• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 "Smart laddare" på villovägar

johancrv

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Haninge
HBK-Nr
37563
Medlemskap
2024
Började se efter ett nytt bodelsbatteri för kommande säsong och då föll intresset på Lifepo4 istället för AGM. Men det som kom att förbrylla mig var att bilen saknar ”smart generator”

Trodde att jag hade det i min bil från Fiat 2020 med 140 hp Euro6 d motor med Adblue.
Bodelen är en Sunlight T68 XV. EBL:en är en Schaudt 31. Är det fler av er som har Eur6d bilar som saknar smart laddare?

För alla bilar jag haft från 2015 har haft det.
I och för sig är det enda vettiga egentligen på ett fritidsfordon, att slippa ”Smart laddare”

Jag kopplade på en volt och ampermätare på startbatteriet för att se hur laddningen uppförde sig under färd. Resultatet blev 14-14,3 volt och 15-15,5 amp med kylskåpet på och av under en 50 mila färd. Båda batterier var laddade innan färd.

Jag tänkte faktiskt att prova ett lifepo4 batteri utan dc-dc boster och med anledningen av mätresultaten. Kanske laddar den inte fullt men vi har klarat oss bra med ett AGM hitentills.

Vad säger ni som kan och kanske har provat utan dc-dc
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag tittade på kurvorna för laddningen innan jag köpte ett litium.
De sista tiondels volten som en vanlig generator saknar kan man säkert leva utan och med den vinsten av en längre livslängd. Nu var det ju tillverkarens kurvor men 95% såg det ut som man skulle få av full laddning.
Jämfört med ett blybatteri är det ju mycket mer. Jag har en voltmeter i bilen analog och uppskattningsvis 14,2 v på bobatteriet.
Den stora skillnaden är ju hur snabbt det laddas jämfört med ett trött blybatteri som när det börjar närma sej fulladdat tar emot väldigt lite ström.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Jag körde en säsong utan booster och det fungerade hur bra som helst.
Men eftersom jag nu är som jag är, så var jag tvungen att prova med booster.
Egen erfarenhet är ju största lärdomen sägs det.

Och ja, i mitt fall skulle jag vilja säga att en booster är att föredra. Jag är nöjd som det är nu.
Den laddar med högre ström och spänning längre. Det är en fördröjning på 15 sek innan den kopplar in laddningen (om d+) som skall användas.
Starthjälp fick jag på köpet, även om jag inte tror jag kommer behöva den.

Nackdelen att välja köra utan kan vara högre slitage på generator och rem om man kör utan booster och med tomma batterier. Det laddade på som fasen ibland och batteriernas bms verkade styra.

Min booster begränsar laddningen till 50 amp vilket känns tryggt och rimligt.

Slutsatsen jag drar är att det går bra utan men är bättre med, även om den kostade en slant.
 

johancrv

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Haninge
HBK-Nr
37563
Medlemskap
2024
Har läst hela Lifepo4 tråden med stort intresse och tacksam för att ni delar med er. Men en fråga kvarstår för mig av ren nyfikenhet, det här med "smart generator" Är inte det ett lagkrav från 2015 av EU? eller har husbilstillverkare undantag från regeln:msn_dontknow:
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Har läst hela Lifepo4 tråden med stort intresse och tacksam för att ni delar med er. Men en fråga kvarstår för mig av ren nyfikenhet, det här med "smart generator" Är inte det ett lagkrav från 2015 av EU? eller har husbilstillverkare undantag från regeln:msn_dontknow:
Detta kanske kan ge svar på din fråga
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.202
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har nyligen bytt till 100ah lifepo4 och tänker prova utan dc-dc. Har dum generator (2012).
För tidigt säga hur det funkar...
Funkar bra. Har en Hobby 2020, baserad på Ducato 2019 med dum generator. Har monterat Victron DC/DC. Absolut lite bättre, men "no big deal". Bra koll med laddkällor som landar i samma app! Fast ärligt, absolut inte nödvändigt!
Hur hindrar ni då startbatteriet från att inte urladdas av Lithiumbatteriet?
Typ... ditt Lithiumbatteri är på 10% medan startbatteriet är fullt... :rolleyes:
 

