Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Tack för informationen.Är det en kapacitiv (kapacitansen ändrar sig med vätskenivån) givare så skall pinnarna vara isolerade från gråvattnet. Inte ovanligt att den isolerande plastbeläggningen har blivit skadad.
Är den resistiv (resistansen ändra sig med vätskenivån) så skall pinnarna vara så rena att metallen har elektrisk kontakt med vätskan.
Annat inte ovanligt fel är att kontakterna eller kablaget från givaren till den elektronik som sköter mätningen har skadats så det har uppstått brott.
MVH
Hans
Menar du att det ska vara tätt längst ner!? Trodde att det var så att det skulle finnas kontakt mellan genom den lilla öppningen längst ner...?Vi har 2 st. exakt samma nivåmätare. Du har fått fukt innanför den ena elektroden som har ett plasthölje, troligen underifrån genom den lilla knopp som ska försegla tätningen. Jag brukar plocka bort "knoppen", låta torka och sedan försegla igen med lite silikon runt om, då fungerar allt igen. Försök att tömma tanken oftare så elektroderna inte är i vätskan hela tiden samt spola då och då och göra rent. Den elektroden kostar över 1 000:- att byta...
Om det ska vara kapacitiv mätmetod ska den ena elektroden vara isolerad, den andra kan /bör vara i vattnet.Menar du att det ska vara tätt längst ner!? Trodde att det var så att det skulle finnas kontakt mellan genom den lilla öppningen längst ner...?
Det är som "ingbe" säger, den ena ska vara isolerad (den högra på din bild) och den vänstra har inget överdrag. Får du vatten i den högra då lyser alla lampor trots att tanken är tom. Som sagt, torka och försegla med den lilla ploppen som du sprutar lite silikon i så ska du se att allt fungerar som vanligt. Tag gärna ett nytt foto på elektrodernas ändar så att jag kan se hur det ser ut (det är där problemet ligger)!Menar du att det ska vara tätt längst ner!? Trodde att det var så att det skulle finnas kontakt mellan genom den lilla öppningen längst ner...?
Återkommer i denna fråga.Det är som "ingbe" säger, den ena ska vara isolerad (den högra på din bild) och den vänstra har inget överdrag. Får du vatten i den högra då lyser alla lampor trots att tanken är tom. Som sagt, torka och försegla med den lilla ploppen som du sprutar lite silikon i så ska du se att allt fungerar som vanligt. Tag gärna ett nytt foto på elektrodernas ändar så att jag kan se hur det ser ut (det är där problemet ligger)!