Marianne & Ranko
HBK Medlem
Här på sydligare breddgrader kan man hitta mycket i sötvägen, dock inga rejäla kanelbullar. Ni som har ugn (testa gärna din Omnia, forma därefter) kan få lite grundtips nedan. Marianne har godkänt baket med en kopp the och ett "hmmmmm" på utsidan i solen just nu, så då är det OK för mig.
Mitt recept som bygger på vad jag läst på nätet:
Tips: gör degen så tunn du bara kan (troligen betydligt lättare i en concorde än en plåtis pga utrymmesbrist)
In i ugn då ugnen är ca 150° - 175°C. Var försiktig med värmen, ha folie i närheten! Ca 10 min. räcker eller tills färgen är OK! Bullarna lär ha expanderat till det dubbla.
Marianne ville ha lite mer socker & kanel (jag gillar inte socker annars, Irish Coffee däremot med farinsocker...hmmm...).
Mitt recept som bygger på vad jag läst på nätet:
Tips: gör degen så tunn du bara kan (troligen betydligt lättare i en concorde än en plåtis pga utrymmesbrist)
In i ugn då ugnen är ca 150° - 175°C. Var försiktig med värmen, ha folie i närheten! Ca 10 min. räcker eller tills färgen är OK! Bullarna lär ha expanderat till det dubbla.
Marianne ville ha lite mer socker & kanel (jag gillar inte socker annars, Irish Coffee däremot med farinsocker...hmmm...).