johancrv

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Haninge
HBK-Nr
37563
Medlemskap
2024
Detta kanske kan ge svar på din fråga
Tack, då hänger jag med igen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.202
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vet inte om jag tänker rätt men så fort man startar bilen eller kopplar in 230 bör laddningen komma igång och då hinner väl inte batterit dräneras, eller?
Laddningen från generatorn till lithium batteriet går via ditt startbatteri... Startbatteriet måste vara mellan generatorn och lithium batteriet för att ta upp eventuella "spikar"... Ett lithium batteri fördärvas av Spikarna...

Det är vad jag har hört..:rolleyes:..
 

johancrv

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Haninge
HBK-Nr
37563
Medlemskap
2024
Laddningen från generatorn till lithium batteriet går via ditt startbatteri... Startbatteriet måste vara mellan generatorn och lithium batteriet för att ta upp eventuella "spikar"... Ett lithium batteri fördärvas av Spikarna...

Det är vad jag har hört..:rolleyes:..
Jo jag kan tänka mig att höga transienter kan skada lifepo4 batteri. Får nog logga/mäta litte till för att för att stilla min nyfikenhet. Men ska bestämma mig för ett batteri, men vilken pris diferans det är på marknaden
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.950
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hur hindrar ni då startbatteriet från att inte urladdas av Lithiumbatteriet?
Typ... ditt Lithiumbatteri är på 10% medan startbatteriet är fullt... :rolleyes:
Start och bodelsbatteriet parallellkopplas av ett skiljerelä under färd och frånskiljs när man stänger motorn. Så visst skulle litium rent teoretiskt kunna dra ström från startbatteriet under färd, men de flesta generatorer kompenserar väl för det. Särskilt dumma generatorer. Men när du stänger motorn är inte batterierna parallellkopplade längre och startbatteriet skyddat från ett lite aggressivare litiumbatteri..
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Nyligen monterat en Votronic dc-dc och "finurlig" som vanligt, har jag kopplat styrningen av boostern via en brytare.
Då kan jag styra, när jag önskar koppla in den och eftersom jag samtidigt har solpanel. så behöver jag nog inte ha den på för jämnan.
Om det är någon vits med detta? Det överlämnas åt expertisen att reda ut...
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Start och bodelsbatteriet parallellkopplas av ett skiljerelä under färd och frånskiljs när man stänger motorn. Så visst skulle litium rent teoretiskt kunna dra ström från startbatteriet under färd, men de flesta generatorer kompenserar väl för det. Särskilt dumma generatorer. Men när du stänger motorn är inte batterierna parallellkopplade längre och startbatteriet skyddat från ett lite aggressivare litiumbatteri..
Nu är jag ingen expert på området men fått förklarat att om man har en smart generator och skiljerelä så kommer litiumbatteriet att ladda startbatteriet. Beroende på hur länge man kör så kan man ha otur att ha tömt litumbatteriet eftersom det är det som driver bilens elektronik när man kör.
Själv kör jag med DC/DC efter råd när jag böt till LiFPo4 onödigt dyrt att chansa.
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.950
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Bra frågor. Jag är absolut inte någon expert. Har lärt mycket den hårda vägen. Men rent teoretiskt skulle det kunna vara som du skriver. Men som jag ser det kräver det att du har ett väldigt dåligt startbatteri. Problemet med smarta generatorer som jag ser det, är att de inte förmår att ge extra laddning till litiumbatteriet. Men att de inte skulle klara av att hantera en hygglig laddning till startbatteriet känner jag inte igen. Men vad menar du med att litiumbatteriet driver bilens elektronik? Eller menar du bodelens elektronik?
 
Toppen