• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp sätta på kylskåpet

fågelfri

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17466
Medlemskap
2024
Har problem att starta mitt kylskåp.
När jag sätter på kylskåpet tickar det en stund. Jag kan inte avgöra om det kommer från magnetventilen eller brännaren.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.950
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det kommer troligen från tändaren. Förutsätter att du menar att du vill ha igång ditt kylskåp på gasol..., eller? Normalt öppnar man gasolkranen, kollar så att gasolblocket inne i bilen för kylen är öppen. Jag tänder gärna gasolspisen först om systemet varit stängt en längre tid, för att vara säker på att jag får in gas. Ställer sedan kylens omkopplare på gasol. "Effektratten" på ca 3/4 delar. Med manuell kyl trycker man sedan in tändsäkringen och tändaren. På flera kylar sker detta automatiskt i gasolläget. Men beskriv gärna lite närmre.
 

fågelfri

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17466
Medlemskap
2024
Jag har automatisk tändning.
Kylskåpet vill inte tända.
Har bytt magnetventil.
Efter att jag blåste rent gasolröret från magnetventilen gick kylskåpet ca 10 timmar. Sedan gick det inte att tända gasen.
När jag sätter på kylskåpet hör jag det tickande ljudet.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.950
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tickandet är tändaren som försöker tända, men får ingen gas. Har du kollat om du får någon låga alls? Ibland kan man få en dålig gualaktig låga, eller en ren pilotlåga. Den kyler dock inte skåpet, men gör att tändaren slutar ticka. Har du rengjort själva brännaren? Det trillar ner en del sot från skorstenen ner i brännaren. Funkar ofta bra att blåsa den ren från det nedre ventilationsgallret. Lite kompressorluft, eller tryckluft på burk! Du lossar brännaren med en skruv, dra den mot dig lite. Gasolröret brukar lätt följa med. Undvik att blåsa bakåt från brännaren, in i munstycket. Pilla inte heller i munstycket. Googla, det finns fina video som beskriver det här. Om du sedan får låga på brännaren så ska den brinna med en klar blågrön låga utan gula inslag. Jag har också gått på att byta magnetventilen, känns som ett standardsvar från branschen. Det brukar aldrig vara magnetventilen. Lycka till och fortsätt gärna återkoppla!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.202
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Knacka på magnet ventilen (med typ baksidan av en matkniv) samtidigt som kylen försöker tända (det tickande ljud)

Prova också att dra försiktigt av elanslutningarna på ventilen, och sätt dem sen tillbaka (ärgning på anslutningarna)
 

fågelfri

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17466
Medlemskap
2024
Jag knackade på den tidigare magnetventilen och då gick det fram gas. Men till slut gick inte det. Då fick jag satt dit en ny.
Vad händer när man knackar på magnetventilen?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.202
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag knackade på den tidigare magnetventilen och då gick det fram gas. Men till slut gick inte det. Då fick jag satt dit en ny.
Vad händer när man knackar på magnetventilen?
Det som händer är att den "tunga" som har fastnat i ventilen kanske öppnar för gasen..
Sen är det viktigt att kontakterna som styr ventilen har kontakt.. Därför kan man dra av en efter en och sen återmonterade dem för att få kontakt...

Har du bytt ventilen och fått samma problem igen... Då kanske du har smuts i gasen eller det har kommit in i rören... Då måste du blåsa rent hela systemet...
Oftast innan ventilen sitter det ett filter... Typ ett cigarett filter.... Ta loss röret knacka ut Filtert och om det behövs sätt dit ett nytt... Lycka till
 

fågelfri

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17466
Medlemskap
2024
Jag knackade på gasventilen när det tickade och gasen antändes.
Jag har satt dit gasolfilter som skall rena gasen från flaskan.
Jag blåst röret från magnetventilen med tryckluft.
Men du skriver blåsa hela systemet rent. Hur kommer jag åt detta?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.202
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag knackade på gasventilen när det tickade och gasen antändes.
Jag har satt dit gasolfilter som skall rena gasen från flaskan.
Jag blåst röret från magnetventilen med tryckluft.
Men du skriver blåsa hela systemet rent. Hur kommer jag åt detta?
Då får du lossna på alla anslutningar och även efter regulator och Filtert... Sen blåser du med tryckluft i alla anslutningar... Lycka till
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.950
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det är mycket som kan klydda. Såg lågan bra ut i brännaren när gasen antändes? Får du fram gas? Har du blåst ren själva brännaren? Kan du se gnista från den automatiska tändaren? Kan du tända gasen i brännaren med en cigtändare? Det kan också vara kretskortet som styr förloppet som pajat, då kan felet komma och gå.
 

