Började se efter ett nytt bodelsbatteri för kommande säsong och då föll intresset på Lifepo4 istället för AGM. Men det som kom att förbrylla mig var att bilen saknar ”smart generator”
Trodde att jag hade det i min bil från Fiat 2020 med 140 hp Euro6 d motor med Adblue.
Bodelen är en Sunlight T68 XV. EBL:en är en Schaudt 31. Är det fler av er som har Eur6d bilar som saknar smart laddare?
För alla bilar jag haft från 2015 har haft det.
I och för sig är det enda vettiga egentligen på ett fritidsfordon, att slippa ”Smart laddare”
Jag kopplade på en volt och ampermätare på startbatteriet för att se hur laddningen uppförde sig under färd. Resultatet blev 14-14,3 volt och 15-15,5 amp med kylskåpet på och av under en 50 mila färd. Båda batterier var laddade innan färd.
Jag tänkte faktiskt att prova ett lifepo4 batteri utan dc-dc boster och med anledningen av mätresultaten. Kanske laddar den inte fullt men vi har klarat oss bra med ett AGM hitentills.
Vad säger ni som kan och kanske har provat utan dc-dc
Trodde att jag hade det i min bil från Fiat 2020 med 140 hp Euro6 d motor med Adblue.
Bodelen är en Sunlight T68 XV. EBL:en är en Schaudt 31. Är det fler av er som har Eur6d bilar som saknar smart laddare?
För alla bilar jag haft från 2015 har haft det.
I och för sig är det enda vettiga egentligen på ett fritidsfordon, att slippa ”Smart laddare”
Jag kopplade på en volt och ampermätare på startbatteriet för att se hur laddningen uppförde sig under färd. Resultatet blev 14-14,3 volt och 15-15,5 amp med kylskåpet på och av under en 50 mila färd. Båda batterier var laddade innan färd.
Jag tänkte faktiskt att prova ett lifepo4 batteri utan dc-dc boster och med anledningen av mätresultaten. Kanske laddar den inte fullt men vi har klarat oss bra med ett AGM hitentills.
Vad säger ni som kan och kanske har provat utan dc-dc