Jag upptäckte en spricka i duschgolvet på min Chausson 2014. Det är ju från början en riktigt tunn ABS-plast som troligen är tänkt att hålla garantitiden ut. Men eftersom ABS-plast åldras och blir spröd med tiden så kändes det inte som ett alternativ att byta ut golvet mot ett nytt lika dåligt.
Efter att ha googlat runt lite och letat lösningar utan att hitta någon riktigt bra så började jag i varje fall riva ur duschkabinen för att få loss golvet.
Det var ett företag i sig och golvet var otroligt sprött och sprack som ett kex på många ställen när jag tog bort det. Att husbilstilverkarna sätter i så dålig kvalitet i bilar som ändå är så pass dyra borde vara straffbart. Kvaliteten verkar när man googlar vara densamma på dom flesta tillverkarna.
Eftersom jag vill kunna använda min dusch så blev det ett omfattande renoveringsarbete att laga golvet. Först stoppborra och limma samtliga sprickor. Sedan fylla igen hålen där det fattades plast. Därefter förstärka alla lagningar med glasfiber för att sedan lägga två lager glasfiber runt om hela golvet. Avslutningsvis spackla upp insidan så ytan blev som ny igen för att sedan avsluta med att lacka den med två lager epoxylack.
Nu är golvet 100 gånger bättre än nytt och jag kan hoppa i duschkabinen utan att vara rädd att det går sönder.
Vikten då? från början vägde golvet kanske ett kilo medan det nu väger kanske mellan fyra och fem kilo. Extrakilon jag gärna släpar runt på för att ha en fungerande dusch som jag kan använda utan att vara rädd.
Se bilder
28 new items added to shared album
photos.google.com