försäljning tryggad.
Det handlar om i bästa fall ett nollsumme spel och självbedrägeri i miljöns tecken.
För att återgå så om motorns elektronik startar eller via nyckel eller annan likvärdig metod det blir problem med starten så handlar det om problem med strömmen till startmotorn.
Men det kan också handla om strömmen till startrelä som ju slits extra mycket. Minus går ju från batteriets jordpunkt i karossen via punktsvetsar, bultförband jordflätor till motorn, att ha en hela tiden pågående mätning av batterispänning kan ställa till det.
Datorn måste ju alltid säkerställa att den har ström och den är prio 1.