fågelfri

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17466
Medlemskap
2024
Jag fått låna en kompressor och blåst rent brännaren.
Nu lyser kontrollampan med fast sken.
Då det är så ljust ute kan jag in se lågan.
Hur fungerar systemet efter det jag vridit omställaren till gasoldrift?
Var sitter kretskortet som styr förloppet?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.950
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag fått låna en kompressor och blåst rent brännaren.
Nu lyser kontrollampan med fast sken.
Då det är så ljust ute kan jag in se lågan.
Hur fungerar systemet efter det jag vridit omställaren till gasoldrift?
Var sitter kretskortet som styr förloppet?
Invänta mörkret! Tror du är på rätt väg. Sen finns det två kretskort, eller styrboxar. Ett bakom panelen inne i bilen och ett bak. Men en skitig brännare beter sig ofta som du beskrivit. Så ha is i magen, ta en pilsner och invänta mörkret! :)
 

fågelfri

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17466
Medlemskap
2024
Det går inte bra. Brännaren slutar bränna efter ett par timmar. Fått information att det sitter en avkännare i brännaren som krånglar och ser till att gasen stängs av.
Jag har beställt ett nytt brännarmunstycke som jag hoppas skall lösa problemet.
Är det någon som vet hur systemet fungerar efter det jag vridit omställaren till gasoldrift steg för steg?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.950
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det går inte bra. Brännaren slutar bränna efter ett par timmar. Fått information att det sitter en avkännare i brännaren som krånglar och ser till att gasen stängs av.
Jag har beställt ett nytt brännarmunstycke som jag hoppas skall lösa problemet.
Är det någon som vet hur systemet fungerar efter det jag vridit omställaren till gasoldrift steg för steg?
Den avkännaren känner inte jag till. Brännarmunstycket känns dock inte aktuellt. Antingen funkar det, eller inte. Tror på ett kasst kretskort. Du verkar ha en modernare kyl med automatisk tändning, då sitter det en styrbox innanför det nedre gallret. Den kostar drygt 2000 kr så det gäller att veta att felet är där. Vet att det finns någon som är riktigt bra på det här i Helsingborgstrakten. Kommer dock inte ihåg namnet. Men ni som finns i Helsingborgstrakten borde kunna. Hjälpt fågelfri!
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.847
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag hade liknande problem med att gasolen slutade att fungera efter ett tag trots ny brännare. Det visade sig vara att röret innan brännaren mot ventilen som gav ifrån sig lite flagor ibland som täppte till munstycket före brännaren. Troligen avlagringar inne i röret från tillsatser till gasolen under många års användning. Jag skalade en elkabel och körde i skruvdragaren för att rensa röret och sedan har det fungerat utan problem. Så testa att byta röret om du inte kan göra som jag gjorde.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Den avkännaren känner inte jag till. Brännarmunstycket känns dock inte aktuellt. Antingen funkar det, eller inte. Tror på ett kasst kretskort. Du verkar ha en modernare kyl med automatisk tändning, då sitter det en styrbox innanför det nedre gallret. Den kostar drygt 2000 kr så det gäller att veta att felet är där. Vet att det finns någon som är riktigt bra på det här i Helsingborgstrakten. Kommer dock inte ihåg namnet. Men ni som finns i Helsingborgstrakten borde kunna. Hjälpt fågelfri!
Hej
Där finns en trolleriman i Varalöv utanför Helsingborg som heter Mats.
Företaget som han driver heter,
www.skadeverkstaden.se
Han har löst problem som inte ens Dometic kunde lösa när deras serviceverkstad fanns i Västra Frölunda.
Problemet är att han har häcken full med jobb, nu när det är säsong.
Men man kan ju alltid fråga om han har tid och ta in den.
Mvh Per
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.950
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej
Där finns en trolleriman i Varalöv utanför Helsingborg som heter Mats.
Företaget som han driver heter,
www.skadeverkstaden.se
Han har löst problem som inte ens Dometic kunde lösa när deras serviceverkstad fanns i Västra Frölunda.
Problemet är att han har häcken full med jobb, nu när det är säsong.
Men man kan ju alltid fråga om han har tid och ta in den.
Mvh Permende!
Japp, härligt, precis honom jag menade!! :D
 
Toppen